maandag 31 december 2007

Fifty bugs

Zoals al aangegeven in het vorige artikel over het Circuitpark Le Grenier, liep ik tegen een tekort aan baanstukken.Geduldig als ik altijd ben, speurde ik meteen op Ebay en Marktplaats naar aanbiedingen en koopjes om dit gat op te vullen. Na een paar mislukte pogingen liep ik tegen een advertentie op Marktplaats met deze foto:Aangezien ik een Scalextric Classic baan heb, herkende ik deze 24hr Le Mans startset uit 1998 als één van de meest uitgebreide in zijn soort. De advertentie had - naast deze beroerde foto - tevens een weinig inspirerende titel: 'Racebaan'. De startset werd omschreven als nieuw. De afstand was goed te overbruggen, dus ik zou de set zelf kunnen controleren. Ik probeerde de eigenaar uit de tent te lokken met een voor mijn gevoel veel te laag bod van €50,-. Wat schetste mijn verbazing de volgende ochtend? Ik mocht de set inderdaad - als ik nog altijd geïnteresseerd zou zijn - ophalen voor het door mij opgegeven bedrag: vijftig pleuro's! Je zult begrijpen dat ik dezelfde middag nog in de auto zat richting de 24hr Le Mans startset. De overigens zeer vriendelijke verkoper, die handelde in naam van zijn zoon, wist me te vertellen dat uit de set meerdere banen te maken waren (je meent het ;-)) en liet me het prijskaartje zien van de aanschafwaarde: ƒ359,-! Na een korte check nam ik de set onder de armen en liet het overeengekomen bedrag achter.Thuisgekomen onderging de set meteen een schoonmaakbeurt. Alle baanstukken waren netjes en compleet en ook alle accessoires waren aanwezig. De Porsches stonden totaal droog en zelfs de spiegels waren nog nooit gemonteerd geweest. Een duidelijk gevalletje één keer opgezet en daarna naar het zolder verbannen.Nadat ik beide GT1's aan een grote onderhoudsbeurt en APK had onderworpen, reden ze weer als een zonnetje. Deze Porsches zijn nog van de oude generatie Scalextric 'Made in England'. Magneten waren wel aanwezig, maar niet zo nadrukkelijk als tegenwoordig. Dit zal Gerard vast aanspreken. Mooie slotcars om de bochtentechnieken mee te oefenen zal ik maar zeggen. Na de schoonmaak van de 34 baanstukken met WD40, kunnen deze nu ook worden ingezet ter vergroting van Circuitpark Le Grenier.Met deze drie op mijn zolder aanwezige Scalextric Classic startsets zal toch wel een fatsoenlijk circuit te bouwen zijn?

2 opmerkingen:

  1. Mooie aankoop!

    Er liggen waarschijnlijk veel meer van dit soort sets bij mensen op zolder. Zo heeft een oom zelfs een doos Marklin bij het grof vuil gezet....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn inderdaad de betere deals en hoe herkenbaar. Ik haalde een paar maanden terug nog een set op van SCX met de Bugatti erin en nog als extra nagelnieuw in de doos de Mazda Renown en dat allemaal voor 30 euro!!! En die meneer mij uitleggen hoe alles werkte en dat ik meerdere banen ermee kon leggen:>)

    BeantwoordenVerwijderen