zaterdag 3 november 2007

Voor een dubbeltje op de eerste rang

Slotracen kan best betaalbaar blijven. Er zijn hobbyisten (als ondergetekende) die af en toe een vermogen in een slotcar stoppen om nog snellere tijden te kunnen noteren. Toch begint het uiteindelijk allemaal bij de basis van de slotcar. Met kleine simpele aanpassingen cq. verbeteringen kan de wegligging en snelheid van een slotcar al behoorlijk beïnvloed worden. Zo ook deze Fly Porsche Joest Racing, die in Klasse I valt van Slotproject! ;-)Zoals op onderstaande foto te zien is, worden de voorwielen van de Joest Porsche elk door een pen op de plaats gehouden. De voorwielen kunnen gemakkelijk op en neer bewegen in deze situatie. Dit heeft uiteraard behoorlijke impact op de wegligging als de bodemplaat veel dynamiek tijdens het racen te verwerken krijgt. Ik ga dit veranderen door een doorlopende vooras te plaatsen en natuurlijk de Porsche te onderwerpen aan een onderhoudsbeurt.Na het verwijderen van de pennen is het even passen welke as geschikt is. Een vooras van een Scalextric Porsche 911 GT1 kan hier weer prima dienst doen. In de ophanging, waar de as doorheen komt, smeer ik eerst kranenvet. Het is tevens weer een mooie gelegenheid de velgen over het schuurpapier te draaien om braampjes te verwijderen. Hoe gladder de velg, des te mooier rolt het wiel over de baan.
Als alles weer gemonteerd is, voelt de voorkant meteen een stuk stijver en stabieler aan. Het kranenvet is vooral erg geschikt tussen de pinion en het tandwiel van de achteras, zodat deze overbrenging mooi soepel loopt (tip van HenkG).Na het oliën van de motor aan beide zijden, de kunststof achterashouders èn het lijmen van schades aan de carrosserie van vorige races, kan de kap er weer op en is deze Porsche geschikt om ingezet te worden in raceklasse I.

10 opmerkingen:

  1. Leuk verslagje. Als er plek voor is kun je misschien eens proberen de stijfheid van het chassis aan te passen door strookjes Styreen met secondelijm op het chassis te plakken. Sommige Fly chassis' zijn namelijk best flexifibel. Een plaatje styreen kun je gewoon in een modelbouwzaak kopen voor een paar euro. Meestal hebben ze verschillende diktes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me af of een starre vooras nou echt wel een verbetering is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een Viper waarbij je de vooras niet kan vervangen door 1 vaste as, en ik kan vertellen dat die korte asjes waardeloos zijn! In theorie zou het moeten werken, in de praktijk krijg je een soort van 'toespoor' waardoor bij mijn viper de wielen zelf vast kwamen te zitten in de wielkast, een defecte auto tot gevolg.

    Dus MJ: bij mij te koop, een bijna nieuwe Fly Viper.....
    (oud dametje geweest, altijd binnen gestaan, garantie tot aan de voordeur)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gebruik je gewoon die transparante bankpassen uit je koffer voor harry!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knal d'r dan gewoon een HRSje onder, Frank!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knal d'r dan gewoon een HRSje onder, Frank!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knal d'r dan gewoon een HRSje onder, Frank!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi MJ, bedoel je serieus dat ik er 3 hrs'jes onder moet knallen? Want die zijn 34 euro per stuk, en dat wordt dan toch een kostbare bedoening! Voor dat geld is er heel wat moois van slot it te koop!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ennuhh..Harry, ik wacht nog steeds op de Hydro Porsche!:P

    BeantwoordenVerwijderen