woensdag 14 november 2007

Hydro Active

Het is inmiddels al weer ruim twee maanden geleden dat het project Porsche 962C Hydro Aluminium van start ging. De slotcar is inmiddels tot de laatste schroef gedemonteerd geweest. Slechts vier oorspronkelijke onderdelen zijn in de 962C origineel gebleven: de geel/blauwe Hydro Aluminium kap, de bodemplaat (exclusief de motorhouder), het kunststof van de sleper en de schroefjes.Zoals in het vorige bericht over deze Hydro te lezen was, liepen de motorassen tegen de achterwielen aan. Slechts één optie was mogelijk als ik de MB-Slot motor als sidewinder gemonteerd zou laten en dat was asjes wegslijpen. Het duurde even voordat ik het juiste gereedschap in huis had, maar de klus was daarna ook binnen vijf minuten geklaard. Een beschermingsbril zou overigens geen overbodige luxe geweest zijn, maar dat weten we dan weer voor de volgende keer.In voorgaande magneetvrije projecten ging ik doorgaans nogal voortvarend met lood om. Bij de besloten racezondag bij de MTRC in Wormer, begin dit jaar, ging mijn GT3R Porsche zelfs bij elke serieuze bocht op z'n zijkant door het (over)gewicht. De doelstelling was ditmaal dus om de hoeveelheid lood door middel van trial and error langzaam op te bouwen. Ik ben derhalve begonnen aan beide zijkanten van de sleper elk een halve gram lood te plaatsen en direct achter de vooras nog een plak van circa zeven gram.Tijdens de eerste testronden op TwentTrack bleek echter al snel dat de Porsche zijn power op de baan niet kwijt kon. Een hoge 6,7 als rondetijd was het gevolg. HenkG was van mening dat wel wat scheutiger met het lood omgesprongen mocht worden en bracht voor elk achterwiel nog eens 7 gram lood aan. Na het egaliseren van de achterbanden wist Henk met de Hydro al na een paar ronden een tijd te noteren van een lage 6,2 sec. Uiteindelijk heb ik ook nog 5 gram direct achter de achteras in de kunststof uitsparing geperst, waardoor het totaalgewicht van de Porsche nu komt op een respectabele 103 gram. Het enige dat nu nog gebeuren moet is het lexan interieur plaatsen. Volgens MJ is dat een hele ervaring op zich. De Hydro Aluminium is in ieder geval al klaar om kilometers te maken.

13 opmerkingen:

  1. 27 gram extra lood??
    Is dat niet wat veel?

    Wij in Leuven leggen amper max 10gr extra, net achter de vooras, en gaan met die banaan, op hout, wel te verstaan.
    Colin Chapman draait zich om in zijn graf met dat (over)gewicht.

    Alhoewel, ik ga eens proberen.

    Geeft dat geen problemen met de inertie? Remmen en zo gaat toch iets moeilijker?

    Anyway, voor het probleem van de af te slijpen motorasjes is een andere oplossing mogelijk.
    Een motormount voor large hubs.
    De SICH03, in combinatie met de 19mm kroonwielen, ipv de 18mm stuks.

    Ik ben stilaan met al mijn sidewinders aan het overstappen op deze oplossing, zo hoef ik niet te kiezen tss Endbell of Can drive als ik weer een motor moet ontdoen van een deel van zijn as.

    Greetz Gordini

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap er niks van, Harry! Ik heb met mijn Porsche 956 KH een lage 5.9 gereden op Twenttrack, terwijl jou 962 toch echt de betere papieren heeft. Aan jou rijkunsten zal het ook wel niet liggen, want jij zal de beruchte bochten van Twenttrack inmiddels beter in de vingers hebben dan ik.

    Trouwens, ik weet niet of het lexan wel zo prestatiebevorderend is. Ik heb het aan mijn rondetijden niet kunnen merken. Als ik jou was, dan had ik het originele interieur bewerkt, zonder dat je de bevestigingspunten aantast.

    Heb je trouwens de wielbogen nog uit moeten slijpen, of is dat niet nodig met een normale motormount?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twenttrack gaat nu met de klok mee, dat is een stuk listiger ;-) Vanaf nu is het zaak tienden van de tijd af te snoepen. De 962 was bijvoorbeeld ook nog niet geflext en wie weet na een rondje of 30 volgen er nog strakkere tijden :-) De carrosserie is ongedeerd gebleven, die is geheel origineel ook in de wielkassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik jou was, dan zou ik 'n MB-slot veringssetje monteren! Ga ik ook doen bij een volgend project.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. maakt mij niks uit welke kant ik race alle kanten net zo snel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @MJ: dat overweeg ik ook. Ik heb gisteren van Frankslot weer een leuk pakje binnengekregen met onderdelen, waaronder een MB-slot veringset die oorspronkelijk voor de Slot It Nissan bedoelt was, maar een stukje ombouw is nog altijd met deze Hydro mogelijk.
    @Gerard: Jij bent die Meganes gewoon gewent, dat is het verschil ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als je hem meeneemt zondag zal ik er me rijden en kijken wat hij kan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ PorscheHarry,

    de laatste rit bij mij hadden we een paar bandjes (cartrix?) gevonden in die beruchte koffer van jou. Daarmee heb ik toch echt een paar lage 6.0's gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @HenkG: Dat was de New Man Porsche waar je een behoorlijke tijd mee hebt gesleuteld totdat de wegligging goed was. Die bandjes hebben we toen idd vervangen en daarna ging deze als een speer. Uit de Hydro is ongetwijfeld nog veel meer te halen, maar daarmee hebben we niet eens zoveel gereden en toch al deze tijd, dat geeft de burger zeker moed voor de toekomst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In mijn Canon Porsche zit echt niet zoveel lood in! En toch rijd dat ding super.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn record heb ik gereden op goed geprepareerde P2's, dus met P3 moet het in principe sneller kunnen. Ik zou in ieder geval wat lood wegnemen, het lood wat je overhoud moet je dan voor de motor plaatsen. Zo kom je het dichtst in de buurt van een 50:50 verdeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is er toch met dat lexan interieur plaatsen, dat is toch in een paar seconden klaar? Bij mij te minsten wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, 't ziet er niet uit...:-P Dat is 't probleem met lexan interieurs!;-)

    Thuisracers houden hun auto's vaak netjes, Sebas...!;-)

    BeantwoordenVerwijderen