maandag 14 december 2009

Dagje Duitsland

Vlak voor de kerst gaan veel Nederlanders richting Duitsland om daar hun kerstinkopen te doen, zo ook het SlotRacing Team Twente.In Spenge (Dld) werd de SlotPower beurs gehouden en aangezien we al een excuus hadden om ons in Duitsland te begeven - het SLP racen bij de Speedway in Reken - was een bezoek aan deze beurs een vrij logisch gevolg.Het is aan het aanbod van Carrera artikelen duidelijk te merken dat dit merk in Duitsland veel populairder is. Ook opvallend was de hoeveelheid gebruikte slotracespullen, veel meer dan in Nederland. In de bananendozen op de grond lagen echter veel goederen die bestempeld konden worden met het predikaat rommel.Toch werd ook (gelukkig) nostalgie uit de zestiger en zeventiger jaren getoond. Hoewel ik tijdens deze beurs best open stond te investeren in de slotrace-industrie - je moet uiteindelijk niet alles afschuiven op de overheid - was mijn totaalscore minimaal. Een ongebruikte carrosserie van een Fly Porsche 911R uit 1970 was het enige dat ik in mijn slotracekoffer kon toevoegen.Het leuke van zo'n slotracebeurs is dat je bekende gezichten ziet en nieuwtjes hoort over de opening van een tweede winkel. Vervolgens werd de tocht voortgezet richting de Speedway in Reken.Het SRTT bestond ditmaal uit de delegatie Max, Ferry, Piet, Gerard en ondergetekende. Alle Jaguars waren wederom door Max in topconditie gebracht, dus de messen waren geslepen.Gerard oogste op de baan veel bekijks met zijn nieuwe Bling-Bling schaal 1/28 Renault Mégane en Ferry leefde zich nog even uit met zijn Groep 5 Toyota.Na deze spielerei werd het tijd serieus te trainen. Dit bleek ook geen overbodige luxe, want de tijden lagen uiterst dicht bij elkaar. Elke honderdste van een seconde zou het verschil kunnen uitmaken van winnen of verliezen.Om een idee te geven hoe dicht de tijden bij elkaar lagen: tijdens de kwalificatie reed ik mijn snelste ronde in 6.107. Gerard dook daar onder met een 6.103. Het resultaat was niet alleen dat Gerard me de vierde plaats afnam, maar tevens dat ik in de tweede groep mocht starten.Max lag tijdens de Sprint-race comfortabel aan kop, maar maakte een cruciale fout in de vierde heat. Zijn witte Jaguar crashte daardoor twee keer hard, zodat hij genoodzaakt werd zijn slotcar tijdens de race te repareren.Ferry klapte met zijn Jägermeister tijdens de eerste heat net zo vaak in de boarding als tijdens de volledige race in november. Gerard wist van dit alles goed te profiteren en reed een ijzersterke race.De eer voor Duitsland werd tijdens de Sprint-race gered door Marco, die Gerard nipt achter zich wist te houden. Onderstaande startopstelling voor de tweede race die dag is dus vrij uniek. Max is voor de Langstrecke-race op een vierde plaats ingedeeld in de tweede groep !De strijd in de eerste groep zou worden uitgevochten tussen twee Duitsers en drie Nederlanders, waarbij de kleurverdeling voor genoeg verwarring zou kunnen zorgen. Allen met een Jaguar? Inderdaad, dit is simpelweg de snelste SLP slotcar en de carrosserie van de Porsche had ik tijdens de training onherstelbaar beschadigd, dus keuze was er voor mij ook niet.Marco reed met zijn Jägermeister #15 wederom een goede constante race, maar wist niet de snelheid te vinden als tijdens de Sprint-race. Gerard bleef hem ditmaal goed voor.Tijdens de baanwisseling is de concentratie dan ook van beide heren goed af te lezen. Banden schoonmaken, slepers voorzien van Tiger-milk, baanstickertje op de vooruit, slotcar in de goede baan zetten en de regelaar opnieuw inpluggen en dat allemaal binnen anderhalve minuut. Dat valt niet altijd mee, nietwaar Piet?Het beloofde een zeer spannende race te worden. In een zes maal vijf minuten race eindigde de nummers twee tot en met vier in dezelfde ronde. Het verschil tussen Gerard en ondergetekende was slechts een kleine drie meter en kort achter mij, nummer vier, was Frank al te vinden.Ja inderdaad, Max was weer terug te vinden op zijn vertrouwde eerste plek. Het werd opnieuw een oranje podium in Duitsland en door mijn derde plek ben ik in mijn Rookie jaar in SLP uiteindelijk als zesde geïndigd. Voor de liefhebbers heb ik de foto's van deze dag in het album Speedway Reken geplaatst. Nächstes Jahr sind wir wieder dabei !

zondag 6 december 2009

The French Connection

De ex-Bunker Slot It Ferrari 312PB had - zoals al eens eerder vermeld - dringend behoefte aan een neuscorrectie en wie anders dan Monsieur Dagobert II was dè aangewezen persoon om te benaderen voor deze klus.Na een korte mailwisseling kon Michaël op basis van onderstaande foto aan het werk. Goed te zien is, dat high-tech meetapparatuur is gehanteerd om zijn 'Departément Dessin' van de noodzakelijke informatie te voorzien.Korte tijd later mocht ik mij dan ook verheugen op de op maat ontwikkelde decals voor de Ferrari. De oplettende kijker had uiteraard al de nieuwe gele spiegel schuin voor de coureur opgemerkt. Het is weliswaar een exemplaar van een grasgroene 917 Spyder, maar dat krijg je als je in Porscheland terecht bent gekomen.Omdat het decalpapier wit is, heb ik - na voorzichtig het oppervlak geschuurd te hebben met korrel 800 - eveneens doordacht de ondergrond van witte verf voorzien. Vervolgens zijn de decals op maat geknipt.Na het plaatsen van de drie tampoprints en een korte droogtijd, is het geheel verzegeld met blanke lak. Dit is, net als bij de witte verf, met een kwastje gebeurd. Het ziet er niet zo strak uit als met een spuitbus, maar het eindresultaat is mijns insziens toch acceptabel.Het vierde PH's Racing Team - De Ferrari 312PB Leasebakken - is nu tot in de puntjes voor elkaar om bij een volgende Classic Cup ingezet te kunnen worden. Grote dank gaat natuurlijk uit naar Michaël, die het maatwerk heeft aangeleverd. Uiteraard tot wederdienst bereid!

dinsdag 1 december 2009

Kamaro Killer ?

Tijdens de laatste Classic Cup bij Slipstream konden deelnemers voor het eerst uitkomen in de zg. Touring klasse. Uit deze regio waren wij vooralsnog vertegenwoordigd in de bekende Standaard en High Performance klasse. Hoezo Tukkers kat uit de boom kijken?Na de overweldigende overwinning van Jan Jaap met zijn Scalextric Camaro en zijn uitleg hoe hij deze fantastische slotcar had opgebouwd, begon bij mij toch de drang naar het sleutelen te kriebelen in deze Touring klasse.Ik ben nog aan het rondkijken naar een dikke Carrera Opel Manta, maar toen deze Fly Porsche 911 RSR Martini op eBay werd gespot, wist ik dat deze bestemd was te strijden in de Classic Cup. Normaal zou ik dit type slotcar nooit hebben ingezet, aangezien de motor achter de achteras is geplaatst. Ik gok echter, dat de toegestane magneetkracht van 35 gram dit gewicht zal kunnen compenseren.Of de Martini Porsche al gereed is tijdens het komende toernooi in Drachten is maar de vraag. Ik houd uiteraard wel alle opties open. Dat deze 911 RSR die bewuste dag in de slotracekoffer zit, dat moge duidelijk zijn.

donderdag 26 november 2009

The Muppets: Bohemian Rhapsody

Voor de feestdagen wordt nog menig verzamel CD van diverse artiesten gelanceerd om de verkopen nog wat op te krikken; zo ook - na Greatest Hits, The Best of en The Very Best of - Queen: Absolute Greatest.The best of Bohemian Rhapsody is in mijn ogen wel de uitvoering van The Muppets, een show welke de gemiddelde heringetreden slotracer zich vast zal kunnen herinneren.

dinsdag 24 november 2009

Balanceren met Wit

Als hobbyfotograaf freubel ik in principe - al lerend van deze en gene - een eind weg. Uiteraard ben ik wèl altijd op zoek naar het beste resultaat.Na de tip van Jacko betreffende de witbalans bleek, na wat speurwerk in het menu van mijn fototoestel, de functie WB vrij gemakkelijk regelbaar. Deze volgorde hanteer ik overigens vaker: eerst uitproberen, dan de handleiding erbij pakken.Vandaag kwam meteen de ideale gelegenheid een nieuwe serie foto's te maken. Ik had Max toegezegd de Slot It Mazda 787B Renown voor hem te regelen en Willem van Scrapitz wist deze supersnel te bezorgen.Deze winnaar van de 24hrs Le Mans 1991 is door Slot It verpakt in de bekende oranje geschenkendoos. De oplage is gelimiteerd tot 6.000 stuks en meer zullen niet geproduceerd gaan worden. Dit is een uitspraak van Maurizio aangaande alle Slot It's uit de 'Le Mans Winners Collection'.Opvallend is de enorme achterspoiler, groot en fragiel. Menig blogger heeft hierover al geschreven. De meegeleverde extra oranje achterspoiler oogt heel kitsch en goedkoop. De details en tampoprints van deze Mazda 787B zijn daarentegen wel weer indrukwekkend.Al met al heb ik mooi kunnen oefenen met de witbalans. ISO1600 vind ik in deze combinatie dan weer minder geslaagd, dus genoeg redenen verder te blijven leren.

zondag 22 november 2009

Porsche Rothmans gewassen & gestreken

Mijn allereerste Slot It dateert alweer uit 2005. Bij het openmaken van de verpakking was alleen al aan de metalen geur van deze Porsche 956c Rothmans #3 te merken, dat dit hele andere koek was dan de tot dan toe voor mij bekende Scalextric en Fly slotcars.Algemeen probleem bleek echter het verwijderen van de stickers Racing. In verband met de strenge eisen van sigarettenreclame, mochten de oorspronkelijke teksten Rothmans niet op de slotcar zichtbaar zijn. Dit werd indertijd op zich wel slim door Slot It opgelost cq. omzeild, maar menigeen liep door deze verwijderingsactie schade op, waaronder ondergetekende (zie neus met ROTHMANS).Als trotse eigenaar van de fraaie Porsche ging deze trouw mee naar elke thuisbaan waar ik vanaf dat moment kwam. Ook de allereerste keer bij HenkG op TwentTrack in maart 2007 had ik de 956c, weliswaar nog helemaal standaard, al bij me.Het is niet meer dan logisch dat in de loop der tijd de Rothmans Porsche ook door al dat raceplezier schade ondervond. De zijkanten konden de boarding op MJ's Track niet echt waarderen en op TwentTrack viel het rechterspiegeltje onvindbaar achter de CV-ketel.Deze week is de Porsche flink onder handen genomen. Met een sopje dubro is de carrosserie voorzichtig ontvet. Daarna is het rechter spiegeltje ingekleurd en met een setje Rothmans decals - welke ik ruim een jaar geleden op eBay.de voor een paar euro op de kop had weten te tikken - is alle vervaagde hoofdsponsoring opgefrist.Onderhuids is de Slot It Porsche 956c al opgebouwd volgens de Group-C 32 reglementen. Na een korte afwezigheid zal de Rothmans #3 volgend jaar weer regelmatig meegaan op reis.

dinsdag 17 november 2009

Tussenstand ...

Doen is leren! De Ninco Porsche 997 GT3 RS is met korrel 800 en 1000 opnieuw geschuurd en daarna in drie lagen Tamiya 'Metallic Green' gespoten.Het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf) en om een beeld te krijgen hoe het eindprodukt er ongeveer uit zou kunnen zien, heb ik de carrosserie op het onderstel van de blauwe 997 gezet.De bedoeling is nog twee (6mm dikke) oranje strepen met een tussenruimte van 3,0mm over de Porsche te spuiten. Als de goede Sint de catalogus van Conrad afdeling Modelbouw goed heeft bestudeerd, dan kan deze klus na pakjesavond worden vervolgd.

donderdag 12 november 2009

Nou Moe ?

Omdat ik twee carrosseriën van lak wilde voorzien, heb ik mijn 'spuitcabine' weer opgebouwd. De Tamiya verf werd handwarm gemaakt en na het grondig schudden van het busje en het vetvrij maken van de kappen kon de klus beginnen.Bij de kap van de Ninco Porsche ging ik door mijn ongeduld de fout in. Drie dunne lagen zijn nu eenmaal beter dan één dikke. Na die eerste laag kon ik meteen ophouden en mag het gehele oppervlak opnieuw geschuurd gaan worden.Om toch wat vaart in de verschillende projecten te houden, heb ik daags erna de Slot It 956KH van kleur voorzien. Uiteraard zorgde ik ditmaal wel voor drie dunne lagen. Ondanks het vetvrij maken van de kap ontstonden vreemde plekken op de achterkant waar de verf kennelijk niet wilde hechten.Ook deze kap kan dus terug naar de schuurafdeling. Of de 956KH nogmaals in wit wordt gespoten is overigens nog maar de vraag. De algehele dekking van de lak vond ik erg tegenvallen. De Ninco Porsche behoudt wèl als hoofdkleur deze 'Metallic Green' ..... als voldoende verf over is tenminste.

zaterdag 7 november 2009

Recycle !

De eigenlijke reden waarom ik in augustus een artikel over de bijzondere homepage van de SSCN schreef, was dat ik een Fia-GT slotcar wilde gaan bouwen. Ik had de carrosserie van de Carrera Evolution Porsche 997 al eens als potentiële kandidaat bekeken, maar zocht tegelijkertijd op MP naar kansen om geschikt een Ninco Porsche 997 GT3 RS op de kop te kunnen tikken.Op dat moment gaf HenkG aan dat hij zijn 997 'Vallejo' op een haar na - wegens blijvende tegenvallende prestaties, ongeacht welke preparatie - tegen het dak van zijn zolder had gespijkerd.Prompt werd me de wit/groene Ninco Porsche in een mooie doos met alles wat maar met die 997 te maken had in de schoot geworpen, zodat in plaats van 'total destruction' de Nupel Porsche een tweede leven zou gaan krijgen.Als eerste is de Dremel in het chassis gezet om de voorkant met gril en spoiler en de achterzijde met dubbele uitlaat in een later stadium weer aan de carrosserie te kunnen lijmen. Tevens zijn de bevestigingspootjes verwijderd, want uiteindelijk is het de bedoeling dat een HRS-chassis onder de Porsche gebouwd gaat worden.Vervolgens is de carrosserie, na eerst alle slotcar onderdelen te hebben schoongemaakt, twee avonden lang met fijn schuurpapier bewerkt. Het middel Blue Wonder heeft bij Ninco modellen namelijk geen effect op de lak en tampoprints. De kap is nu klaar voor de spuitcabine, dus dit wordt vervolgd !

maandag 2 november 2009

Newsflash: Scalextric wint Classic Cup !

Het is echt waar! Een Scalextric Camaro uit de nieuwe Touring klasse liet alles achter zich: Slot It Alfa's en Ferrari's, NSR Ford GT Mk IV en Porsches 917K, Fly Alfa's en Porsches.Het complete veld werd helemaal zoek gereden door Jan Jaap met zijn oranje Amerikaan. Deze eerste Classic Cup van het nieuwe seizoen werd zondag de 1e november verreden op de schitterende zes-sporige houten baan van Slipstream.Het was mijn eerste ervaring met dit prachtige stukje asfalt en ik kan niet anders zeggen, hier móet je als slotracer een keer hebben gereden. 's Ochtends was veel trainen het motto want zoals gezegd, het was de eerste kennismaking met de baan.Na het inleveren van de wedstrijdslotcar ben ik door blijven oefenen met de NSR 917K Daytona Gulf #1 en ondanks de iets lichtere motor bleven de rondetijden stukje bij beetje verbeteren. Op onderstaande foto is het hele circuit met haar prachtige glooiingen en bochten goed te zien.Het SlotRacing Team Twente (HenkG - zie ook zijn blog - en ondergetekende) was als eerste met het inleveren van de wedstrijdauto's. Problemen waren er bij de Technische Keuring zeer zeker niet, hoewel de NSR Porsche wel bij alles op het randje van het reglement bleek te zitten.De eerste heat werd verreden tussen deelnemers van de nieuwe Touring-klasse. Vijf imposante racebakken betraden de arena en vanaf het eerste moment werd op het scherpst van de snede gestreden om de overwinning.Deze strijdlust ging af en toe ten koste van de baanvastheid. De bijzonder mooie Capri kreeg door alle capriolen wel een erg zwart dak, maar ach ... in de jaren zeventig hadden Ford Capri's wel vaker een zwart (vinyl) dak.De pitsstraat bij Slipstream bleek ook een lust voor het oog. De afwerking en detaillering in deze meters lange strook met garageboxen, klaarstaande teams en in- en uitrijdende slotcars is fenomenaal.Met zesentwintig slotracers kan het deelnemersveld gerust aanzienlijk genoemd worden. Leo heeft alle statistieken in zijn bezit en 'correct me if I'm wrong', maar waarschijnlijk is dit het best bezochte Classic Cup toernooi geweest sinds haar bestaan.Tijdens een heat gebeurt uiteraard erg veel. Leo had zich bedacht te kunnen winnen door een gillende slotcar over de baan te sturen en zo de concurrentie te desoriënteren. Horen en zien verging en zelfs Rob kwam via het omroepsysteem niet meer over die herrie heen. Uiteindelijk gaf de Porsche van Leo de geest en de ruimte werd overspoeld door een oase van rust.HenkG kreeg tijdens zijn race onverwachte hulp uit ons mooie Twente en hij overweegt dit als standaard equipment toe te voegen bij zijn slotracekoffer.De scenery rond de baan bleef de aandacht trekken en deze Lounge Room bleek erg gewild onder de fotografen. Vooral Frank103 heeft dit item nog uitgebreider in zijn blog verwerkt.Als ik alle trainings- en wedstrijdtijd bij elkaar tel, heb ik toch nog in totaal nominaal twee uur en achttien minuten aan de baan van Slipstream gas mogen geven. Tijdens de eerste heat had ik een leuk gevecht met Henk Smienk en in de tweede met Hans Licher, in beide gevallen tegen een NSR Ford GT Mk IV. Helaas moest ik in beide mijn meerdere erkennen, maar de spanning en fun was er niet minder om.De Scalextric Camaro van Jan Jaap reed vanaf het allereerste moment overtuigend en vreselijk snel. Tijdens de pauze gaf Jan Jaap uitleg over zijn indrukwekkende tuningwerk en eerlijkheid gebied te zeggen, dat van de oorspronkelijk Camaro weinig meer Scalextric is. Toch is dit uiteraard niets nieuws onder de zon. De eerste origineel gebleven Fly Porsche of Ferrari moet ik tijdens een Classic Cup nog tegenkomen.Speciale eervolle vermelding is er voor Steffer, die met de 'Best Rookie' medaille aan de haal ging en ervaren clubracers als Frank103 ver achter zich wist te laten. Van de zesentwintig deelnemers wist ik me toch nog op een zeer acceptabele twaalfde plaats te nestelen. Het belangrijkste was wel de geweldige ervaring om op dit mooie circuit te mogen rijden en de gezelligheid en sportiviteit tijdens dit evenement. Heren organisatoren, wederom dank voor jullie enthousiasme en inzet en wie weet tot de volgende Classic Cup !

Zie ook mijn fotoalbum voor meer fotomateriaal van deze dag.