dinsdag 24 november 2009

Balanceren met Wit

Als hobbyfotograaf freubel ik in principe - al lerend van deze en gene - een eind weg. Uiteraard ben ik wèl altijd op zoek naar het beste resultaat.Na de tip van Jacko betreffende de witbalans bleek, na wat speurwerk in het menu van mijn fototoestel, de functie WB vrij gemakkelijk regelbaar. Deze volgorde hanteer ik overigens vaker: eerst uitproberen, dan de handleiding erbij pakken.Vandaag kwam meteen de ideale gelegenheid een nieuwe serie foto's te maken. Ik had Max toegezegd de Slot It Mazda 787B Renown voor hem te regelen en Willem van Scrapitz wist deze supersnel te bezorgen.Deze winnaar van de 24hrs Le Mans 1991 is door Slot It verpakt in de bekende oranje geschenkendoos. De oplage is gelimiteerd tot 6.000 stuks en meer zullen niet geproduceerd gaan worden. Dit is een uitspraak van Maurizio aangaande alle Slot It's uit de 'Le Mans Winners Collection'.Opvallend is de enorme achterspoiler, groot en fragiel. Menig blogger heeft hierover al geschreven. De meegeleverde extra oranje achterspoiler oogt heel kitsch en goedkoop. De details en tampoprints van deze Mazda 787B zijn daarentegen wel weer indrukwekkend.Al met al heb ik mooi kunnen oefenen met de witbalans. ISO1600 vind ik in deze combinatie dan weer minder geslaagd, dus genoeg redenen verder te blijven leren.

11 opmerkingen:

  1. Deze foto's zijn al gauw een pietsie te donker. Maak eens een lichttent van wit karton (google naar voorbeelden) en gebruik dan je flitser. Heb je een DSLR met opklapflitser zet daar dan een wit kaartje voor wat het licht van de flitser naar het dak van de lichttent kaatst. hetzelfde kun je dan natuurlijk ook doen als je een compactcamera hebt.

    Gewoon op de Automaatstand zetten en knippen met die hap. ISO 400 is dan al heel mooi.

    Het is dat je zo ver weg woont anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe zit het eigenlijk met de 1:24 avonturen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jacko: ik loop al langer met het idee een 'fotostudiootje' te bouwen. Ik zal eens wat verder freubelen, enneh Ede is zover nog niet ;-)
    @Bauke: donderdag weer 1/24 trainen, Max heeft grootse plannen dus daar volgt ook nog (veel) meer van, waaronder een SLP race in december.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Harold, een bouwlamp of een bureaulamp of overdag bij een raam foto's maken, voor wat meer licht. Flitsen geeft vaak ook geen geweldig resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Frank103: Ik zal binnenkort eens verder experimenteren met e.e.a. voor meer licht.

    Heeft iemand overigens nog een mening over de Slot It Mazda Renown? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja! Als voormalig wankelrijder (Suzuki RE5) heeft deze rotary zeker mijn belangstelling.
    Ik vind hem schitterend! Op diverse fora heb ik al minpuntjes gelezen. Bandjes te dik, ruimte tussen wielen niet correct en dergelijke. Maar daar stap zélfs ik overheen.
    Voor mij zal het terzijnertijd wel een white-kit worden. Want aan limited-editions en andere verzamelaarsauto's doe ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mijn mening;
    ik durf het haast niet te typen,want waar een motor in zit moet rijden,maar hij is te mooi om mee te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. P.S.
    hoe ziet-ie eruit in vergelijking met de L.L.M. mazda?[absurd wat voor prijskaartje daar trouwens aanhangt]
    over een paar maand zet ik'em naast de MRSLOTCAR.CA mazda,zeer benieuw hoe die eruit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeg maar tegen die Max ook een weblog te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie bak hoor!

    Lichttentje voor de sint wellicht?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zit er een ninco motor in??

    BeantwoordenVerwijderen