woensdag 11 juni 2008

Over brokkenmakers en strepentrekkers

Het was alweer een tijdje geleden, dat ik mijn racekoffer bij TwentTrack had geopend. Ik was dus verheugd, dat ik mijn nieuwe aanwinsten bij HenkG de sporen mocht geven.Ik kon het uiteraard niet nalaten de Racer Kremer Porsche het circuit rond te sturen. Echte crashes bleven gelukkig uit, maar dat had vooral te maken met de enigszins aangepaste bochtensnelheid.Harold ût Ommen had ook een bonte verzameling slotcars meegenomen naar TwentTrack en HenkG was de beroerdste niet om het juiste rubber op de achteras te krijgen, ongeacht of het ging om een Ninco, NSR of Fly. Als finishing touch hoort daar dan ook een behandeling met fietspoets bij voor de betere grip. Deze twee verlichtingsstrepen zijn het bewijs dat Harold ût Ommen, na Henk's service, met zijn zwarte Fly Porsche GT1 behoorlijk aan het laagvliegen was. Toch bleef de haarspeldbocht voor onze Ommenaar de hele avond een listig punt. Een beetje zijwaartse steun gegeven door de gele Scalextric Ford GT kwam in dit geval dan ook goed van pas. Dat de Porsche het al snel zonder haar achterspoiler moest stellen, mocht de pret niet drukken. Een pittige strijd ontbrandde op TwentTrack, toen bleek dat HenkG zich ook van een getunede Ninco Porsche 997 had voorzien. Twee heats werd op het scherpst van de snede geraced en werd de tegenstander op geen enkele wijze ontzien. Ondanks dat ik HenkG met mijn blauwe bolide in de haarspeld uit de baan wist te tikken, bleef hij me uiteindelijk aan het einde van de heat een halve circuitlengte vóór.In de tweede heat klapte ik, in een moment van onoplettendheid, met volle snelheid van de baan bij de chicane met kruising. De achterspoiler kon het niet waarderen en kan gelijmd gaan worden. In diezelfde bocht werd later op de avond ook nog een spiegel van een Ninco Mercedes gerukt. TwentTrack blijft een circuit met verradelijke punten.Soms vraag je je het ook gewoon af, hoe het mogelijk is dat slotcars elkaar raken. De baan is breed genoeg, in de lengte is voldoende asfalt en de slotcars zijn het kleinst in hun soort. Desondanks ramde ik met de Scalextric Mini Cooper vol de door Harold ût Ommen in de slip geraakte NSR Renault Clio. Spectaculair was het zeker, in de 'real world' zouden ze naar de sloperij zijn afgevoerd.Over sloperijen gesproken, niet eerder was me dit bijzondere plankje in de nok van het zolder opgevallen. Uitleg is niet per sé noodzakelijk, hoewel ik het altijd intrigerend heb gevonden, wat het verhaal achter een auto is, voordat deze op de sloop terecht kwam. In dit geval gaat het toch om een Maserati, niet bepaald de minste om te bestempelen als 'afgeschreven'.Strepen werden ook nog gelegd van rubber en wel met de Ninco Ascari. Deze magneetloze door HenkG bestuurde gele driftkikker wist te imponeren met snelle tijden en slotvastheid. Gezien het zwart op de borders was het zeker niet de eerste keer dat driftend deze bocht werd genomen.Uiteindelijk komen van al dat racen strepen en vuiligheid op de slotcars en als je dan de - toch behoorlijk imposante - collectie Mustangs en Corvettes aan kenner Harold ût Ommen laat zien, dan horen ze er natuurlijk wel weer glimmend bij te staan. Poetsen is dan het motto!Ik kan niet anders stellen, dan dat het wederom een gezellige en geslaagde avond was. Het nodige onderhoud aan de slotcars kan beginnen. De afdeling Onderhoud & Plaatwerk heeft weer even een topdrukte.

6 opmerkingen:

  1. Scalextric baanstukken zijn minder breed dan Ninco, Carrera of Fleischmann en daardoor raken de auto's elkaar in de bochten, en Henk heeft voldoende bochten in zijn circuit!

    Leuk verslag Harold, ik baal er dan wel van dat jullie zover weg wonen (reistijd) en dat de benzine tegenwoordig toch wel 1,63 per liter doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frank, geef een gil om een avondje bij mij te racen, is dichterbij dan TwentTrack. En misschien met z'n 2tjes een keertje richting HenkG???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of naar Harold, of PHarry of wie dan ook daar aan het uiteinde van NL...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Steffer en Frank103: daar valt vast in de vakantie wel een keer een mouw aan te passen. Die Twentse gezelligheid is nu eenmaal aanstekelijk, nietwaar? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij ligt Holland aan het uiteinde van Nederland...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, een geslaagde slotrace/fotografeer en ouwehoer- avond.

    Kan niet vaak genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen