maandag 14 december 2009
Dagje Duitsland
Vlak voor de kerst gaan veel Nederlanders richting Duitsland om daar hun kerstinkopen te doen, zo ook het SlotRacing Team Twente.In Spenge (Dld) werd de SlotPower beurs gehouden en aangezien we al een excuus hadden om ons in Duitsland te begeven - het SLP racen bij de Speedway in Reken - was een bezoek aan deze beurs een vrij logisch gevolg.Het is aan het aanbod van Carrera artikelen duidelijk te merken dat dit merk in Duitsland veel populairder is. Ook opvallend was de hoeveelheid gebruikte slotracespullen, veel meer dan in Nederland. In de bananendozen op de grond lagen echter veel goederen die bestempeld konden worden met het predikaat rommel.Toch werd ook (gelukkig) nostalgie uit de zestiger en zeventiger jaren getoond. Hoewel ik tijdens deze beurs best open stond te investeren in de slotrace-industrie - je moet uiteindelijk niet alles afschuiven op de overheid - was mijn totaalscore minimaal. Een ongebruikte carrosserie van een Fly Porsche 911R uit 1970 was het enige dat ik in mijn slotracekoffer kon toevoegen.Het leuke van zo'n slotracebeurs is dat je bekende gezichten ziet en nieuwtjes hoort over de opening van een tweede winkel. Vervolgens werd de tocht voortgezet richting de Speedway in Reken.Het SRTT bestond ditmaal uit de delegatie Max, Ferry, Piet, Gerard en ondergetekende. Alle Jaguars waren wederom door Max in topconditie gebracht, dus de messen waren geslepen.Gerard oogste op de baan veel bekijks met zijn nieuwe Bling-Bling schaal 1/28 Renault Mégane en Ferry leefde zich nog even uit met zijn Groep 5 Toyota.Na deze spielerei werd het tijd serieus te trainen. Dit bleek ook geen overbodige luxe, want de tijden lagen uiterst dicht bij elkaar. Elke honderdste van een seconde zou het verschil kunnen uitmaken van winnen of verliezen.Om een idee te geven hoe dicht de tijden bij elkaar lagen: tijdens de kwalificatie reed ik mijn snelste ronde in 6.107. Gerard dook daar onder met een 6.103. Het resultaat was niet alleen dat Gerard me de vierde plaats afnam, maar tevens dat ik in de tweede groep mocht starten.Max lag tijdens de Sprint-race comfortabel aan kop, maar maakte een cruciale fout in de vierde heat. Zijn witte Jaguar crashte daardoor twee keer hard, zodat hij genoodzaakt werd zijn slotcar tijdens de race te repareren.Ferry klapte met zijn Jägermeister tijdens de eerste heat net zo vaak in de boarding als tijdens de volledige race in november. Gerard wist van dit alles goed te profiteren en reed een ijzersterke race.De eer voor Duitsland werd tijdens de Sprint-race gered door Marco, die Gerard nipt achter zich wist te houden. Onderstaande startopstelling voor de tweede race die dag is dus vrij uniek. Max is voor de Langstrecke-race op een vierde plaats ingedeeld in de tweede groep !De strijd in de eerste groep zou worden uitgevochten tussen twee Duitsers en drie Nederlanders, waarbij de kleurverdeling voor genoeg verwarring zou kunnen zorgen. Allen met een Jaguar? Inderdaad, dit is simpelweg de snelste SLP slotcar en de carrosserie van de Porsche had ik tijdens de training onherstelbaar beschadigd, dus keuze was er voor mij ook niet.Marco reed met zijn Jägermeister #15 wederom een goede constante race, maar wist niet de snelheid te vinden als tijdens de Sprint-race. Gerard bleef hem ditmaal goed voor.Tijdens de baanwisseling is de concentratie dan ook van beide heren goed af te lezen. Banden schoonmaken, slepers voorzien van Tiger-milk, baanstickertje op de vooruit, slotcar in de goede baan zetten en de regelaar opnieuw inpluggen en dat allemaal binnen anderhalve minuut. Dat valt niet altijd mee, nietwaar Piet?Het beloofde een zeer spannende race te worden. In een zes maal vijf minuten race eindigde de nummers twee tot en met vier in dezelfde ronde. Het verschil tussen Gerard en ondergetekende was slechts een kleine drie meter en kort achter mij, nummer vier, was Frank al te vinden.Ja inderdaad, Max was weer terug te vinden op zijn vertrouwde eerste plek. Het werd opnieuw een oranje podium in Duitsland en door mijn derde plek ben ik in mijn Rookie jaar in SLP uiteindelijk als zesde geïndigd. Voor de liefhebbers heb ik de foto's van deze dag in het album Speedway Reken geplaatst. Nächstes Jahr sind wir wieder dabei !
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
mooi stukje maar wat wil je ook met zo'n mooie dag en met zo'n uitslag
BeantwoordenVerwijderenwat staat de bling bling megane mooi op je site
heb je zo'n SLP2 chassis ?
BeantwoordenVerwijderen