maandag 4 augustus 2008

Linksom of Rechtsom: Carrera Evolution

Deze fraaie Porsche GT3 RSR van Team Felbermayr Proton kon ik bij de Toys"R"Us simpelweg niet laten staan.Het is mijn eerste Porsche van het merk Carrera Evolution, dus ben ik erg benieuwd hoe deze gaat bevallen. De blauwe GT3 RSR wordt gepresenteerd in een grote kunststof box met een spiegelwand aan de achterzijde.Eenmaal losgeschroefd van de showcase valt als eerste de mooie laklaag op met daarin verwerkt de strakke decals. De Porsche heeft tevens mooie details in de carrosserie meegekregen, maar oogt desondanks heel solide.Zouden de buitenspiegels onverhoopt toch zoek raken tijdens het racen, dan kunnen deze vervangen worden door de meegeleverde gele reserve spiegels. Zelfs het spiegeldeel is ingekleurd. Daar kunnen andere fabrikanten nog een voorbeeld aan nemen. Naast de twee extra slepers en een reserve pinion, bevat het zakje met onderdelen ook afstandsplaatjes om onder de magneet te plaatsen. De magneetkracht kan op deze manier beïnvloed worden. De Porsche is voorzien van heldere verlichting vóór en achter en is voorbereid op digitale ombouw.Bijzonder van Carrera is de schakelaar aan de onderzijde, welke het mogelijk maakt zowel linksom als rechtsom het circuit rond te gaan. Correct me if I'm wrong, maar voor zover ik weet is Carrera hier uniek in. Ook origineel gevonden is de gemakkelijke manier waarop een snelle service gedaan kan worden aan de achteras, tandwielen en motor. Na het losdraaien van het schroefje achter de achteras, is het motor- en aandrijvende deel eenvoudig naar buiten te klappen.De carrosserie zit met drie schroefjes vast aan het chassis. Ruimte voor het plaatsen van lood is er amper. Grote mate van creativiteit zou nodig zijn om voldoende gewicht aan te brengen. De printplaat neemt erg veel ruimte in beslag, net als de inline gelegde motor. De vooras draait net als de achteras nauwkeurig in metalen asbusjes.De kunststof velgen zijn mooi rond en bestaan uit een buiten- en binnendeel. De banden zijn profielloos, maar ik kan geen uitspraak doen met welke Slot It bandjes deze te vergelijken zijn. Enige puntje van kritiek tot nu toe is dat de Carrera wat mij betreft wel een fractie lager had mogen liggen, iets dieper in de kap. Dit is bij de Porsche 997 van Ninco beter gelukt. Het totale gewicht van de slotcar bedraagt 106 gram.De Carrera sleper bleek helaas te lang voor mijn Scalextric Classic baan, dus kon ik alleen op het korte 'Sport' deel voorproeven. De verlichting is zeer fraai en een duidelijk pluspunt van deze slotcar. De magneetkracht is wel veel te fors, dus daar ga ik nog verandering in aanbrengen. Op het korte stukje baan is de Porsche al lekker fel. Toch zal ik eerst de sleper moeten inkorten, wil ik daadwerkelijk iets zinnigs kunnen zeggen over het rijgedrag.Uit alles blijkt wel, dat Carrera een merk is met ruime slotrace ervaring. Men heeft een bijzonder fraaie Porsche GT3 RSR voor de slotracer op de markt gebracht. Bijna elke slotracefabrikant heeft inmiddels een Porsche 997 in zijn assortiment. Deze 997 GT3 RSR van Carrera Evolution heeft bij mij in ieder geval nu al diepe indruk achtergelaten !

8 opmerkingen:

  1. Mooi karretje! Ga je je verzameling GT3 uitbreiden naar andere merken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf een zwak hebben voor de Porsche GT3 en het is leuk om af en toe een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen. De collectie blijft strict bij de Scalextric Porsche 996 GT3R, anders raak ik failliet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zelf heb een dtm mercedes van carrera en moet je zeggen dat ik hem onzettend lekker vind rijden.De details is prima zoals je al zei.
    Heb er wel een oranje slot-it in gelegd paste perfect omdat de remwerking wel wat minder is maar mischien is dat met de nieuwere modellen al beter. Als ze eind dit jaar de nieuwe DTM-serie uitbrengen wil ik weer één

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Carrera's zijn degelijk maar daardoor iets zwaarder dan de rest (dikker plastic?), ze hebben ook een minder felle motor waardoor je de magneetkracht nodig hebt om bijvoorbeeld Ninco en Scalextric bij te blijven. Zonder magneet zijn ze te vergelijken met SCX, als je ze wilt tunen zal je in ieder geval de motor moeten vervangen.
    Bij mij thuis zijn meerdere Carrera's goed aan elkaar gewaagd, degelijk genoeg om kinderen er mee te laten racen en ook leuk om te zien (verlichting). Natuurlijk hebben wij Ferrari's en een Corvette, een Carrera Porsche ontbreekt (nog).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De enige 2 carrera's die ik hier staan heb zijn de BMW Z4 en deze Porsche, maar dan in een andere livery.
    Aangezien ze naar mijn maatstaven voor geen meter rijden. Remwerking is nul, en de sleper van de Z4, daar springt de veer steeds van los, en de sleper van de porsche, die gaat niet goed door de gleuf van mijn Nincobaan.
    Probeer ook maar eens om er andere banden op te leggen, of de velgen gewoon al wat rond te slijpen.
    En zoals je zelfs al aangaf, ze hebben de rijhoogte van een 4X4.
    Beiden gesloopt, HRS eronder en een pak verlaagd. Nu komen de robuste kappen van Carrera tot hun recht, crashbestendig en een streling voor het oog.
    Een tip om de remwerking toch wat te verbeteren, overbrug al de electronica in de wagen, en sluit de sleper rechtstreeks aan op de motor. Geen licht, omschakelaar overbrugd -->> remwerking. Keuzes maken.
    Greetz Gordini

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Carrera is mooi, maar m.i. niet te tunen om partij te kunnen bieden aan b.v. slot.it o.i.d.
    Misschien tegen Revell of Scalextric.
    Is tunen eigenlijk wel een optie - graag reactie John uut Z.

    Ik daag je uit: kom op TwentTrack racen tegen de Carrera Corvette.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @HenkG: die uitnodiging neem ik graag aan. Ik kan het maar niet over mijn hart verkrijgen om het schoentje in te korten. Toch zal je wel met een betere tegenstander moeten komen ;-)
    Vwb tunen van een Carrera, ik denk dat Gordini gelijk heeft met het HRS chassis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het schoentje is niet alleen te lang maar ook te dik. Carrera zou beter een los schoentje leveren geschikt voor de andere banen.
    De wagens op zich zijn zeer mooi gemaakt. Het zou zonde zijn dat ze enkel geschikt zijn om in de kast te pronken.

    BeantwoordenVerwijderen