zaterdag 17 november 2007

Bye bye techniek van Fly - part I

Beeldschoon was de eerste Fly Porsche 917K die ik - een aantal jaren geleden - op mijn Scalextric baan plaatste en vervolgens de sporen wilde geven. Samen met de Ferrari 512S Berlinetta Targa Florio 1970 vond ik de Porsche 917K 1000Kms. Osterreichring 1970 een mooi duo om een robbertje te laten vechten op mijn circuit. Ik was al vanaf het begin onder de indruk van deze fraaie en mooi gedetailleerde slotcars. Voor het eerst waren echt mooie auto's te koop en was een nieuwe standaard gezet op het gebied van finesse.Onwetend was ik echter wel van de technische reputatie van Fly. De betrouwbare Scalextric slotcars hadden al jaren hun rondjes gedraaid zonder noemenswaardige problemen en ik had ook wel eens een Fleischmann zonder mokken zijn werk zien doen, dus waarom hierover twijfel? Hoe teleurstellend bleken de eerste ronden te zijn met het aanlopende achterwiel en het geratel van de pinion met het tandwiel op de achteras. Binnen een paar minuten nadat ik de hagelnieuwe Fly Porsche uit haar beschermende box had gehaald, was ik al genoodzaakt de 917K uit elkaar te schroeven. Hoe bedroevend was het te zien dat daardoor de fraaie details als bandenbedrukking beschadigd raakte, terwijl de problemen maar deels op te lossen waren.Desondanks kon ik het niet nalaten tevens een Porsche 917K 6h. Watkins Glen 1970 en een Porsche 917K 1000Kms. Paris 1970 in mijn collectie onder te brengen. De slotcars waren te mooi om te laten staan, ondanks dat al deze typen dezelfde euvels vertoonden. Ik besloot bij Frankslot aan te kloppen voor advies en de 917K Gesipa om te bouwen tot een onderhuids technisch goede slotcar. Belangrijk vind ik wel dat het uiterlijk zoveel mogelijk in de tijdgeest moet blijven passen. Vooral dit laatste wordt nog een hele uitdaging, maar ik heb al de nodige tips gekregen. De MB-Slot en Slot It onderdelen zijn deze week gearriveerd, dus het hobbywerk kan beginnen: wordt vervolgd!

2 opmerkingen:

  1. Wat een plotseling fotografienivoverbetering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thnx voor het compliment! De 1/32monteurs gaan de klus klaren, je zal ze dus meer gaan zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen