maandag 17 mei 2010
Veelzijdige SLN-dag
Hoewel geen Porsche, moet ik toegeven dat de SLN Cuprace 2010 slotcar een schoonheid van een auto is. Alle voorgaande uitgebrachte SLN Scalextric slotcars verbleken bij dit fraaie rode exemplaar. Welke dit is verklap ik pas aan het einde van dit artikel.Naast de genoemde jaarlijks terugkerende SLN Cuprace, was ditmaal tegelijkertijd in de ruimte naast de clubbanen een internationale slotracebeurs georganiseerd. De hal, die ik nog ken van de Nederlandse Kwalificatie Ninco World Cup 2009, was nu omgetoverd tot beursplein.Achter de tafels veel bekende gezichten uit de slotracewinkels van Nederland, hoewel uitzonderingen de regel bevestigen. Ferry had ook zijn waar uitgestald en als hij moest racen voor de SLN Cup, nam ondergetekende de honneurs waar. Mijn commerciële inbreng ten spijt, kon ik de omzet van de dag geen flinke boost geven.Bijzondere stand en zeker vermeldenswaardig was die van de NSCC. De getoonde Scalextric NSCC slotcars zijn voor een verzamelaar zeer waardevol. Ik vraag me wel af waarom The National Scalextric Collectors Club een Ninco Lotus Exige als clubcar van het jaar uitgeeft. De presentatie van het geheel oogde wel zeer professioneel.De 21 SLN Cupracers mochten zich dit jaar verheugen op het fraaie achtsporige houten circuit van slotraceclub Met Nocht Deur De Bocht. Het systeem was weer als voorgaande jaren.De rijder wisselt van baan, waarbij slotcar en regelaar blijven verbonden aan dezelfde track. Het circuit was top, op de Parma regelaars was ook zeker niets af te dingen, maar die Scalextric Nascars op een gladde houten baan, dat is toch andere koek.Het werd glibberen en glijden tijdens de acht heats van drie minuten. Nu had elke rijder evenveel profijt of last van het materiaal, maar grote uitschieters waren toch wel in positieve zin de Nascar in baan vijf en in negatieve zin de DeWALT in baan twee.De snelheden lagen daarom ook relatief laag, maar samen met het driften leverde dit toch weer mooie plaatjes op. En over plaatjes gesproken, in de categorie 'de fotograaf gefotografeerd' is ditmaal Michel van Lieshout vastgelegd. Ik ben ook zeer benieuwd naar zijn foto's van de SLN-dag.Achter het metalen frame werd in groepen van zeven racers flink geploeterd en gezweet om de Scalextric slotcars in de baan te houden. De inzetters hadden ook hun handen vol aan zoveel glijdende en (kop)rollende Nascars. Ach, laten we eerlijk zijn, het blijven Amerikanen. Rechtuit zijn ze wèl erg snel dus niet voor niets dat ze met die dingen op een Oval racen.Bij mijn eerste start in baan zes, was ik tevens vergeten te checken met welke slotcar ik de heat af zou gaan leggen. Normaal ken je je eigen slotcar, dus dat was in de tweede bocht direct al een forse uitvlieger. Na een enerverende race van acht heats, eindigde ik tenslotte als zevende. Dat is ook wel eens beter geweest, dus volgend jaar toch weer flink trainen voor de wedstrijd.Grote winnaar van de dag was Michel van Lieshout. Hij mocht met zowel de rode SLN Cupcar 2010, een Scalextric Sport Opel Vectra OPC èn de grote SLN-beker naar huis. Gefeliciteerd ! Dat was een knappe prestatie, vooral omdat ook clubrijders van MNDDB meedongen naar de eerste plaats.Alle SLN racers kregen deze bijzonder mooie Scalextric Ferrari 250 GTO uitgereikt met certificaat van klassering in de 2010 Cuprace. Vorig jaar was ik van de Mercedes-Benz 300SLR al onder de indruk, maar door deze slotcar te kiezen, heeft het SLN bestuur zichzelf weer overtroffen. Zonder iemand tekort te willen doen, wil ik Michel en Michel in het bijzonder bedanken voor hun inzet om deze SLN-dag mogelijk te maken. Waarschijnlijk heeft het mooie weer en de decentrale locatie roet in het eten gegooid wat betreft het bezoekersaantal, maar de combinatie race & beurs vond ik sterk gekozen. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt, dus wie weet tot 2011.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Mooi verslag, zoals we van je gewend zijn. Wel een machtig mooie baan trouwens.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij was het aantal deelnemers aan de SLN cuprace gelijk aan het aantal bezoekers, maar maakt niet uit, de "oudjes" KB en FF hebben weer een hoop lol gehad....
BeantwoordenVerwijderenNog bedankt voor het waarnemen van mijn honneurs.
Ja, mooi verslag en zeker een mooie Ferrari!
BeantwoordenVerwijderenMooie auto en een leuk verslag, ik was bij een ander evenement waarvoor ik vorig jaar al kaarten had gekocht maar mischien volgend jaar?
BeantwoordenVerwijderenZoals gebruikelijk weer een leuk verslag van deze dag, inderdaad een fraaie bolide, leuke foto's ook.
BeantwoordenVerwijderenJan
zoals we van je gewend zijn, een prima verslag van een mooie dag.
BeantwoordenVerwijderenJan de Boeff (JB70717)