zondag 31 januari 2010

Project 911 RSR

Het Fly Porsche 911 RSR Martini Racing #9 project, het prepareren voor de Touring klasse in de Classic Cup, had meer voeten in de aarde dan ik aanvankelijk had ingeschat. De aanschaf van deze fraaie Porsche slotcar was één, het rijdend krijgen - bij voorkeur competitief - is vers twee.Van het eBay exemplaar bleek de originele Fly motor deugdelijk vastgelijmd. Het chassis werd daardoor voor tuningdoeleinden - zoals ik dat voor ogen had - onbruikbaar. Gelukkig was John zo aardig me belangeloos een hagelnieuw chassis toe te sturen, zodat ik alsnog verder kon rommelen.Het zwarte lexan interieur met witte helmpjes uit de Fly Racing set oogde erg duf en goedkoop. Ik kan putten uit een kleine collectie Revell verf, vandaar dat ik me als Picasso heb uitgeleefd. Vervolgens is een plaatje lood aan de voorzijde onder de carrosserie geplakt. Deze komt daardoor precies op de reglementair verplichte 25 gram.Achteraf gezien bleek dit het makkelijkste deel van het Project 911 RSR. Oorspronkelijk was een NSR Shark 22 motor gepland achter de achteras. De as draaide echter vreemd genoeg na montage van de motor niet meer lekker soepel rond in de ashouders. Bij een willekeurige Slot It motor bleek dit euvel niet aanwezig. Wellicht heeft heeft de NSR motor een fractioneel ander formaat, de schuifmaat bevestigt dit namelijk wel.Het kroonwiel bleek na veel passen en meten diameter 18mm te moeten zijn. Daarna kon gepuzzeld worden met pinions. Na bestudering van de technische site van Slot It, viel alles op zijn plaats (of beter gezegd: draaide alles soepeler). Gekozen is voor een tandwielverhouding 11/34. Dit betekent dat de Porsche snel accelereert hetgeen ten koste gaat van de topsnelheid, welke overigens wel snel zal worden bereikt. Deze verhouding zal de stopkracht ten goede komen. De achteras kwam inclusief de Slot It alu's buiten de kap, zodat separaat nog 45mm assen besteld konden worden.Na dit vraagstuk kon het hak- en schuurwerk beginnen. Puntsgewijs zijn volgende wijzingen aan het chassis aangebracht:
A. Glad maken nokken op chassis;
B. Wegdremelen ronde magneethouder;
C. Wegschuren vier hoekjes bij voorvelg;
D. Schuren rondom het chassis.Bij het testen van het correct passen van de kap op het chassis, kwam naar voren dat de Slot It kabel te dik was. De motor ligt achter de achteras, dus dat luistert nauw. De originele Fly kabels zijn daarom teruggeplaatst en het overtollige soldeer is weggeschuurd. De plaatsing van het lood is op basis van inschatting van de gewichtsverdeling van de slotcar.De grootte van de magneet is puur een gok geweest en bij nameten bij SCR De Bunker bleek de magneetkracht 20 gram te zijn. Hierover uiteraard later meer tijdens het vervolg van dit project. De Martini Racing Porsche zit dus nog duidelijk in de testfase. De keuze van motor moet nog gemaakt worden, getest moet worden of de vooras verticaal mag bewegen of dat deze moet worden vastgezet en welke magneet kan ik plaatsen om 35 gram te halen? Het zijn veel vragen waar ik binnenkort antwoord op probeer te vinden.

10 opmerkingen:

  1. Mooi, mooi, mooi... je hebt nog tijd zat om hem kompetatief te maken.... Ben benieuwd of het wat wordt met die motor achterin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken de echte Picasso aan het groene streepje....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met 3 deelnemers vorige race is een podiumplek dan snel binnen bereik!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zijn dat originele Fly velgen van de Porsche zelf of......?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Steffer: Ik ook, een echte uitdaging dus.
    @FerryFazzt: Oog voor detail merk ik wel ;-)
    @Frank103: Ik ga voor de medailles, hoe dan ook :-P Kijk overigens nog even naar de uitslag bij Slipstream en vooral de top 3 Overall ....
    @Chester: Dit zijn Slot It Group C Porsche velgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee, dat heb ik nog nooit gezien. Wel apart en een leuke uitdaging om zoiets goed te krijgen.

    Met welke auto ga je trouwens de fia gt rijden? En kom je zaterdag ook naar Diepenbeek?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Tim: Ik heb nog niet eerder met de Fia GT meegedaan, maar wil dit jaar minimaal één auto bouwen en ergens meedoen. Zaterdag staat 1/24 SLP slotracen weer op het programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi, leuk projektje, heb het zelf laatst ook eens geprobeerd, maar het probleem is het sleperschoenoog!
    Die hangt er zo belachlijk laag onder dat deze kleine voorwieltjes er hoogtevrees van krijgen!
    Een Fly racing chassis is andere koek maar het blijft lastig , zeker als je de motormount vastschroeft voor de Classiccup.Een Fly 906 heeft trouwens meer "talent".Die worden in de USA gelijk gesteld aan NSR en Slot-it!
    Succes van uit Almere!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is wel een uitdaging en als ik eerlijk ben zou dit niet mijn eerste keus zijn met de motor achter de achteras, maar ik wens je veel succes en zal zorgen dat ik ook een touring klaar heb in de koffer om in dezelfde klasse een keer de strijd aan te kunnen gaan. Ben er al weken mee bezig maar is ook niet makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Zuffenhausen: Een Fly Racing chassis heb ik ook wel, maar dan valt deze in de Algemene Open/Dichte klasse, helaas. Ik zal je blog bij me linken en succes daar in Almere;
    @Leo: ook niet mijn eerste keuze, maar eenmaal begonnen, ga ik d'r ook voor. Nieuwe vorderingen zijn alweer gemaakt, maar daarover later meer. Een paar meer slotcars in het Touring klassement zou zeker interessant zijn. Het hangt bij mij af hoe de 911RSR zich uiteindelijk daar gaat gedragen en voor die tijd ff trainen bij Speedtrack, da's me iets te ver voor doordeweek.

    BeantwoordenVerwijderen