maandag 14 januari 2008

Bye bye techniek van Fly - part III

Nu 'buurman & buurman' flink hebben gesleuteld aan de Fly Gesipa 917K en ze tegelijkertijd een testbaan tot hun beschikking hebben, kan het echte werk beginnen.De velgen en banden zijn speciaal voor deze Porsche aangeschaft, dat is dus maatwerk. In De Koffer ben ik gaan zoeken naar een mooie passende motor voor deze Porsche. Het is de (standaard) witte Slot It motor geworden die, correct me if I'm wrong, 29K/rpm kan leveren. Bij de bestelling van eerder genoemde velgen en banden, kwamen ook twee nieuwe assen en een Slot It tandwiel mee. Na wat passen en meten was de juiste pinion gauw gevonden.Tijdens haar leven als Fly had de Porsche aan één van de kabels mantelschade opgelopen. Deze is uiteraard ook meteen vervangen. Qua techniek is de 917K totaal onder handen genomen, dus vond ik het niet meer dan logisch de magneet uit het chassis te halen. Daar waar ik in het verleden direct kilo's lood in een slotcar plakte, wordt deze Porsche - door veel te testen - op basis van ervaring zo goed mogelijk geprepareerd.De eerste testsessies hebben zich inmiddels al op Circuitpark Le Grenier voltrokken. Hoewel de neus duidelijk te licht bleek en de achterkant vrij nerveus, waren de eerste vijftig ronden op het nieuwe circuit zéér bemoedigend. De Porsche is duidelijk geraffineerder van rijstijl geworden door de nieuwe onderdelen. De snelste ronde in deze opzet kwam op circa 8,8 sec., dat is dus zonder magneet èn zonder loodpreparatie. De volgende stap werd uiteraard het verzwaren van de neus en plaatsing van gewicht achter de voorwielen. Deze aanpassing wierp meteen zijn vruchten af. Niet alleen was het te zien aan de stabiele neus, tijdens de volgende stint van 50 ronden werd de snelste tijd op 8,4 sec. gezet.Hierna werd nog eens lood bij de achterwielen geplakt, aangezien de achterkant nog altijd nerveus bleef, maar dat resulteerde in 0,3 sec inleveren. Laatste lood er dus weer uit, banden schuren en bewerken met lampolie 0,5 sec. sneller. Zo zal het voorlopig nog wel even doorgaan. De inserts in de velgen gaan natuurlijk ook nog gemaakt worden, daar zal ik later (lees: véél later) nog eens over berichten. Op dit moment richt ik mijn aandacht op het verbeteren van het rijgedrag, zodat de Porsche 917K net zo'n geduchte tegenstander wordt, als indertijd haar grote 1:1 broer.

2 opmerkingen:

  1. Duidelijk wel een van de mooie fly auto's met betrouwbare techniek (niet zo'n suffe inliner).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens, Frank!

    Harry, dit is een prachtig stukje werk van je! Mag ik jou een tip geven voor de wielen? Bestel dezelfde exemplaren als op de Lancia LC-2 van Slot.it, die zijn vrijwel identiek aan de originele velgen van die 917. Echt prachtige wielen.
    Hoe bevalt die witte motor als sidewinder? Ik denk wat luier als de Orange Endbell of niet...

    BeantwoordenVerwijderen