zondag 18 april 2010

Trainen en racen op grotere schaal

De laatste dagen stonden weer in het teken van de Mini-Z klasse en de schaal 1/24 SLP Jaguars.Max had veel werk gestoken in de opbouw van de Jägermeister Jaguar en dat was te zien ook. Samen met de zwarte inserts en de speciale koplampen oogt de slotcar erg bruut en stoer. Vanaf nu gaat het om het zo goed mogelijk afstellen van de slotcar om de snelheid in de auto te krijgen.Elke verbetering kan zomaar een tiende per ronde schelen. Gerard begrijpt dat spelletje zeer goed. Misschien kunnen we hem beter de tandendokter noemen, gezien het werk dat hij in alle pinions en kroonwielen steekt, met overigens een aantoonbaar goed resultaat.De meeste aandacht ging tijdens de training echter uit naar het racen met de Mini-Z slotcars. Mijn Aston Martin woog 182 gram, maar na het demonteren van de achtervleugel werd het gewicht teruggebracht op het minimum van 180. Na veel tijdronden gereden te hebben, werden de eerste degens gekruist.Deze crashbestendige Kyosho's zijn voor het betere racewerk aangeschaft, waarbij een koprol meer of minder en een passage onder de zwevende achterkant van de tegenstander niet wordt geschuwd. Mijn eerste bevindingen zijn zeer positief, maar de Aston Martin heeft nog veel (denk)werk nodig om de top bij te kunnen houden.In Reken lag de 6-sporige houten baan van Wolfgang er weer prachtig bij. De Jägermeister Jaguar lag goed op de baan en de tijden per slot waren acceptabel te noemen. Natuurlijk werd weer eerst flink getraind en na een aantal verbeteringen aan de Jaguar en montage van de racevelgen met banden, gingen de tijden al snel drie tiende per ronde omlaag.Bijzonder overigens dat ik bij thuiskomst mezelf ook op de foto zag staan. Een nieuwe invalshoek van de blogsport 'de fotograaf gefotografeerd'? Tijdens de SLP Sprint wist Gerard zich de eerste plaats toe te eigenen door vreselijk snel maar ook heel constant te blijven rijden. Knappe prestatie Gait!Een strafpenalty voor deslotten had van mij overigens wel gemogen. Voor mijn vierde plaats had het waarschijnlijk niets uitgemaakt, maar het zou het rijgedrag wel hebben beïnvloed van racers die regelmatig langs de baan stonden.De SLP Langstrecke werd een zenuwslopende race voor 'die Rennleitung', maar een geweldig actief gebeuren voor de racers. Bij een herstart (na deslotten van iemand) stond prik op de baan. Te snel van start betekende automatisch een aantal strafseconden. Tevens moest regelmatig getankt worden in de pitsstraat. Twee keer werd de rijder door de computer gewaarschuwd dat getankt moest worden en na de derde doorgang ging de prik er een aantal seconden af en moest direct gestopt worden in de pitsstraat om verder drama te voorkomen.Het tot stilstand komen in die pitsstraat was een avontuur op zich. Voor en na de markering zit een sensor gemonteerd en precies daartussen moest de slotcar stoppen zodat het tanken begon. Regelmatig schoot ik door omdat ik de remwerking de verkeerde kant op had gedraaid of bleek dat ik een volle stint met volledige rem had gereden, omdat ik die op de regelaar na het tanken niet had teruggedraaid.De Langstrecke deed zijn eer ditmaal ook zeker aan. Op elk spoor werd vijftien minuten non-stop, behoudens het tanken dan, geraced. Na zes sporen en anderhalf uur later wist ik me wederom als vierde te plaatsen. Gerard eindigde ook ditmaal sterk en pakte zilver en Max moest met brons genoegen nemen. Met een Duitser (Marco) op de eerste plek is het competitieve element weer volop terug in Reken.

dinsdag 13 april 2010

MantaManta !

Het seizoen 2009/2010 is na de Classic Cup in Kampen ten einde. Voor het volgende seizoen heb ik een nieuw project, die in de touring klasse zal gaan uitkomen. Het gaat om een Carrera Opel Manta A TE 2800 en komt rechtstreeks uit handen van de Opel Manta A club Nederland.De club had voor de jaarlijkse Manta bijeenkomst een enorme Carrerabaan op meedere tafels gelegd, waarbij met de groene tuner en geel/zwarte Opel Manta A - zoals een goed Manta rijder betaamt - flink driftend de bochten werden genomen.(Foto boven: secretaris Opel Manta A Club NL)
TE 2800 staat voor de Manta uitvoering, die de Belgische ingenieur Vic Heylen had bedacht. Met zijn bedrijf Trans Europ bouwde hij een 6-cilinder Opel Commodore A/GS 2.8 ltr motor met Zenith carburateur (142pk) in door de Opel fabrieken aangeleverde onafgemaakte Opel Manta's A. Deze Manta's bracht hij (in totaal 79) onder de naam TE 2800 op de markt.Nu deze specifieke Carrera Opel Manta A al een mooie loopbaan bij de Manta A Club achter de rug heeft, is vervolgens aan mij de eer dit fraaie maar ook stoere geel/zwarte exemplaar hoge ogen te laten gooien tijdens het komende seizoen van de Classic Cup.NB1: Wat gaat het door het hoofd van een Mantarijder als hij met 180 km/h tegen een muur rijdt?
Zijn achterspoiler :-)
NB2: Waarom moet een Mantarijder nog altijd het ouderwetse Super met Lood tanken?
Dan ligt de Manta lager op de weg :-)
NB3: Waarom is een Manta slechts een meter breed?
Dan kan de Mantarijder beide armen uit het raampje steken :-)

Zo, de grappen hebben we gehad, nu gaan we aan de slag !

vrijdag 9 april 2010

Nieuwe Twentse ster aan de horizon

Zijn we een stap dichter bij een slotraceclub in Twente? Wie zal het zeggen? Feit is wel dat zich wederom een nieuwe Twentse herintreder heeft gemeld in de wereld van het slotracen.Dennis is zijn naam en na een dag racen bij Slot Racing Almere in december 2009, waar zijn oom racet, kreeg het slotracevirus al behoorlijk vat op hem. Vol enthousiasme bouwde hij vervolgens thuis twee Scalextric startsets aan elkaar en begon informatie in te zamelen. Op die manier werd al snel contact gelegd en een afspraak was vlug gemaakt.Helaas ligt Circuitpark Le Grenier tijdelijk 'under construction', maar Henk was zo aardig zijn nieuwe TwentTrack open te stellen voor een 'Meet & Greet'. Natuurlijk had ik mijn koffer weer volgepropt met slotcars, waaronder ditmaal ook de Slot It Porsche 956KH Liqui Moly.Henk kon zijn nieuwste aanwinsten Slot It (Mazda en Nissan) laten zien. Dat wordt al een aardige collectie! Daarnaast was voldoende te vertellen over motoren, velgen, banden, schoentjes, regelaars, slotracemerken enzovoorts enzovoorts. Het is Henk ook zeker toevertrouwd uitleg te geven over de slotracehobby.Praten over slotracen is één, racen is de ander en dat is - vooral op hout - vele malen leuker. Dit laatste had Dennis ook al snel in de gaten. Na in het begin voorzichtig van start te gaan, begrijpelijk want het blijven slotcars van een ander, gingen de rondetijden stukje bij beetje omlaag.Een andere baan, andere regelaars en andere auto's, het is allemaal even wennen, maar de gedrevenheid groeide met de minuut. Ik dacht zelfs al geluiden opgevangen te hebben over het bouwen van een houten baan, maar ik kan me vergist hebben.Natuurlijk konden Henk en ondergetekende het niet nalaten twee Japanse GT's op de baan te plaatsen en de strijd met elkaar aan te gaan met twee Ninco's Nissan 350Z.Het gevecht was enorm spannend en de rondetijden lagen nagenoeg gelijk. Sterker, onze snelste rondetijd bleek op 1/1000ste hetzelfde te zijn. In de 42ste ronde crashten we beide op hetzelfde punt. Op datzelfde moment was de racetijd over met een remise tot gevolg.Vele rondjes werden deze avond nog afgelegd en het lijkt me sterk dat ik nog moet schrijven dat Dennis deze avond veel plezier heeft beleefd aan het slotracen. Henk, namens ons beide, hartelijk dank voor je (wederom) gastvrije ontvangst op het mooie TwentTrack.

donderdag 1 april 2010

Goud van Hout

Is dit een fragment van de nieuwe Arnaud Obergonring? Heeft Danny Slotticar weer eens iets geniaals gebouwd? Is Slipstream te Cruquius 'under construction' geweest? Driewerf neen, het is het nieuwe houten circuit van HenkG: TwentTrack2 !Het eerste dat opvalt is de enorme oppervlakte. Dit wordt uiteraard optisch veroorzaakt door de eenheid in kleur, maar tevens door de integratie van de pitsstraat met garagebox. Toch neemt de houten baan net zoveel ruimte in beslag als het oude Scalextric Sport TwentTrack circuit. De lay-out is ook herkenbaar, maar daar houdt elke vergelijking mee op.Henk zal zich de komende tijd nog wel flink kunnen uitleven op het gebied van scenery hoewel diverse projecten al lopende zijn. Vooral de achterwand aangevuld met kleine boompjes geeft een bijzondere dimensie aan de baan en ook de sponsoring steekt links en rechts al de kop op.Maar dan het belangrijkste: hoe rijdt de baan? In het begin is het zoeken naar het ritme en vinden van de juiste (beheerste) rijstijl.Een slotcar laten rollen op dit circuit is de grote truc, blijven rollen door de bochten en tijdens het uitaccelereren. Gaat dit laatste zonder stuiteren, dan is het versnellen op het rechte stuk een feest op zich. Uitbreken en te snel op het gas kost simpelweg tijd. In dat opzicht speelt het technische binnengedeelte van TwentTrack2 wederom een belangrijke rol. Door snel maar gecontroleerd door het bochtige binnengedeelte te manouvreren kan veel tijd worden gewonnen.De chicane op het lange rechte stuk - ontstaan door het gebrek aan ruimte voor de freesmachine - scheidt de mannen van de jongens. Hoe vaker je dit deel aandoet, des te harder wil je die chicane doorvliegen, wetende dat deze slinger niet volgas te nemen is. Waar ligt de grens? Elke ronde nodigt uit de limiet te zoeken.Technische onvolkomenheden van een slotcar komen op een houten circuit ook genadeloos aan het licht. De NSR en Slot It slotcars rollen als een zonnetje over het hout, maar de Ninco's hebben toch duidelijk stuiterneigingen, hoewel een race Japanse GT's zeker voor herhaling vatbaar is.Ook werden de Slot It Lancia's op het circuit losgelaten, waarbij een felle strijd losbarstte. De Fly Porsche 911 RSR Martini reed zijn rondjes boven verwachting, ondanks het ontbreken van de magneetwerking. De kans dat deze Porsche tijdens de volgende Classic Cup in Kampen uitkomt is na deze testsessie zeker vergroot.De praat-/raceavond vloog voorbij, waarbij door mij regelmatig rondetijden van 5.6 genoteerd mochten worden met als uitzondering aan het einde van de tour in baan twee onderstaande notatie ...Ja, toegegeven, het was illegaal, maar moosgummi banden rijden nu eenmaal fantastisch op hout.Dit alles is een dubbele felicitatie naar HenkG waard. Allereerst met dit nieuwe fraaie houten circuit en ten tweede met zijn verjaardag en dat is ondanks de datum van vandaag geen grap !

zondag 28 maart 2010

Targa Norrhyttan

Een houten circuit laat het hart van menig slotracer harder kloppen of dit nu een club- of thuisbaan is.Hoewel de racekwaliteiten wat aan de magere kant zijn, mag deze driesporige houten baan met de naam Targa Norrhyttan er zeker zijn:

Laten wij dit jaar onze vakantie naar Zweden hebben gepland ...

dinsdag 23 maart 2010

British Racing Green

Na de workshop 'Schöler chassis bouwen', heeft Max de Mini-Z slotcars verder afgebouwd. Het resultaat van mijn Aston Martin Racing DBR9 is hieronder te bewonderen.Onder het afbouwen wordt o.a. verstaan het monteren van de bevestigingsbeugels aan de kap, het plaatsen van onderdelen als motor, kroonwiel, assen en velgen, maar ook - zoals te zien is, het aanbrengen van bijpassende inserts.Het resultaat is top en dat Max naast een goede bouwer, ook een goede 1/24 racer is bewijst bovenstaande tekst, welke te vinden is op zijn nieuwste beker van bijna een halve meter hoog (DTSW is een populaire 1/24 slotcar raceklasse in Duitsland).De Aston Martin ziet er met zijn brede kont en hoge spoiler bruut uit, maar dat is tevens ook zijn nadeel t.o.v. de rest van het deelnemersveld. Het trimmen van deze slotcar zal nog veel tijd in beslag nemen. In de beginsituatie was lood rondom de motor gelegd - de verende delen moeten vrij kunnen blijven bewegen - om voldoende grip op de achterwielen te genereren.Voor een betere gewichtsverdelen werd vervolgens meer gewicht bij de vooras geplaatst en dit leverde een rustigere auto op in de bochten. Bij de volgende poging ter verbetering werd het lood bij de motor verwijderd met als gevolg dat de Aston Martin driftend haar weg door de bochten zocht.Aangezien we op circuits rijden en geen rally's, is - inmiddels thuisgekomen - met veel aandacht alle beschikbare ruimte rondom de motor benut voor het plaatsen van lood. Het totale gewicht van de Aston Martin komt nu uit op 182 gram, hetgeen in principe het minimum met twee gram overschrijdt.Alle opgedane kennis, tips & trucs over deze Kyosho Mini-Z slotcar, zal ik de komende tijd zoveel mogelijk op dit blog vermelden en op foto's vastleggen. Een slotcar fine-tunen in deze 1/28 categorie is toch wel iets anders, dan de 1/32 exemplaren waar ik tot nu toe aan heb gesleuteld.

maandag 15 maart 2010

Heul veul werk !

Door al die vrieskou en sneeuw de afgelopen maanden lagen nogal wat plannen in de ijskast. Zo ook het project Slot It Porsche 956KH Liqui Moly. Met deze LM-Porsche wil ik dit jaar één à twee keer de GroupC-32 arena betreden. Welke arena, dat is nog even onduidelijk.Na het mislukken van de witte laklaag in november 2009, is de Slot It kap met fijn schuurpapier vrij gemaakt van verf. De Liqui Moly sponsoring vond ik qua kleurstelling goed passen bij Aluminium Metallic - welke ook is toegepast bij de SLP Jaguar - dus in no-time was de Porsche voorzien van een nieuw glimmend jasje.Het aanbrengen van de benodigde decals bleek een heel ander verhaal. Het recht en parallel laten lopen van de lijnen over de carrosserie is een behoorlijke klus. Daarnaast zijn oneffenheden op de kap een extra uitdaging.Hoewel mijn Liqui Moly Porsche in principe een fantasy livery is, heb ik wèl getracht het origineel zoveel mogelijk te benaderen, voor zover daar dan voorbeelden te vinden zijn op het net.Het heeft me twee volle avonden gekost alle lijnen en sponsoring zo compleet mogelijk op de auto aan te brengen. De hoofdsponsor Liqui Moly is goed vertegenwoordigd, maar ook leveranciers van bijvoorbeeld schokbrekers en banden ontbreken niet.Ik had me bij dit project voorgenomen heel veel moeite te getroosten om een subliem eindresultaat neer te zetten, dus zijn zelfs de namen van de coureurs en het kleine Porsche-embleem niet vergeten.Het dashboard is zwart gemaakt en de bovenkant van de voorruit is deels in kleur gespoten. Vooral dit laatste is weloverwogen besloten om de Porsche niet tè druk te maken. Vervolgens zijn de decals, zoals ik dat vaker doe, verzegeld met twee lagen blanke lak. Het is erg belangrijk altijd hetzelfde merk lak te gebruiken om werking van de verf te voorkomen.Na een aantal dagen droogpauze, zijn alle kleine Slot It componenten op de 956KH gemonteerd. Onderdelen als tankdop, sleepoog en uitlaten zijn in gepast zilver/chroom uitgevoerd. Zelfs de helm van de coureur bestaat inmiddels uit drie kleuren.Ik moet zeggen dat ik erg content ben met het eindresultaat, dus vanaf nu kan ik me gaan richten op de prestaties van deze 956 Kurz Heck Porsche, hetgeen natuurlijk ook niet onbelangrijk is.

woensdag 10 maart 2010

Jägermeister Jaguar

Mijn rode SLP Jaguar is dus verkocht, de goede onderdelen zijn overgeplaatst naar de nieuwe dikkere bodemplaat (Evo-4 chassis), maar een eigen carrosserie ontbrak nog aan dit verhaal.Uiteraard zal nog een vervanger geïntroduceerd worden voor de Momo Porsche, maar aan de top van het SLP strijdtoneel maak je alleen kans met een Jaguar. Deze concessie was ik bereid te doen, echter wilde ik wel zelf de carrosserie van de juiste oorlogskleuren voorzien. Bij dit project besloot ik ook voor de eerste keer Tamiya afplaktape uit te proberen.Voor de basiskleur is de keuze gevallen op Aluminium Metallic. Deze verf heeft de grappige eigenschap, dat het enigszins vlekkerig lijkt, net alsof het voertuig uit verschillende ruwe aluminium platen bestaat. Oorpronkelijk had ik twee 10mm dikke oranje strepen over de kap willen laten lopen, maar de vorm van de auto aan de achterkant leent zich daar niet voor.Door mijn ongeduld is het oranje deel toch iets te dik uitgevallen, maar gelukkig gaat het maar om een klein gedeelte van de kap. Het dashboard, dat later zwart is geworden, heb ik weer tot op het witte plastic kaal geschuurd om zoveel mogelijk overbodige grammen van de carrosserie te verwijderen.Aangezien Ral2004 dè kleur is van Jägermeister, heb ik de Jaguar bescheiden met deze sponsoring versierd. Nadat dit alles goed was gedroogd en achter de voorwielen toch nog een decal is toegevoegd, kon het geheel verzegeld worden door een dunne laag blanke lak.De ramen zijn inmiddels ook vastgelijmd, zodat mijn Jägermeister Jaguar door kan naar Max, die haar vervolgens op mijn SLP chassis zal gaan bouwen.

donderdag 4 maart 2010

Scalextric of Superslot ?

In april 2008 mocht ik de Superslot Porsche 996 GT3R Club Car (H2849) aan mijn collectie toevoegen. Scalextric wordt onder de naam Superslot op de Spaanse markt gebracht, dus het kon niet uitblijven dat deze analoge blauw, wit, rode Porsche door Scalextric ook in een andere hoedanigheid voor een breder publiek verkrijgbaar zou worden.Na de introductie in januari, kwam in de tweede helft van 2009 - met vier fraaie slotcars, waaronder de Galp Porsche - de Scalextric startset Digital Pro GT als gepland op de markt. Overigens is het grappig terug te lezen in mijn toenmalige artikel, even off topic, dat elk begin van het nieuwe jaar bepaalde voornemens een repeterend karakter hebben.Deze digitale Porsche setcar weegt 85 gram en mijn exemplaar heeft een magneetwerking van 190 gram. De Galp 996 GT3R is mijns insziens een van de meest geslaagde versies. De slotcar staat op bijzonder mooie BBS velgen en de tampoprint is van een uitzonderlijk hoog nivo. Naast een digitale chip is de Porsche voorzien van verlichting voor- en achter, hetgeen alleen voorkomt bij de derde generatie van dit type Scalextric Porsche 996.De Scalextric Porsche 996 GT3R Galp #51 is af fabriek voorzien van de digitale chip, dus is het een volwaardig lid van mijn GT3R-verzameling.

dinsdag 2 maart 2010

Don't touch my Racetrack !

Ladies and gentlemen - We got him !Toeschouwers zijn van harte welkom op Circuitpark Le Grenier, maar op het moment dat ze zich gaan gedragen als hooligans en de scenery afbreken, dan is het wat mij betreft oorlog.Na een heftige en bijna twee weken durende strijd, met zeker een vijftal ontsnappingen aan de Strong Arm of the Law, is het exit voor deze achttien centimeter lange persona non grata.