donderdag 1 april 2010

Goud van Hout

Is dit een fragment van de nieuwe Arnaud Obergonring? Heeft Danny Slotticar weer eens iets geniaals gebouwd? Is Slipstream te Cruquius 'under construction' geweest? Driewerf neen, het is het nieuwe houten circuit van HenkG: TwentTrack2 !Het eerste dat opvalt is de enorme oppervlakte. Dit wordt uiteraard optisch veroorzaakt door de eenheid in kleur, maar tevens door de integratie van de pitsstraat met garagebox. Toch neemt de houten baan net zoveel ruimte in beslag als het oude Scalextric Sport TwentTrack circuit. De lay-out is ook herkenbaar, maar daar houdt elke vergelijking mee op.Henk zal zich de komende tijd nog wel flink kunnen uitleven op het gebied van scenery hoewel diverse projecten al lopende zijn. Vooral de achterwand aangevuld met kleine boompjes geeft een bijzondere dimensie aan de baan en ook de sponsoring steekt links en rechts al de kop op.Maar dan het belangrijkste: hoe rijdt de baan? In het begin is het zoeken naar het ritme en vinden van de juiste (beheerste) rijstijl.Een slotcar laten rollen op dit circuit is de grote truc, blijven rollen door de bochten en tijdens het uitaccelereren. Gaat dit laatste zonder stuiteren, dan is het versnellen op het rechte stuk een feest op zich. Uitbreken en te snel op het gas kost simpelweg tijd. In dat opzicht speelt het technische binnengedeelte van TwentTrack2 wederom een belangrijke rol. Door snel maar gecontroleerd door het bochtige binnengedeelte te manouvreren kan veel tijd worden gewonnen.De chicane op het lange rechte stuk - ontstaan door het gebrek aan ruimte voor de freesmachine - scheidt de mannen van de jongens. Hoe vaker je dit deel aandoet, des te harder wil je die chicane doorvliegen, wetende dat deze slinger niet volgas te nemen is. Waar ligt de grens? Elke ronde nodigt uit de limiet te zoeken.Technische onvolkomenheden van een slotcar komen op een houten circuit ook genadeloos aan het licht. De NSR en Slot It slotcars rollen als een zonnetje over het hout, maar de Ninco's hebben toch duidelijk stuiterneigingen, hoewel een race Japanse GT's zeker voor herhaling vatbaar is.Ook werden de Slot It Lancia's op het circuit losgelaten, waarbij een felle strijd losbarstte. De Fly Porsche 911 RSR Martini reed zijn rondjes boven verwachting, ondanks het ontbreken van de magneetwerking. De kans dat deze Porsche tijdens de volgende Classic Cup in Kampen uitkomt is na deze testsessie zeker vergroot.De praat-/raceavond vloog voorbij, waarbij door mij regelmatig rondetijden van 5.6 genoteerd mochten worden met als uitzondering aan het einde van de tour in baan twee onderstaande notatie ...Ja, toegegeven, het was illegaal, maar moosgummi banden rijden nu eenmaal fantastisch op hout.Dit alles is een dubbele felicitatie naar HenkG waard. Allereerst met dit nieuwe fraaie houten circuit en ten tweede met zijn verjaardag en dat is ondanks de datum van vandaag geen grap !

8 opmerkingen:

  1. Prima verslag, mooie foto's. Zo hoog kom ik niet...
    Nou nog een keer een record op "echte" banden,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de laatste foto zie ik een tevreden en gelukkig man. Terecht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Henk gefeliciteerd!
    En inderdaad ook met je mooie baan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nette foto's, heel net zelfs. En de baan mag er ook zeker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geweldige rapportage! henk mag trots zijn op zijn werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi verslag, en zekers weer top-foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog twee weken wachten en dan mag ik ook.
    Ik ga iets later want dan is er mischien meer grip en kan ik ook binnen de 6 seconden een keer rond. De baan ziet er erg mooi uit en later op bezoek gaan levert wellicht weer nieuwe scenery op.?. Als ik geweest ben nattuurlijk ook een verslag(je).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Dikke Leo, nog meer grip? Ik zou misschien liever wat minder grip willen hebben

    BeantwoordenVerwijderen