zaterdag 8 november 2008

Woensdag ... Testdag ...

Zoals al eerder aangegeven, had ik de intentie om de vier Porsches 997 van de verschillende slotracemerken aan een vergelijkend warenonderzoek te onderwerpen.Om de objectiviteit nog een beetje te waarborgen, riep ik de hulp in van HenkG (zie 'The making of ...'), die graag bereid was deze fraaie Porsches kritisch aan de tand te voelen. De duurtesten hebben zich dus voltrokken op het Scalextric Sport circuit TwentTrack.Ik had me erg verheugd eindelijk de Carrera Evolution Porsche 911 GT3 RSR de sporen te kunnen geven. Het slot van Scalextric Classic bleek niet diep genoeg, zodat racen op mijn eigen Circuitpark Le Grenier onmogelijk was, tenzij ik het schoentje bij zou vijlen. Ik koos om te wachten op een passend circuit voor deze fraaie GT3 RSR en hoe groot bleek de desillusie toen bleek dat de Porsche niet door de hairpin van TwentTrack kwam. Het schoentje, of beter gezegd de zevenmijlslaars, was met zijn lengte van 25mm te lang! Unglaublich gewoon, met de Carrera heb ik tot op heden nog geen volledige ronde op een circuit gereden. Einde oefening, dus rest me nog een paar feiten te noemen:
* Gewicht van de slotcar: 105 gram
* Magneetkracht: 361 gram

Als tweede volgde uiteraard de Benjamin uit de renstal, de SCX Porsche 911 GT3 Cup. De SCX accelereert aardig, maar op langere stukken zit de Porsche al snel aan zijn max. Omdat zijn bochtenwerk vergelijkbaar was met zijn zussen uit de jaren 60 en 70, vonden we het raadzaam de bandjes eens kritisch onder de loep te nemen. Conclusie: de statische modellen van Bburago hebben waarschijnlijk beter rubber om de velgen zitten.Eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik de kunststof velgen nog niet op braampjes had gecontroleerd, maar de 911 ging wel linea recta de garage in. Na het nodige (lees: vele) schuurwerk en uiteraard de beroemde schoenpoetsbewerking(en), werd het bochtengedrag al een stuk beter. De achterkant breekt wel uit, maar gecontroleerder en uiteindelijk met meer grip om uit te acceleren. De SCX is - hoewel nog werk aan de auto voor fine-tuning - een leuke slotcar, die bijna als rallyauto zou kunnen worden ingezet. Plaatsgebrek op het chassis maakt het loodtrimmen wat lastiger, maar het lijkt me toch de moeite waard een poging te wagen. HenkG kwam nog met een optie om achter Slot It bandjes te plaatsen. Ook deze keuzemogelijkheid zal nog beproefd gaan worden. De SCX Porsche heeft een hoge funwaarde met de mogelijkheid tot gooi- en smijtwerk en heeft zeker potentie om tot een leuke slotcar voor thuisracers uit te groeien. Feiten:
* Gewicht van de slotcar: 82 gram
* Magneetkracht: 53 gram
Derde op de baan werd de AutoArt Porsche 911 Carrera S, die zijn testrondes mocht uitvoeren naast zijn oudere broer de 996 GT3R, ook van AutoArt. De modellen van AutoArt zijn bijzonder mooi, maar tijdens de tweede stint kwam het zwakke punt van het merk naar voren. Het pinion en kunststof kroonwiel hebben veel smering nodig. De witte Porsche 996 van Henk gaf aan het einde van die tweede sessie een duidelijk signaal droog te lopen. De gele 911 Carrera S daarentegen was daags voor de test nog uitgebreid voorzien van een grote onderhoudsbeurt en gaf derhalve geen krimp. Het weggedrag is voorspelbaar en door de magneet rolt de AutoArt lekker door de bochten. In de hairpin op het gladdere Sport wil de 911 nog wel eens met zijn kont schudden, maar dat is logisch met de motor geplaatst achter de achteras. De verlichting is vóór en achter mooi helder en de motor is pittig genoeg om geloofwaardig over te komen. Het is een leuke slotcar voor rap rijden of rustig racen. Feiten:
* Gewicht van de slotcar: 91 gram
* Magneetkracht: 209 gram
De Ninco Porsche 997 werd toch een verhaal apart. Mijn blauwe 997 is verre van origineel en dat was het geval met de wit/groene 997 van Henk. Laatstgenoemde is inmiddels weer met originele Ninco onderdelen herbouwd, echter geen van beide Porsches is nog voorzien van magneet op het chassis. Het testen ontaarde al snel in een pittige strijd op TwentTrack. De ervaring van Henk op dit circuit deed zich uiteraard gelden door het noteren van de snelste laptime (6.8 tegenover 7.4 sec.). Een wissel van voertuigen leek niet meer dan logisch en inderdaad, die ervaring kwam weer om de hoek kijken. De blauwe Ninco bleek zo slecht nog niet geprepareerd, want ditmaal was het resultaat 6.7 tegenover 7.4 sec. voor Henk. Eén grote maar in dit geval: ik reed zeven rondes meer dan mijn concurrent in de tweede stint. Het moge duidelijk zijn, de Ninco's zijn heerlijke slotcars om mee te boenderen, te verbouwen en opnieuw mee te racen.
Onze top vier is na deze testsessies uiteindelijk geworden:
1. Ninco Porsche 997
2. AutoArt Porsche 911 Carrera S
3. SCX Porsche 911 GT3 Cup
4. Carrera Evolution Porsche 911 GT3 RSRAangezien we toch in de racing mood waren beland, werd het tijd voor een DTM treffen. Henk toverde een fraaie zwarte Mercedes Benz uit een blauwe Scalextric Sport doos met de mededeling 'amper gebruikt'. Dat bleek ook de eerste vijftien ronden, waar ik vrij gemakkelijk voorsprong kon uitbouwen en vasthouden. De zwarte Benz scheen te moeten ontwaken uit een winterslaap, want eenmaal in vorm, was deze Limited Mercedes niet meer te houden.
* Opel Vectra - magneetkracht 273 gram - 6,083 sec.
* Mercedes Benz - magneetkracht 288 gram - 5,643 sec.
Zo'n race met standaard 'zo uit de doos' slotcars is zeker een aanrader. De competitie op de baan gaat op het scherpst van de snede met zeer gelijkwaardig materiaal.Als afsluiter werden nog een paar Ford GT supercars op de baan gezet. Als je nu denkt 'die blauwe met dubbele streep zie ik voor het eerst', dan kan dat kloppen. Deze is gisteren overgekomen uit het zonnige Portugal, maar daar kom ik later nog wel op terug.

5 opmerkingen:

  1. Heel mooi verhaal, welke Porsche heeft Klaas Bos op dit moment in de aanbieding (ik ga morgen naar Putten)? De carrera's hebben in de scherpe bochten van mijn Ninco circuit ook problemen, de ruimere bochten niet. Het wordt een race plannen bij MJ om de carrera eens goed te testen, want op Fleischmann rijden carrera's uitstekend! En zoals al eerder gezegd: magneetloos rijden die scx heel goed tegen carrera. En ze hebben wel verlichting!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een matige reactie hiervoor trouwens van me.

    Ik wilde zeggen:

    Heel leuk verhaal! Leuke test!

    Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en uitgebreid verslag geworden. En dat testen moeten we vaker doen.

    @ Frank - je herstelde je nog net op tijd!

    Voor de liefhebbers: kijk ook even naar "the making":

    http://twenttrack.blogspot.com/2008/11/woensdag-testdag-making.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo te lezen zijn het plezante testraces...bedankt voor de sfeer te delen met ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi uitgebreid verslag met mooie foto's en een duidelijke conclusie waar ik wat aan heb.
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen