Het is echt waar! Een Scalextric Camaro uit de nieuwe Touring klasse liet alles achter zich: Slot It Alfa's en Ferrari's, NSR Ford GT Mk IV en Porsches 917K, Fly Alfa's en Porsches.Het complete veld werd helemaal zoek gereden door Jan Jaap met zijn oranje Amerikaan. Deze eerste Classic Cup van het nieuwe seizoen werd zondag de 1e november verreden op de schitterende zes-sporige houten baan van Slipstream.Het was mijn eerste ervaring met dit prachtige stukje asfalt en ik kan niet anders zeggen, hier móet je als slotracer een keer hebben gereden. 's Ochtends was veel trainen het motto want zoals gezegd, het was de eerste kennismaking met de baan.Na het inleveren van de wedstrijdslotcar ben ik door blijven oefenen met de NSR 917K Daytona Gulf #1 en ondanks de iets lichtere motor bleven de rondetijden stukje bij beetje verbeteren. Op onderstaande foto is het hele circuit met haar prachtige glooiingen en bochten goed te zien.Het SlotRacing Team Twente (HenkG - zie ook zijn blog - en ondergetekende) was als eerste met het inleveren van de wedstrijdauto's. Problemen waren er bij de Technische Keuring zeer zeker niet, hoewel de NSR Porsche wel bij alles op het randje van het reglement bleek te zitten.De eerste heat werd verreden tussen deelnemers van de nieuwe Touring-klasse. Vijf imposante racebakken betraden de arena en vanaf het eerste moment werd op het scherpst van de snede gestreden om de overwinning.Deze strijdlust ging af en toe ten koste van de baanvastheid. De bijzonder mooie Capri kreeg door alle capriolen wel een erg zwart dak, maar ach ... in de jaren zeventig hadden Ford Capri's wel vaker een zwart (vinyl) dak.De pitsstraat bij Slipstream bleek ook een lust voor het oog. De afwerking en detaillering in deze meters lange strook met garageboxen, klaarstaande teams en in- en uitrijdende slotcars is fenomenaal.Met zesentwintig slotracers kan het deelnemersveld gerust aanzienlijk genoemd worden. Leo heeft alle statistieken in zijn bezit en 'correct me if I'm wrong', maar waarschijnlijk is dit het best bezochte Classic Cup toernooi geweest sinds haar bestaan.Tijdens een heat gebeurt uiteraard erg veel. Leo had zich bedacht te kunnen winnen door een gillende slotcar over de baan te sturen en zo de concurrentie te desoriënteren. Horen en zien verging en zelfs Rob kwam via het omroepsysteem niet meer over die herrie heen. Uiteindelijk gaf de Porsche van Leo de geest en de ruimte werd overspoeld door een oase van rust.HenkG kreeg tijdens zijn race onverwachte hulp uit ons mooie Twente en hij overweegt dit als standaard equipment toe te voegen bij zijn slotracekoffer.De scenery rond de baan bleef de aandacht trekken en deze Lounge Room bleek erg gewild onder de fotografen. Vooral Frank103 heeft dit item nog uitgebreider in zijn blog verwerkt.Als ik alle trainings- en wedstrijdtijd bij elkaar tel, heb ik toch nog in totaal nominaal twee uur en achttien minuten aan de baan van Slipstream gas mogen geven. Tijdens de eerste heat had ik een leuk gevecht met Henk Smienk en in de tweede met Hans Licher, in beide gevallen tegen een NSR Ford GT Mk IV. Helaas moest ik in beide mijn meerdere erkennen, maar de spanning en fun was er niet minder om.De Scalextric Camaro van Jan Jaap reed vanaf het allereerste moment overtuigend en vreselijk snel. Tijdens de pauze gaf Jan Jaap uitleg over zijn indrukwekkende tuningwerk en eerlijkheid gebied te zeggen, dat van de oorspronkelijk Camaro weinig meer Scalextric is. Toch is dit uiteraard niets nieuws onder de zon. De eerste origineel gebleven Fly Porsche of Ferrari moet ik tijdens een Classic Cup nog tegenkomen.Speciale eervolle vermelding is er voor Steffer, die met de 'Best Rookie' medaille aan de haal ging en ervaren clubracers als Frank103 ver achter zich wist te laten. Van de zesentwintig deelnemers wist ik me toch nog op een zeer acceptabele twaalfde plaats te nestelen. Het belangrijkste was wel de geweldige ervaring om op dit mooie circuit te mogen rijden en de gezelligheid en sportiviteit tijdens dit evenement. Heren organisatoren, wederom dank voor jullie enthousiasme en inzet en wie weet tot de volgende Classic Cup !
Zie ook mijn fotoalbum voor meer fotomateriaal van deze dag.
Mooi verhaal Harold, en het was ons ook zeer goed bevallen. We gaan zeker nog een keer meedoen aan een classic race, maar als ervaren clubracer? moet ik dus wel wat aan auto en regelaar gaan doen...
BeantwoordenVerwijderenKijk, zo'n eervolle vermelding motiveert me wel om weer aan een volgende race mee te doen....
BeantwoordenVerwijderenKijk, da's tenminste een fatsoenlijk verslag. Veel beter dan die flauwekul op TwentTrack.
BeantwoordenVerwijderenNee, alle gekheid op een stokje. Het was een mirakelse dag met prachtig weer om te rijden ... op een slotracebaan.
schitterend verslag van een eveneens schitterende dag. Ik hoop volgende keren iets meer te laten zien in plaats van te laten horen en ben inmiddels al bezig met de eerste plannen voor de volgende race in januari.
BeantwoordenVerwijderenWeer een leuk verslag Harold !
BeantwoordenVerwijderenHet is echt nagenieten, als je die vele verslagen via de blogs leest, ik moet ook bekennen, dat ik meerdere keren per week check of er weer nieuwe aanvullingen zijn.
Het duurt alleen weer even, tot we weer een Classic race hebben, nog 2 maandjes wachten....
Beste Harold,
BeantwoordenVerwijderenMooie reactie over een mooie slotrace dag. Als club willen wij graag uitdragen dat iedereen welkom is. Jou verslag draagt hier in bij. Bedankt voor de positieve reactie. Wim