zaterdag 27 februari 2010

Schroefjes, moertjes en plaatjes

Om de opbouw van een Schöler chassis te verduidelijken, volgt hieronder een fotoreportage met korte uitleg. Het geeft tevens de bouwvolgorde weer.Het Schöler onderdelenzakje hierboven getoond met schroefjes, moertjes, palletjes, busjes, ringetjes en plaatjes.De H- en U-plaat worden op advies van Max door Epoxy platen vervangen omdat ze veerkrachter zijn en iets dikker. Ook de achterashouder is maatwerk, het origineel kreeg na één testavond reeds speling in de as.Onder is de verbinding te zien waar de achterashouder tegenaan komt. Deze wordt met vier schroefjes aan de bodemplaat bevestigd.De achterashouder wordt met twee inbusschroefjes vastgezet en is verstelbaar.Op onderstaande foto is te zien hoe deze bevestigd dient te worden. Aan de rechterkant komt de motorsteun, net als midden op het chassis. De steun in het midden staat hier precies verkeerd om. Later is de goede manier (lange kant tegen het chassis) te zien.De H-plaat wordt iets boven het metalen chassis gemonteerd. Deze rust op de zwarte veerringen en tegen de busjes.Bovenop volgt een zilverkleurig ringetje en een moertje. De H-plaat wordt op deze manier op vier plaatsen geklemd tussen de busjes.Voor de beeldvorming is onder het eindresultaat naast het eigen chassis gelegd.De U-plaat komt voor de H-plaat en wordt op drie plaatsen vastgezet met aan de voorzijde een klein veertje tussen het chassis en de U-plaat en aan de achterkant geklemd tegen een busje.De metalen plaat met twee opstaande delen wordt onder de U-plaat geschoven. In de buitenste rij van de negen voorgeboorde gaten wordt deze aan beide kanten in de middelste gaten aan de U-plaat vastgezet.De schoenhouder wordt op twee plaatsen vastgeschroefd aan de zojuist gemonteerde metalen plaat met opstaande randen.Aan die opstaande randen komt de voorashouder. Ook deze wordt met inbusschroefjes bevestigd en is - net als de achteras - in hoogte (straks dus de as) verstelbaar.De metalen houders, waarmee binnenkort de carrosserie op het chassis gemonteerd kan worden, zijn gemakkelijk met vier maal over een schroefje, veerringetje, ringetje en moertje met elkaar te verbinden.Onderstaand ter verduidelijking drie situaties naast elkaar gelegd. Geheel links het 'kaal' opgebouwde chassis, in het midden inclusief de carrosseriehouders aan het chassis geschroefd en uiterst rechts het totaal opgebouwde Schöler chassis inclusief Fox-2 motor, bedrading, assen, velgen met banden en het schoentje.Voor iemand die idee heeft een vergelijkbaar project aan te gaan, doe je voordeel met dit verslag.

4 opmerkingen:

  1. zit er een handleiding bioj zo'n pakketje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Willem: Nope, dat zou je wel verwachten, maar van het stukje papier in de plastic zak leer je het trucje niet :-S

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dat PN slot chassis niks voor jullie ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bauke: Is ook uitgebreid mee getest (Gait z'n blauwe bling-bling Megane). Met deze slotcars kunnen we in Reken (Dld) ook aan de Mini-Z competitie meedoen.

    BeantwoordenVerwijderen