woensdag 12 augustus 2009

Never change a winning team !

Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik met de fraaie blauwe Ninco Porsche #1 de eerste ronden op Circuitpark Le Grenier kon afleggen. De af-fabriek meegeleverde krachtbron Crusher NC-6 werd omgeruild voor een beter te hanteren Speeder NC-5 en de investeringen in tuningmaterialen om deze Porsche GT3RS sneller te krijgen waren niet van de lucht.Naast succes, zoals een tweede plaats in de Circuitpark Le Grenier Top 10, werden pittige races gehouden bij MJ en op HenkG's TwentTrack. De 997 GT3RS kon als gastrijder altijd goed met de thuisracers meekomen, totdat ik op het lumineuze idee kwam de Ninco motor te vervangen door een snellere NSR King21. Dit bleek bepaald geen slimme zet, want de Porsche was vanaf dat moment op geen enkele baan meer fatsoenlijk te handelen.De Porsche belandde uiteindelijk in mijn 'slotraceprojectenlade'. Een aantal maanden verstreken, totdat ik besloot de Porsche wederom van grond af aan op te bouwen. Na demontage van alle onderdelen, bleek het chassis totaal versmeerd met chemicaliën, dus werd deze in een badje Dubro ondergedompeld om het geheel goed te ontvetten.Ik had me wel voorgenomen de Porsche opnieuw van een NC-5 te voorzien en tot mijn verbazing vond ik een hagelnieuw exemplaar in mijn slotracekoffer. Op de Ninco boxermotor zit aan de achterkant een rode punt. Drijft de anglewindermotor de slotcar aan de linkerzijde aan, dan hoort de bedrading bij de rode punt op de linkerkant van het schoentje uit te komen. De slotcar zal dan op het circuit vooruit rijden. Bij een rechter aandrijving moet het kabeltje dus rechts van het schoentje worden ingeplugd.Straks nòg een tip van de dag. Voor de meeste slotracers zal het een bekend fenomeen zijn, maar ik vermeld het toch maar even: een Ninco motor schiet gemakkelijk uit de houder, dus plak deze altijd vast met tape of lijm de motor vast aan het chassis. Zo voorkom je tevens bovenmatige slijtage van de tandwielen. Tot op heden heb ik de motor altijd vastgetaped op de manier als te lezen valt in The Slot Car Handbook. Een groot nadeel is echter dat een chassis versmeerd raakt door allerlei Ali Chemicali goedjes, met als resultaat dat het tape op den duur los zal laten.Ik heb me door HenkG laten overtuigen de motor ditmaal met een hotmelt glue gun vast te lijmen. Hierbij de beloofde tip: zorg dat je eerst pinion en kroonwiel goed op elkaar hebt afgestemd, voordat je de motor gaat vastlijmen aan het chassis. Bij de afstelling van de tandwielen heb ik overigens de fine-tune methodiek van Gerard gehanteerd, hij is uiteindelijk de Ninco kenner bij uitstek. Na het in elkaar sleutelen van de Porsche kon het testrijden beginnen.De eerste stint van tien minuten viel wel wat tegen. De snelste rondetijd kwam nèt onder de negen seconde uit, maar dat wijd ik aan de NC-5 die nog moest inlopen. Door zorgvuldige preparatie van de banden kon bij de volgende beproevingen nog meer snelheid uit de Porsche worden geperst. In de derde van in totaal vier stints werd de snelste tijd van 8.484 genoteerd. Een drietal zaken verklaren deze tijd buiten de top tien. In de zomermaanden is door warmte en stof de kwaliteit van het circuit minder, de Porsche reed op 'oude' banden en het rechterachterwiel bleek door het flexen héél licht tegen de carrosserie te schuren. Verbeterpunten zijn dus nog volop voorhanden waarvan nieuw P6 schoeisel het belangrijkste zal zijn. De missie is echter geslaagd: de configuratie van de Ninco Porsche 997 GT3RS #1 klopt weer.

6 opmerkingen:

  1. Je vermeld niet de banden. Je moet echt P6 banden monteren en bij deze auto voor low profile Z0.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor een Porsche ziet het er erg goed uit! NB de ene of de andere NC5 motor kan ook uitmaken, ze draaien niet allemaal even goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die ACD controller is dat voor het schaal 1:24 gebeuren (voor het nieuwe seizoen) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Henk: dat staat in de laatste alinea ;-) en idd voor zitten low profile ZO gemonteerd
    @Frank: Voor een Porsche ??? Per motor kan ook verschillen optreden, daar heb je gelijk in (shit, vastgelijmd)
    @Bauke: Correct, voor 1/24 slotracen. Vandaag binnen en binnenkort hierover meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je trouwens al nagedacht over je blognaam ?

    Wordt het Volkswagenharry ?
    of Auto Union Harry ?
    zie ook autoblog:
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/12/vw-en-porsche-gaan-auto-union-van-stal-halen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi,

    Welke assen/tandwielen/velgen heb je gebruikt? Standaard Ninco 2.45mm of omgebouwd naar 3/32 met slot.it?

    BeantwoordenVerwijderen