donderdag 14 januari 2010

Paarsgewijs deel IV

De vierde slotcarset voor gastrijders op Circuitpark Le Grenier (zie ook mijn andere Paarsgewijs artikelen) bestaat uit de Fly Porsche 935 K3.De donkerblauwe Daytona 1981 Porsche heb ik als tweedehands slotcar van Racebaan.com overgenomen en is eind 2008 uitgebreid aan de tand gevoeld bij SRC De Bunker in Drachten. De rode 'Hawaiian' Tropic Porsche is tijdens de slotracebeurs in Venlo aan mijn collectie toegevoegd.De carrosserie weegt 30 gram en een complete Fly Porsche 935 K3 laat 76 gram op de weegschaal zien. Het chassis is naast mooi egaal ook behoorlijk flexibel. Ruimte om lood te plaatsen is voldoende aanwezig. De uitvoering en kleurstelling van beide slotcars variëren, maar ook onderhuids zijn (kleine) verschillen waarneembaar.De kabelgootjes zijn op verschillende plaatsen voor de motor op de bodemplaten geplaatst. Groter onderscheid is te vinden in het type Fly motor. De rode Porsche heeft een zwarte kap en de blauwe een witte. Tevens is het materiaal van het pinion afwijkend.De vraag is echter of dit af fabriek al zo was, aangezien het - zoals gezegd - bij de donkerblauwe een tweedehands slotcar betreft. De 'Hawaiian' Tropic Porsche heeft sinds de aankoop amper het asfalt gezien. Bij nadere inspectie van de slotcar bleek het wel noodzakelijk de velgen glad te schuren, hoewel ik het bij andere merken wel eens slimmer heb meegemaakt.De motor is achter de achteras geplaatst, waardoor de Porsche de neiging heeft met de kont te gooien. Doorgaans crasht een slotcar met magneet heftig met veel schade tot gevolg. Door de grote brede sloffen op de achterwielen en het gewicht van de motor, versterkt met de magneetkracht, tilt bij een te snelle acceleratie uit een langzame bocht de Porsche het schoentje uit het slot.De twee Fly Porsches 935 K3 zijn echter wel fijne RTR (Ready to Race) slotcars, hetgeen voor een merk als Fly toch een uitzondering is. De wielen draaien mooi rond, de vooras is vast en na een beetje smering zoeft de Porsche over de baan. Op Circuitpark Le Grenier zijn de verschillen in ervaring wèl merkbaar. De rode Porsche gaat in 6,6 seconde rond en haar maatje doet dit twee tiende sneller. De vier stints bij SRC De Bunker hebben deze slotcar zeker goed gedaan. De gastrijder heeft het nu voor het kiezen.

3 opmerkingen:

  1. "tilt bij een te snelle acceleratie uit een langzame bocht de Porsche het schoentje uit het slot" Ik zie ook helemaal geen lood voorin.....??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer ook Fly RTR slotcars te beschrijven. Binnenkort plak ik een paar gram achter de vooras.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een vreemde plaats om de motor achter de as te hebben, had ik nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen