zondag 16 maart 2008

Killer corner

Circuitpark Le Grenier bestaat nu al een aantal maanden en de lay-out is - op een paar kleine wijzigingen na - tot op heden hetzelfde gebleven.Op zich is dat niet zo vreemd, aangezien ik al ruim voor het opbouwen bedacht had, hoe het circuit eruit zou komen te zien. Door de aanvulling van de grote startset, was ik in staat de rechte stukken te verlengen. Het middendeel van Le Grenier is echter nog niet wat het zou moeten zijn. De bochten zijn in dit deel te gewoon, te voorspelbaar. De slotracer wordt op het circuit al getrakteerd op een lang recht deel van circa vier meter en na een snelle verruimde R3 bocht volgt nog een uitloop van dik twee meter. Een 'knijper' is naar mijn mening een goede aanvulling voor de variatie. Dit is het resultaat geworden:De bocht begint met de ruime radius 3, gaat over naar een R2 en knijpt de bocht af met een R1. Vervolgens krijgt de racer te maken met een 'tegenknik', wederom in radius 1. Cruciale momenten in de 'Killer corner' zullen worden het juiste rempunt zien te vinden en weer vol op het gas te kunnen gaan.Om deze bochtencombinatie te kunnen maken inclusief alle bijbehorende boarding, heb ik laatstgenoemde enigszins passend moeten maken met een ijzerzaag. Zo zijn twee R1 binnendelen en een R1 buitenboarding op maat gezaagd. Voordat ik deze knijpbocht ga implementeren, wil ik na het rechte deel aan de voorzijde van het circuit, de scherpte van de daaropvolgende bocht afzwakken. Op deze manier wordt wederom een bijzondere bocht in het circuit ingebouwd en compenseert dit het tijdsverlies veroorzaakt door de knijpbocht. Waarschijnlijk zal deze bocht met een R4 Sport beginnen, deze baanstukken zijn namelijk beter verkrijgbaar dan de Scalextric Classic uitvoering.

3 opmerkingen:

  1. Dat wordt "wrikken" of vastlopenin de binnenbocht. Kan je alleen goed door met voldoende gas. Inderdaad... een killer. Ik heb een soortgelijke bocht in "GardenTrack" zitten - de baan die ik afgelopen zaterdag bij het buurtevenement heb gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt wel als je je hebt laten inspireren door monaco. Maar het ziet er wel top uit zo'n soort bocht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @HenkG: Gardentrack, die vind ik leuk gevonden en als je de baan in de tuin legt wordt het 'Flowertrack'? :-)
    @Arnaud: Monaco, zo had ik'm nog niet gezien, maar als ik de bocht verder door laat lopen lijkt het idd wel een beetje op de bochten voor de tunnel ...

    BeantwoordenVerwijderen