dinsdag 30 oktober 2007

PLOF !

Bij het prepareren van de Slot It Porsche 956K Schiesser viel me op, dat ze bij Slot It de schroefjes, die de bodemplaat met kap verbinden, veel te strak ingedraaid hadden. Ik beschadigde de kap nog net niet bij het uitoefenen van tegendruk om de schroefjes los te kunnen draaien. Van flexen hebben ze kennelijk in Italië nog niet gehoord. Bij de Jägermeister, die ik daarna ter hand nam, was dit ook het geval. Positief punt is wel de begeleiding van de kabels onder de vooras. De kabels worden door een ringetje geleid onder de as, zodat deze elkaar niet meer raken.Ik heb de gewoonte nieuwe motoren rustig te laten indraaien, meestal een minuutje of tien op twee of drie verschillende snelheden, maar wel opbouwend. Na ongeveer vijf minuten testdraaien van de Schiesser, hoorde ik een plof en ratelde de motor nog maar in één toerental al rokend verder. Na verdere inspectie en demontage van de achteras, bleek het inderdaad aan de oranje Slot It motor te liggen. Ik had op Slottrack.com al eerder over problemen met deze motoren gelezen en na wat speurwerk en een tip van een sympathieke medeslotracer waar dit ook al weer precies te vinden was op het forum, kon ik aan de slag met demonteren van deze oranje motor.Na het demonteren van het pinion is het ombuigen van de twee lipjes met een precisie schroevendraaier de volgende stap. De electromotor kan nu voorzichtig uit elkaar geschoven worden.Aan de binnenkant van het metalen huis zijn de twee magneten goed te zien. Binnen in het oranje deksel is de zwarte aanslag - zoals ook door Slotticar op Slottrack.com omschreven - zichtbaar.Het metalen huis met magneten was niet echt vies, maar de aanslag in het oranje kunststof deel was wel goed zwart. Die wattips waren toch echt wit! Belangrijk voor het wederom monteren van de motor is om eerst het oranje kapje over de as te schuiven. De twee verende klemmetjes kan je op de verdikte as plaatsen, door ze met een fijne schroevendraaier iets uit elkaar te duwen. Het metalen huis is daarna makelijk aan te brengen en de twee lipjes kunnen weer voorzichtig teruggebogen worden.Het resultaat na een kleine test is echter, dat de #!$% motor nog altijd op één toerental draait. Helaas, de 'reparatie' heeft (nog) niet mogen baten. Misschien heeft Slotticar nog een tip om de oranje motor goed werkend te krijgen, dan houd ik me aanbevolen. Toch vond ik het interessant zo'n motor te demonteren en te laten zien hoe zoiets er van binnen uitziet. Niet elk project kan in één keer slagen, niet dan? Hoe nu verder met de Kurz Heck Schiesser? Daarvoor heb ik plan B in werking gesteld. De oranje SI motor uit de 956C Obermaier Porsche is - na bovenstaande bevinding - in de Schiesser gebouwd, dus blijven de twee KH's gelijkwaardige strijders. Nu maar hopen, dat het bij één plof blijft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten