zondag 3 maart 2013

SLN Cuprace 2013 bij Slipstream

Op zondag 24 februari werd de jaarlijkse SLN Cuprace gehouden, wederom op de mooiste houten clubbaan van Nederland: Slipstream. Nadat Ferry en ondergetekende - na een paar foute afslagen in Apeldoorn - Gert hadden opgepikt, konden we doorrijden naar Cruquius.
Rob en Sebastiaan van Altena hadden zich daags voor deze verzamelaarsrace bekommerd om de Scalextric Pro Performance Assembly Kits Chevrolet Impala en Audi R8 LMS. De regels waren weer simpel en eenvoudig, de slotcar en regelaar hoorden bij de baan, alleen de coureurs wisselden van plek. Rob had zelfs een ingenieus wisselsysteem bedacht, waarbij gechoogeld werd met Renault slotcars en zodoende iedere coureur vanaf de volgende baan vertrok, waar hij of zij de vorige stint was geëindigd.
Naast het schitterende 36,47 meter, zessporige houten circuit, is het bij Slipstream ook zaak oog te hebben voor de details. De fraaie tribune en de lange pitstraat zijn natuurlijk al vaker gefotografeerd, maar wat te denken van de 'Slipstream Slotcar Lounge'? Niet voor niets staat links een brede portier (synoniem voor uitsmijter is overigens slotnummer, maar dat even terzijde) en heeft rechts een Gringo ruzie met zijn Spaanse vrouwtje in de paarse jurk.
Dan terug naar de wedstrijd; tijdens de eerste heat werden de 21 deelnemers ad random ingedeeld en bij de tweede heat kon worden geprobeerd de prestaties van de eerste te verbeteren. De indeling van de tweede heat werd gevormd door de uitslag van de eerste. De slotcars en de baan waren duidelijk goed geprepareerd. Helaas waren niet alle Scalextric slotcars bestand tegen het racegeweld van Sebas. De standaard Parma regelaars met metalen knijpers zorgden voor menig blaar op de vinger of duim. 
Met zowel Steven en Sandi Barber in het deelnemersveld, kreeg de race zelfs een internationaal tintje. Helaas dat de enige twee vrouwelijke deelnemers (Sandi en Thera) helemaal onderaan eindigden. Bovenaan werd de lijst aangevoerd met de thuisrijders van Slipstream. De strijd tussen de SLN leden was er zeker niet minder om. Om elke ronde werd hard gestreden en rondetijden lagen dicht bij elkaar.
Na de twee heats werd gekeken naar de beste van de twee. De eerste vijf plaatsen werden bezet door thuisrijders van Slipstream, waarbij winnaar Sebas geen Epo in zijn bloed had, maar vermoedelijk wel iets anders gezien zijn stapavonturen de nacht ervoor. Algemeen werd ik zesde deze dag met de eer de beste SLN rijder te zijn. Met een fraaie gelimiteerde Scalextric 'Aston Martin DBS SLN Cuprace 2013' huiswaarts, bleek dit weer een evenement om bij aanwezig te zijn. Heb je deze editie gemist? Zorg dat je er in 2014 wel bij bent !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten