vrijdag 1 januari 2010

Nieuwjaarsrace 2010

Vanaf het moment dat twee jaar geleden Circuitpark Le Grenier werd uitgelegd, bleek de Slot It Porsche 956c New Man zich het beste op dit circuit thuis te voelen. Honderden, ik kan wel stellen duizenden ronden heeft de New Man al achter zich gelaten en het blijft nog altijd een genot om met deze slotcar een nieuwe stint van honderd ronden aan te vangen.De magneetloze New Man Porsche is voorzien van de 'beruchte' zwarte Slot It motor en ligt als sidewinder in een offset motormount. Het chassis is met lood getrimd en de achterste wielkasten zijn uitgeschuurd om noodzakelijke ruimte te creëren.Berucht noem ik de zwarte motor, omdat deze altijd eerst een kleine tien minuten moet warmlopen, net als een oude vertrouwde diesel uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Echter eenmaal op temperatuur reageert de motor alsof twee turbo's zijn toegevoegd. Voor het overige is deze slotcar geheel standaard gebleven.Als het tempo eenmaal in de Porsche zit, dan gaat deze ook hard over de baan. De ideale set banden is opvallend te noemen. Na vijf ronden zijn de kort daarvoor gemonteerde P6 banden reeds vervangen door de vertrouwde 20x11 P3's. Na ligt opgeschuurd en bewerkt te zijn met fietspoetsolie, gaat de geel/zwarte Slot It als de brandweer.De rondetijden gaan met grote sprongen naar beneden en al snel rijdt de Porsche op haar oude niveau, hetgeen rond de 7,5 seconde betekent. In de zestigste ronde volgt wederom een pitstop en als de Porsche opnieuw het strijdtoneel betreedt, verschijnen prestaties op topniveau. Al na vier ronden na de laatste bandenservice vliegt de 956c met een tijd van 7.359 over de baan.Een stijging naar de tweede plaats in het klassement 'magneetloze top 10' is het resultaat met als gevolg een terugval van Gait naar plek 4. Na al dit tumult mocht de 996 GT3RS van AutoArt ook een paar rondjes draaien, maar indruk kon alleen nog maar gemaakt worden met de looks en de fraaie verlichting. Naar verwachting zullen in 2010 meer tijden worden aangescherpt, waarbij een paar namen meer in de de Ciruitpark Le Grenier Top 10 zeker welkom zouden zijn.

10 opmerkingen:

  1. Een mooi boeiend verslag.
    Ik heb ook een 956 c en dat zijn toch wel hele erge super auto's te noemen.

    Mischien kom ik wel een keer mijn naam in het rijtje magneetloos zetten, maar dan met mijn Ninco Toyota Supra wat momenteel op de Dutch Mountains absoluut de snelste auto is.....

    We zullen elkaar vast in de toekomst ontmoeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mischien een keer voor mij om te komen en te zien en te overwinnen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bedoel je met meer duurzame investeringen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Huub.G: dat is niet zo moeilijk, een afspraak is zo gemaakt Huub :-)
    @Gerard: Dat weet ik Mr. Terminator, daarom benadrukte ik ook dat je werk aan de winkel hebt.
    @Arnaud: begin eerst met komen, zien en racen :-), maar een top 10 plek is je zeker gegund.
    @Danny: een excuus definitie om te kunnen blijven investeren in de slotrace-industrie in de breedste zin van het woord ;-) Zonder gekheid, ik bedoel daar vooral tuning materialen mee, aangezien slotcars genoeg voorhanden zijn om te kunnen om- cq. verbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slotcars moeten rijden wordt er zo vaak gezegd....maar als ik dat gapend gat in die NewMan ziet moet ik wel een slikken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gezien jou andere(tuning)projecten had dat met die wielkasten idd wel iets discreter gekunt.
    p.s.ik heb een(porsche 917/10)polystil kapje op een si hsr en een si sauber met een nsr sidewinder en op het ogenblik zelf geen baan op zolder............,
    gr joop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige bak!!

    Ik heb ooit in mijn Kasje periode zo'n ding gehad. Ook met een zwarte Slot-it erin. Dat jaar werd ik clubkampioen in de LMP klasse. Zaten toen Cartrix banden onder. Die werden behandeld met lamolie met daarin Citronella. Of die toevoeging nou het wapen was weet ik niet maar de wagen kleefde gewoon aan de baan. Als hij een tijd stil had gestaan op een baanstuk dan voelde je gewoon wat weerstand als je de achterkant van de auto optilde.

    Vraag me af wat er van die auto geworden is.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Steffer en Joop: dat slippertje van dat gapende gat was al bij de overname van de New Man carrosserie een jaartje of anderhalf geleden, voor de rest niets ten nadele van de vorige eigenaar hoor ;-)
    @Jacko: moest je even een traantje wegpinken toen je je oude maatje weerzag?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee hoor, maar ik herkende wel het gevoel dat een goed rijdende auto je kan geven. Iets waar je op kunt vertrouwen in een race zeg maar. dat een schuiver van jouw triggergevoelige vinger komt en niet van de auto.

    Ding is gewoon het lekkerste waar ik ooit mee gereden heb. Dat het een verzamelaarsexemplaar is had ik in eerste instantie niet eens in de gaten. Toen iemand het mij vertelde was het kwaad al geschied. :-)

    BeantwoordenVerwijderen