zaterdag 29 maart 2008

Werk gaat voor het ...... slotracen

Als de beschikbare uurtjes voor de hobby even slinken èn een tijdelijke inkoopstop door mijzelf is ingevoerd, omdat TNT-post wel erg vaak aan de deur komt, dan wordt het schrijven van een artikel een tikkeltje lastiger.Kijk ik echter om me heen, dan zie ik toch weer interessante materie uit de periode voordat ik aan deze blog begon. In de laatste jaren van de vorige eeuw volgde ik redelijk fanatiek de tourwagen kampioenschappen in Duitsland en in de UK. Grote merken als BMW, Vauxhall en Opel, Alfa, Volvo, Nissan, Mercedes, Renault en uiteraard Audi streden op fraaie circuits in bovengenoemde landen en af en toe zelfs daarbuiten.Uit die periode komen de Scalextric Audi Quattro A4 en de Opel Vectra Team Irmscher uit 1999. Deze Scalextric slotcars zijn nog geproduceerd in Engeland en zijn qua configuratie zeer vergelijkbaar.Beide modellen zijn inline voorzien van de bekende Mabuchi motor. Vóór- en achterverlichting is mogelijk gemaakt door een met bajonetfitting in het chassis geplaatst lampje. Minpunt van dit systeem is wel, dat na een paar crashes, het lampje defect raakt en vervangen mag worden. Toch geeft verlichting aan een slotcar wel meerwaarde tijdens het rijden cq. racen.Het rijgedrag van de Audi en Opel tourwagens zijn al lang niet meer concurrerend met de latere broertjes en zusje die in China zijn gemaakt. De slotcars staan daarvoor eenvoudigweg te hoog op de wielen, de banden hebben profiel - hetgeen uiteraard te wijzigen is - en de magneet tussen de motor en achteras is erg zwak en neemt in de loop der tijd zelfs nog verder in kracht af.Genoeg kritische kanttekeningen geplaatst over deze tourwagen titanen. Het rijgedrag is te beïnvloeden door het aanbrengen van of lood of een klein magneetje aan de voorzijde van de slotcar. Dit laatste is dus ook bij beide Scalextric slotcars gebeurd en het is een echte uitdaging om èn op de baan te blijven èn goede tijden te rijden.Het rondsturen van de Audi Quattro A4 en Opel Vectra Irmscher betekent met meer gevoel de trekker van de regelaar te bedienen en sneller te anticiperen op naderende bochten en chicanes. Rondetijden liggen net onder de tien seconde, maar daar gaat het eigenlijk ook niet meer om. Nu nog zaak tijd vrij te maken om die rondjes ook echt weer af te leggen op Circuitpark Le Grenier.

3 opmerkingen:

  1. Tijdelijke inkoopstop ?
    Zeker aan het sparen voor een racer ?

    Groeten, BK-Racing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je zo'n hekel aan TNT dat je je inkoopbeleid wijzigt om ze niet meer aan de deur te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @BK-Racing: je hebt me snel doorzien, die gaat er komen.
    @HenkG: TNT aan de deur? Ze hadden al een speciale loods voor me ingericht voor alle inkomende goederen

    BeantwoordenVerwijderen