woensdag 26 augustus 2009

SSCN ?

Op zoek naar informatie op het WWW voor eenduidige reglementen hoe een FIA-GT slotcar opgebouwd dient te worden, vond ik vrij gemakkelijk de site FIA GT-32 Slotrace Kampioenschap. De carrosserie van mijn Carrera Porsche GT3 RSR Felbermayer werd natuurlijk direct op de weegschaal gelegd en met een gewicht van 29 gram zou deze perfect aan de eisen voldoen. Toch nog even kijken op de site van Speedtrack Kampen. Hier mag het gewicht van de kap 20 gram bedragen en in tegenstelling tot eerdergenoemde site, mag wèl - weliswaar beperkt, maar toch - magneet worden geplaatst. Op dat moment schoot me de naam van de overkoepelende slotrace organisatie SSCN te binnen, dus snel googlen:Dit is wel heel spijtig om te moeten constateren. Ik ben (helaas) geen lid van een slotraceclub, maar merk uit diverse gesprekken bij toernooien en door het lezen van topics op Slottrack, dat hier toch wel vraag naar is. Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

11 opmerkingen:

  1. Het SSCN is opgesplitst in o.a.:

    de FSN (Federatie Slotracing Nederland), zie voor de site: http://fsn32.blogspot.com/

    en de MRCN (Model Racebaan Clubs Nederland), zie voor de site:
    http://www.mrcn.nl/

    mvg
    Roel (Speedtrack)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet te geloven. Opgesplitst???

    Er waren op het hoogtepunt 8 of 10 clubs lid van of zo. En dan opsplitsen. Tuurlijk. Echt Hollands trouwens. Zet 2 Hollanders bij elkaar en je hebt een vereniging. Zodra er 1 lid bijkomt heb je ook direct 2 verenigingen.

    Als gewezen insider denk ik dat dik komt door het oerwoud aan regelgeving. Daar kwam altijd gehakketak van. Of het gewicht van de bevestigingsschroeven nu bij het gewicht van het chassis of het kapje hoorde. Oeverloze discussies zijn daar over gevoerd. Met het mes tussen de tanden kan ik je verzekeren!!!

    Zalig is de racebaanclub die zich niet met dit soort overkoepelende praktijken bezighoud maar met alle leden samen op de clubavonden in alle pais en vree gezellig een raceje organiseert. En waar de "verliezer" van iedereen een schouderklopje krijgt omdat hij wel sneller reed dan z'n vorige persoonlijke ronderecord. Of waar even stil wordt gestaan bij sportief gedrag op en rond de baan.

    Hulde aan die vereniging.

    Het Kasje is ook even zo'n regeltjespakhuis geweest. Toen ik er de laatste keren was waren al die regels in een doos gedaan en in de container gesodemieterd. Het was er in lange tijd niet zo gezellig geweest volgens iedereen. En het ledenaantal groeide weer. Sinds jaren.

    HET GAAT OM DE LOL DIE JE SAMEN HEBT!

    Sorry voor het "verpesten" van je blog maar het moest er even uit. Kwam dan ook echt van onderuit m'n tenen kan ik je zeggen.

    Jack the Slipper

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang het gaat om het winnen zijn er regeltjes nodig en als er regeltjes zijn heb je altijd lieden die de regeltjes willen omzeilen.

    Gewoon die racebaanrommel in de container gooien en zaterdag in Houten een mooie Märklin trein scoren.


    Tjoeke tjoeke





    tuut tuut!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je met treinen geen regeltjes heb zou het een hele grote puinhoop worden op je spoorbaantje...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jacko,

    Je slaat de spijker op zijn kop, de tweedeling is als volgt:

    enerzijds de clubs die het onderste uit de kan halen mbt tuning van de auto's en de mazen in de regels uitproberen, zeg maar de F1-GP, de snelle jongens, verenigd in de MRCN.

    en anderzijds de clubs die willen racen met zo'n gelijkwaardig mogelijk materiaal, zeg maar de A1-GP, de iets minder snelle jongens, verenigd in de FSN.

    Overigens kan je als racebaanclub waar gezelligheid bovenaan staat, maar wel sportief gestreden wordt ook Speedtrack invullen......

    mvg
    Roel (die elke vrijdagavond met veel plezier bij Speedtrack zijn rondjes rijdt).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Roel: Dank je voor je informatie, daar kan ik iets mee;
    @Jacko: Verpesten? Nee hoor, ik vraag om een reactie en je geeft in heldere bewoording weer waar je voor staat en ik kan er ook nog een heel eind in meekomen;
    @Frank103: Zonder regeltjes met de treintjes kan je die ook zo de container in rijden:
    @Steffer: Maar was Frank103 ook niet de meester in het omzeilen van regeltjes? Dus ook op zijn spoorbaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jan80trs Vanden Bossche29 augustus 2009 om 19:47

    @anoniem:
    - het onderste uit de kan halen mbt tuning van de auto's = MRCN.
    - racen met zo'n gelijkwaardig mogelijk materiaal = FSN.

    Ik zie niet in waarom dit niet mogelijk is in 1 en dezelfde club. Wij hebben in Leuven (B) verschillende klasses, waar voor beide instellingen hierboven gezorgd wordt. Het blijft leuk, ook al veranderen de regels. Als iemand een ongewoon voordeel haalt door een gaatje in een reglement uit te buiten, dan gaat dat voor 1 race, en wordt het reglement aangepast. Maar da's niet zo moeilijk, kijk bvb naar het reglement voor onze Ninco AngleWinder Cup: http://www.slotracersleuven.be/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1233836327

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ex SSCN-er wil ik absoluut niet met modder gooien, maar de hele "scheuring" ligt iets genuanceerder dan hier voorgesteld of gedacht wordt.
    Bij de "oude" SSCN endurance werd een reglement gehanteerd wat redelijk veel vrijheid gaf. En zoals bij veel reglementen ga je dan de grenzen opzoeken. Ook de techniek bij het slotracen is de laatste jaren met sprongen vooruitgegaan. Dit resulteerde in wedstrijden waarbij de verschillen tussen de teams erg groot werden. Je kon merken dat verschillende teams/clubs nog niet aan dit hi-tech racen toe waren of aan de technologische vooruitgang wilden. Het SSCN bestuur bedacht toen een nieuwe klasse, met simpelere auto's en regels: Sixpack. Op zich een prima klasse, maar nu waren er weer een aantal teams die in deze klasse absoluut geen uitdaging zagen en graag door wilden gaan met het oude reglement. Volgens mij kon je, zeker gezien het grote aantal teams/clubs makkelijk 2 klasses naast elkaar laten bestaan. Hierin kon het SSCN bestuur zich niet vinden en hebben daarop gemeend de stekker uit de SSCN te moeten trekken en als FSN verder te gaan met de Sixpack serie.
    De "dissidente" clubs hebben daarnaast de MRCN opgericht en hebben de Endurance Cup 32 het leven laten zien, een voortborduring op het oude SSCN endurance. We hebben al 2 erg gezellige, sportieve en spannende(echt waar) wedstrijden achter de rug.
    Ik vind het heel spijtig dat deze scheuring heeft plaatsgevonden en ik hoop dat het in de toekomst weer tot een samensmelting komt waarbij we over en weer leuke wedstrijden kunnen houden.

    Maar nog even over regels.
    Slotracen is maar een spelletje, maar helaas als bij andere spelletjes zijn er regels nodig. Zelfs voor mens-erger-je-niet en ganzeborden zijn er regels.
    Je kan ze niet in de groene kliko mieteren, want dan krijg je juist de grootste rotzooi, iedereen doet maar wat en de lol is er binnen de kortste keren af. Juist dan krijg je de meeste heibel.
    Het is wel af een toe nodig om een reglement tegen het licht te houden om te kijken of het nog wel aan het gestelde doel voldoet. Dan zal soms blijken dat er geschaafd moet worden of dat het rigoreus op de schop moet. Op onze club hebben we een aantal klasses, daarbij een mix van simpele instapklasses tot hi-tech Le Mans scheurijzers. We bekijken ook elk jaar wat we evt. aan de reglementen moeten wijzigen (en als het moet ook tussentijds).
    De meeste reglementen staan erg uitgebreid op papier, maar als je tussen de regels doorleest dan zijn ze in basis erg simpel. Het staat er zo uitgebreid om allelei slimmigheidjes zoveel mogelijk te voorkomen. We hebben nu eenmaal mensen in onze club die van een baksteen nog een winnende wagen kunen maken, als je ze maar vrij laat. Vandaar dus.

    Gelukkig kan ik zeggen dat bij mijn cluppie, SlipStream (www.slipstream-slotracing.nl), de raceavonden erg gezellig zijn. De competitie is dit jaar wederom spannend. Maar we vergeten zeker de mindere goden onder onze leden niet. De doorgewinterde jongens nemen ze onder de hoede om ze verder te helpen en het contingent snelle rijders neemt bij ons steeds meer toe. De wedstrijduitslagen laten dit ook zien.
    En na afloop drinken we met z'n allen wat aan de bar. Heerlijk zo'n groep.

    Maar we rijden ook regelmatig buiten de club. Het hi-tech MRCN Endurance Cup 32, maar ook de Classic Cup, HRS GT32 en volgende week de Fleischmann Revival op onze thuisbaan. Gewoon een mix van Hi-en Low-tech, allemaal leuk.

    PorscheHarry, een overkoepelend orgaan (of zoals nu 2 organen) zullen niet uitsluiten dat iedere club zijn eigen individuele regels maakt. Een club gaat uit van de wensen van zijn eigen leden. Bij een overkoeplend orgaan zijn de regels een compromise tussen de wensen van de verschillende clubs.

    En Jacko, zonder regels wordt het pas echt een puinhoop, wat je ook beweert.

    Sorry, maar weer zo'n lang verhaal van mij en ook wel veel buiten de beginvraag. Maar ik moest het wel even duidelijk maken.

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Rob: Dank je voor ook jouw inbreng. Ik vraag in mijn artikel om informatie over hetgeen ik constateer betreffende de status van de SSCN organisatie en ik had zoveel uitgebreide respons niet durven hopen.
    Ik ben zeker een stuk wijzer geworden, waarbij ik van mening ben dat een competitieve race slechts gehouden kan worden op basis van een aantal duidelijke heldere regels. Ik denk ook niet dat het probleem in de regels zelf zit, maar meer in het omgaan van de regels door de deelnemers zelf, waarbij een Keuringscie uiteraard strikt en rechtlijnig de regels dient te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Roel, de mazen in de regels uitproberen, zeg maar de F1-GP, de snelle jongens, verenigd in de MRCN.

    en anderzijds de clubs die willen racen met zo'n gelijkwaardig mogelijk materiaal, zeg maar de A1-GP, de iets minder snelle jongens, verenigd in de FSN.


    Bovenstaande is quoted.

    Ik vind dat wel heel kort door de bocht om het zo neer te zetten.

    Mbt de mazen, het is heel simpel, als het reglement duidelijk is, moet je daar naar keuren. Doe je dat niet, dan krijg je zoals Jack aan geeft ruimte voor discussies. Als je elke keer met een andere maat keurt krijg je problemen. Maar dat is overal mee, is geen exclusief probleem voor/ van het slotracen.
    Het is precies zoals Harry aangeeft, duidelijke regels, welke strikt gehandhaaft dienen te worden. Doe je dat, dan weet iedereen waar hij aantoe is, heb je ook geen discussies met het mes tussen de tanden.

    Tweede punt:
    Ik denk dat in beide "groepen" mensen met gelijkwaardig materiaal willen racen, alleen voor een groep wordt het redelijk standaard gehouden de andere willen ook graag tunen.
    Iets wat ook echt een deel van de hobby is voor vele. Waarom anders al die tunings onderdelen van de diverse merken op de markt...

    Op je eigen club hebben jullie ook een vrije klasse, dus ook daar zijn mensen die graag sleutelen.

    En ik denk dat de meeste van ons het leuk vinden om op zijn tijd met een standaard auto te rijden, maar ook met een auto waar je je op mag uitleven.

    Ik vind het dan ook erg jammer dat er nu 2 kampen zijn. Want binnen elke club heb je dezelfde mensen zitten, als binnen de landelijke racers.

    Mensen die voor de punten en de gezelligheid gaan. Maar ook mensen die het gewoon leuk vinden om met een bepaald model te rijden, en niet te veel andere zaken er om heen willen.

    Zoals Rob aangeeft, er is ruimte genoeg voor verschillende series. Maar waarom je dan niet samen onder een paraplu zou kunnen hangen is mij een compleet raadsel.

    Want stel we zouden allemaal exact het zelfde willen rijden...dan heb je tijdens een race dag VEELS te VEEL rijders.

    Heb een keer aan een race meegedaan met 64 deelnemers, voor een sprintrace...dan bestaat je dag uit wachten, even wachten, even wachten, etc etc. Is absoluut niet wenselijk.

    Maar goed hopelijk dat de twee stromingen elkaar op korte termijn vinden!

    MvG

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Paul: Ik hoop ook dat in de toekomst wederom besloten wordt tot één overkoepelende organisatie, tenslotte is de wereld van de slotracehobbyisten best wel klein.

    Ik dank jullie allemaal voor jullie inbreng en visie omtrent dit onderwerp. Het blijkt toch zeer te leven en wie weet is mijn artikel weer een kleine bijdrage geweest om - zoals Paul het ook noemt - alles onder één paraplu onder te brengen. Deze discussie lijkt me zo langzamerhand een ideaal topic te worden voor het forum op SlotTrack.com, dus ik sluit bij deze het artikel.
    MvG
    Harold (aka PorscheHarry)

    BeantwoordenVerwijderen