zondag 30 mei 2010

PH's racing team voor GroupC-32

Door de Classic Cup heb ik gemerkt, dat het handig is tijdens een toernooi ter plekke de keuze te kunnen maken, welke slotcar voor dat circuit de vorm van de dag heeft. Voor mijn allereerste deelname aan de GroupC-32 competitie, ga ik afreizen naar het mooie houten circuit van Slipstream.De eerste slotcar is de Slot It Porsche 956KH Liqui Moly #10.De 956KH is getrimd op net boven het minimum gewicht en komt uit op 81 gram. De Porsche is - zoals reglementair bepaald - helemaal standaard zonder magneet en met lood. Het type kroonwiel is echter vrij, dus heb ik een zwarte 27-tands gemonteerd. De acceleratie ligt iets lager dan bij een standaard gele Z28, maar de top ligt weer iets hoger. De Liqui Moly carrosserie heeft me het nodige werk bezorgd, maar over het resultaat ben ik zeer tevreden.

Nummer twee uit het team is de Slot It Porsche 962c Repsol #17.De tweedehands Repsol heeft met 24 gram de zwaarste carrosserie van het trio. Na het trimmen met lood komt de Porsche op een totaalgewicht van 83 gram. De oude kromme assen zijn vervangen en de 962c heeft als enige ook alu's op de vooras. De rest van de configuratie is exact zoals af fabriek. Met deze Porsche wil ik het meeste testwerk verrichten om met de opgedane kennis verbeteringen bij de anderen door te kunnen voeren.

Last but not least is de Slot It Porsche 956c Rothmans #3.Deze Rothmans, mijn allereerste Slot It ooit, heeft onderhuids al vele gedaantes ondergaan en zijn hoogtepunt is de officieel vastgelegde nummer één tijd op Circuitpark Le Grenier. Na een bezoekje aan dr. Schumacher ziet de carrosserie er weer tip top uit. Het chassis is na de inline montage van een oranje endbell opnieuw met lood getrimd, zodat het totaal op 81 gram uitkomt. De lange kont zorgt er echter voor dat de 956c een echte tailshaker is, zodat ik een blauwe Z26 gemonteerd heb. De acceleratie ligt nog iets lager dan de 956KH Liqui Moly, maar mijn theorie is dat de 956c daardoor beter door de bochten rolt.Eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik eigenlijk geen idee heb wat het effect van al dit sleutelwerk in praktijk zal zijn op het grote houten circuit van Slipstream en een illusie op een toppositie in het eindklassement heb ik al helemaal niet.Ongetwijfeld doe ik wel weer een schat aan ervaring op en hopelijk krijg ik nog een aantal eye openers om slotcars net even iets anders (lees: beter) af te stellen. We zullen wel zien, maar het wordt vast een leuke dag.

8 opmerkingen:

  1. Harold,

    Lijkt mij een goede keuze op de baan van Slipstream, de Porsches (hoewel, als PorscheHarry kun je daar eigenlijk niet onderuit)......
    Als ze me kunnen missen bij Speedtrack bij de MINI-Z28, kom ik ook hier eens een groep-C rijden.

    Misschien tot kijk bij Slipstream.

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even een (tunings) tip (van Rob van Slipstream):

    evt. lood op de VOORZIJDE van het chassis is aan te bevelen. Onder de as of zelfs daarvoor. Ergens rond de 5 a 7 gram. Achterin heb je eigenlijk niets nodig.

    Misschien kun je er wat mee....

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip Roel, de test-Porsche Repsol heeft inmiddels lood vlak achter de vooras en weegt nu het minimale 80 gram. Morgenavond op TwentTrack maar eens testen wat deze op hout doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Harold,

    Ik ga donderdagavond een aantal GrC's klaarmaken voor zondag, Porsches en Jag's.
    Ik weet ook niet helemaal zeker waar het lood precies het beste ligt en hoeveel. Ook de overbrenging, in combinatie met de P2 (19x10) durf ik nog niet geheel in te schatten.

    Zodra ik wat weet laat ik het je wel weten. Kan je je nog beter voorbereiden.

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Harry,

    Ik ben er ook bij zondag!
    Ik neem 2 962 chassis mee en ook een Jag.om te vergelijken.Volgens Rob van A.die ik vrijdag sprak moet het lood bij Slipstream idd.voorin- en dan bedoelt hij ook echt voorin- zitten!
    Ik ga ook wat met de tandwielen pielen denk ik.
    Verder weet ik niet echt hoe standaard standaard is.
    Vrijdag heb ik als training nog met de auto meegedaan in een clubrace waarbij ik veel te kort kwam op de topauto's.Rob deed ook mee met de Jag. en die ondervond de zelfe problemen.
    De toppers waren trouwens Slot-it achtigen met een iets vrijer regelement/handout banden.
    Heb je nog belangstelling voor carpoolen het laatste half uur?Ik woon in Bussum.
    Ik hoor het wel,
    Groeten
    JW.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jan-Willem,
    Mail me even via mijn 'contact' aan de rechterkant van m'n blog, dan kunnen we zeker wat afstemmen om te carpoolen.
    Greetz,
    Harold

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Slotracers,

    Gisteravond, samen met Sebastiaan, een stapeltje wagens klaargemaakt en getest, Jag, 956's en Mazda.

    De P2 banden geven redelijk goed grip, maar je moet ze wel even inrijden. Als je zondag binnenkomt krijg je gelijk je bandjes uitgereikt.
    Je kan en mag ze schoonmaken met tape en schoonmaakmiddel dat door de club wordt neergezet.

    Lood i.d.d. voorin, onder de vooras of zelfs daarvoor, net voor de voorwielen. Niet te veel, maar genoeg om aan je minimumgewicht te komen. Als je lood achterin of in de zijkant hebt zitten ga je lekker sideways, maar dat schiet niet op.

    Je kapschroef aan de voorkant een slag los en aan de achterkant een fractie los, zodat het chassis wel heen en weer kan bewegen, maar niet op en neer.
    Daarna de schroefjes van je motorbracket ietsje loszetten.

    Bij alle wagens was de 26 tands overbrenging (blauw) de fijnste om mee te rijden.

    Doe er je voordeel mee, tot zondag.

    Gr, Rob.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt Rob en Sebastiaan voor de moeite en input, we zullen zeker ons voordeel mee doen. Tot zondag!

    BeantwoordenVerwijderen