maandag 10 mei 2010

Bijna drie dus remmen doe ik nie !

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met slotracen, maar bij een laagvliegende Porsche 997 GT3 RSR - overgeleverd aan het racetalent van mijn bijna drie jarige zoon - breekt me toch met enige regelmaat het angstzweet uit.Zo ontstond het idee uit te kijken naar crashproof Scalextric slotcars. Na wat rondneuzen op het net, kwam ik de (mijns insziens) best wel grappige driftcars tegen. Als we dan toch volgas door de bochten gaan dan maar zijwaarts, moet ik gedacht hebben toen ik deze twee nieuwe Scalextric Nissans 350Z voor een appel en een ei op de kop kon tikken.Het leek me tevens een mooi onderwerp eens dieper op in te gaan, aangezien weinig literatuur over dit type slotcars te vinden is op internet.Wat meteen opvalt is het lange(re) schoentje, het schijfje en de erom gewikkelde slepers. De disc wijkt sterk af van het meest recente schijfslepertje van Scalextric. Het schoentje kan volledig om de as draaien, tenzij de draai is beperkt door twee schroefjes naast het schoentje (zie rode pijltjes foto beneden).Als het gehele schoentje is gedemonteerd, is zien hoe het werkt. De twee metalen puntjes uit de schoen (rode pijltjes op foto onder) maken contact met resp. de binnenste of buitenste metalen ring.Wordt het chassis omgedraaid, dan is te zien hoe de bedrading per ring wordt doorverbonden. Bij de blauwe 350Z is de bedrading rechtstreeks gesoldeerd aan de motor. Door de hierboven genoemde twee schroefjes naast de schoen wordt voorkomen dat de blauwe driftcar in de achteruit belandt.In de groene Nissan 350Z daarentegen is een printplaatje gemonteerd, dat zorgt dat de Scalextric slotcar vooruit blijft gaan, ongeacht welke draai wordt gemaakt op de baan.Aan de voor- en achterzijde van de groene 350Z zijn gewichten geplaatst om de draai goed door te kunnen zetten (grote rode pijlen foto boven) en in het midden is een flinke magneet aan het chassis geklemd. De betrouwbare Scalextric Mabuchi 18K rpm motoren zorgen, in combinatie met het Scalextric Sport oppervlak en driftcar achterbandjes, voor veel schuivers en draaiers.Dit is wederom een prima voorbeeld van een win-winsituatie. Voor het jonge grut is het driften, draaien en botsen dikke pret en voor de betalende herintreder is dit beter voor het hart en uitstekend voor de portemonnee.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te zien, die techniek achter deze set.
    Een regelbare transformator biedt ook uitkomst. Dan kun je als de kinderen ouder worden of meer geoefend zijn, het voltage langzaam opvoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @JeeWee: Helemaal mee eens, maar dit is nu nog de goedkoopste oplossing. Die (extra) regelbare trafo gaat er tzt ook zeker komen.

    BeantwoordenVerwijderen