zaterdag 5 april 2008
Met magneet als een komeet !
Een magneet in een slotcar staat garant voor toptijden, maar niet per sé voor het makkelijkste rijgedrag. Deze week heb ik sinds lange tijd weer rondetijden gedraaid op Circuitpark Le Grenier en was benieuwd naar het weggedrag van o.a. de Slot It slotcars met magneet.Mijn Kurz Heck Jägermeister en Schiesser zijn nog altijd inline voorzien van de oranje motor met het magneetje geplaatst vlak voor de achteras. Beide KH Porsches zijn nog in de originele staat, dus 'af fabriek'. Ook de P2 bandjes zijn onbewerkt gebleven, dit om onderling een zo goed mogelijk vergelijk te kunnen maken. Na vele kilometers met magneetloze slotcars op het circuit te hebben gereden, was het verschil in rijgedrag goed merkbaar.De Jägermeister mocht als eerste een tijd noteren. Het rempunt is veel later dan een vergelijkbare magneetloze slotcar en de remkracht is vele malen sterker. De Porsche mooi vloeiend door de bochten loodsen is ook een kunst apart en tevens één van de meest opvallende verschillen. De Jägermeister kwam uiteindelijk uit op een rondetijd van 7,176 seconde. De Schiesser had in de bochten behoorlijke airborne neigingen en belandde regelmatig achter de vangrail. Tevens was deze blauw/witte Kurz Heck op het Scalextric Sport deel het spoor af en toe helemaal bijster. Als de magneet eenmaal naast het slot kwam, begon de achterkant driftig te schudden, op zoek naar hernieuwde grip. Een 7,233 kon de Schiesser noteren achter haar naam.De blauwe Slot It Porsche 956c Kenwood heeft nog altijd inline de standaard witte Slot It motor onder de carrosserie en ook hier is het magneetje vlak voor de achteras geplaatst. Verschil is echter wel, dat bij de 956c Kenwood lood op het chassis achter de voorwielen en naast de sleper is geplakt. Het weggedrag is daardoor aanzienlijk koersvaster en stabieler. Door de geringe gewichtstoename in de neus rolt de Kenwood beter door de bochten en heeft de staart minder de neiging uit te breken bij het uitaccelereren. Logisch gevolg is de nog snellere rondetijd van 6,902 seconde.Waarom dan geen Scalextric uitproberen, die rijden toch altijd goed met magneet? Exact, dus werd tevens een Goodwood Ford GT40 met profielbanden op de baan gezet. De Scalextric GT40 heeft echter wel zijn Mabuchi Sportmotor als sidewinder gemonteerd. De magneet zit geklemd voor de motor, dus ten opzichte van de Slot It's is de configuratie op twee punten al gunstiger. Daar waar het moeilijk tot bijna onmogelijk is een Scalextric slotcar magneetloos competitief te krijgen in een gemêleerd deelnemersveld, komt de kracht van het merk met magneet juist wèl goed tot uiting.De kleine Ford is lekker fel, reageert vlot op het gas en heeft een hoge snelheid, zowel op het lange rechte deel van het circuit als in de bochten. Eenmaal gewend geraakt aan het racen met magneet, is het met deze GT40 een genot om Le Grenier rond te gaan op zoek naar nog snellere tijden. Het resultaat mag er dan ook zijn met een toptijd van 6,843. Géén vermelding in de Circuitpark Le Grenier 'hall of fame' top 10, maar wel erg leuk op z'n tijd met magneet te racen!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
dat is iets wat ik nooit zal kunnen vernemen het verschil in rijgedrag.(met of zonder magneet) Zo zie je maar weer dat alles z'n voordelen heeft.
BeantwoordenVerwijderenHallo Arnaud,
BeantwoordenVerwijderenzeg nooit nooit!
Wij een keer bij jou, jij een keer bij ons???
@ PorscheHarry: helemaal eens: soms moet je gewoon de conclusie trekken dat er met bepaalde auto's zonder magneet geen lol aan is.
BeantwoordenVerwijderenEn ... goed met magneet rijden is ook niet altijd even eenvoudig. Zeker als je geen schade wilt rijden.
nee zie foto's op twentrack van harold geintje
BeantwoordenVerwijderen