maandag 24 november 2008

It giet oan !

Sneeuw en ijs trotserend, togen wij (HenkG en ondergetekende) afgelopen zondag voor dag en dauw naar Drachten.Scrapitz en SlotRacing Friesland organiseerden in samenwerking met Slotraceclub De Bunker een open dag. De entree van de club is bijzonder te noemen en heeft zeker zijn charme. Bij binnenkomst was de koopwaar van Willem netjes links en het assortiment van Guus rechts opgesteld. Dit was voor mij de eerste kennismaking met Slotraceclub De Bunker, dus ik was erg benieuwd naar het 45 meter lange vier sporige Fleischmann circuit.De lage draagbalken in de kelder van het gebouw zijn gezien mijn lengte niet echt ideaal, maar dat mocht de pret niet drukken. De clubbaan is mooi ruim opgezet en de aanwezige scenery geeft het een levendig geheel. Een uitgebreide pitstraat, kartingcircuit en meerdere gebouwen zowel van Scalextric als Carrera maken het circuit nog attractiever.De lay-out van het circuit is op de site van De Bunker te vinden. Persoonlijk vind ik het circuit erg uitdagend om te rijden en ligt me erg goed. Door een diagonaal te trekken van linksboven naar rechtsonder is een enorm recht stuk gecreëerd. Ondanks een enkele bochtencombinatie is het circuit een relatief snelle baan. De grip met magneetloze slotcars was - ondanks verwoede preparatie pogingen - ver te zoeken. Gelukkig had ik ook een aantal Porsches met magneet bij me, dus keuze genoeg om alsnog rubber te gaan leggen.De Carrera Evolution Porsche 911 GT3 RSR kon voor het eerst laten zien wat ze in haar mars had. In het eerste deel van het filmpje van HenkG is te zien dat ik geconcentreerd het circuit verken. Op het lange rechte stuk was goed te merken dat de Porsche nog niet ingereden was. De topsnelheid werd al snel bereikt, echter in het bochtige deel lag de GT3 RSR wel lekker koersvast. De fraaie verlichting vóór en achter gaf de Carrera nog wat extra cachet. De Scalextric Porsche Flying Lizard had door de getunede gele 20K motor voldoende pit om een hogere topsnelheid te halen. Daarnaast is deze natuurlijk al goed ingereden, dus is het wel appels met peren vergelijken. De Scalextric was duidelijk de snelste uit mijn trio. Kanttekening moet ik nog wel plaatsen, dat deze 996 GT3R voldoende magneetkracht heeft, om de auto's bij de dealer in de showroom boven ons van de plek te doen rollen.Met de Fly Porsche 935 K3 heb ik uiteindelijk vier stints weten te racen en ik ben definitief om. Tijdens de eerste stint wreekte het niet behandeld hebben van de bandjes zich onmiddelijk. Als de achterkant van de Porsche uitbrak, was er geen houden meer aan. Het gewicht van de motor, geplaatst achter de achteras, gaf de 935 K3 dan zo'n extra slinger mee, dat de Fly na een dubbele Rietberger weer tot stilstand kwam. De topsnelheid was - net als bij de Carerra - snel bereikt en menig Slot It materiaal liet me op dat moment de achterlichten zien. Bij de tweede en derde stint waren de achterbanden goed geschuurd en bewerkt met fietspoetsolie. Het effect op de grip was goed merkbaar. De Fly Porsche kon ik duidelijk sneller door de bochten laten rollen. In de vierde stint was tevens te merken dat de Porsche een hogere topsnelheid begon te krijgen. Ik kan niet anders concluderen: dit is de eerste Fly die - zowaar in originele configuratie - echt indruk op me heeft gemaakt.Je zou het niet direct zeggen als je mijn foto's bekijkt, maar het was gezellig druk in De Bunker. Op het blog van Dikke Leo is dit beter te zien. De organisatie zal ongetwijfeld erg tevreden zijn over de belangstelling. Van 's ochtends vroeg tot 's middags laat was het een komen en gaan van geïnteresseerden.De organisatie had ook nog een wedstrijd in het leven geroepen met als hoofdprijs een geheel nieuwe Scalextric Sport startset t.w.v. € 120,-. Met de Slot It Porsche 956C BabyCresci moest in drie ronden de snelst mogelijke tijd gezet worden. Willem zorgde voor de werving van voldoende zieltjes en wist de wedstijd in goede banen (baan 2) te leiden.Uiteraard lieten wij ons ook inschrijven, tenslotte kan je zo'n kans niet aan je neus voorbij laten gaan. Henk stoof vol goede moed met de geel/blauwe Slot It de eerste twee rondes in, maar crashte helaas hard in ronde nummer drie. In het tweede deel van het filmpje van HenkG is te zien, dat ik de op dat moment snelste tijd neerzet van 12.184. Een half uur lang mocht ik dromen de prijs mee te kunnen nemen naar Twente, maar het lot besliste anders. Mijn tijd werd volledig aan barrels gereden met een verschil van ongeveer een halve seconde. Volgende keer beter, maar leuk was het wel!We konden ook nog even genieten van de nieuwste creaties van Leo. Met kerstmis voor de deur kan ik me de 'Stars and Stripes' goed voorstellen. Fraai zijn de Fly Ford GT40 slotcars in ieder geval wel weer geworden. Wel spijtig dat de komende Classic Cup Race in Almere waarschijnlijk niet doorgaat.De organisatie kan ik niet anders dan bedanken voor de enorme inzet. Ik heb het als een hele leuke dag ervaren en vond het een eer om op deze clubbaan te mogen racen. Gezien het succes van deze dag, zo mag je het zeker noemen, is deze formule misschien iets om van te leren voor andere beursorganisaties?

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor jullie aanwezigheid en voor het mooie verslag voorzien van eveneens zeer geslaagde foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal, Drachten was me toch even te ver weg (en dan heb ik het niet eens over de weersomstandigheden).

    Nog koopjes gescoord?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Euh, tja, hmmmm, wel, eentje toch maar .... Na zo'n rit, wil je toch met iets thuiskomen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een mooi stuk werk, zo veel en zo snel ook. Maar goed ook, want mijn verslag zal wat beknopt worden: beetje wollig in mijn hoofd vandaag, vanwege een stevige kou, gepaard gaand met een nog steviger spierpijn... Maar ik zal het proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat nou? Introduceert Henk G de gekke koeienziekte in Drachten ;-)

    Zonder gekheid, leuk dat jullie er waren, samen met ongeveer 150 anderen hebben jullie de dag meer dan de moeite waard gemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees dat Harold zijn eerste Friese woordjes begint te spreken ?
    Het gaat vooruit hier !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja wat zal ik er van zeggen??

    je kunt er maar lol in hebben.

    en porsche is absoluut een mooie auto, degelijk, klasse, enz.enz.

    MAAR HET IS GEEN BMW !!!

    BeantwoordenVerwijderen