zondag 14 december 2008

Smooth Wood

Racen met slotcars schaal 1/24 op een supergladde, uit Canada geïmporteerde, vijfenveertig meter houten baan is een fantastische ervaring, maar hierover later meer.Allereerst stond deze dag in het teken van het bezoek aan de Slotracebeurs in Spenge (Dld). HenkG en ondergetekende waren uitgenodigd door Ferry en zijn racematen Piet en Max. Uiteraard waren we graag van de partij en dat ik 's ochtends in die enorme bouwput van Almelo verdwaalde mocht de pret niet drukken. Geen van Finkers' beroemde stoplichten stond namelijk op groen.Iemand met oog voor detail zal direct de auto voor de Stadhalle van Spenge herkennen. Inderdaad, naast vele Nederlandse bezoekers waren ook Nederlandse standhouders aanwezig.De foto's geven een goede indruk van de interesse in het aangebodene. Het was een goede beurs qua aantal bezoekers. Het aanbod was zeer gevarieerd. Ik trof uiteraard zeer veel Carrera aan in de schaal 132 en 124, maar ook het oude en mij zeer bekende Servo systeem. Ook de overige bekende merken waren goed vertegenwoordigd, waarbij de prijzen van handelaar tot handelaar aanzienlijk konden verschillen.Ik schat dat circa 20% van deze beurs schaal 1/24 betrof en in sommige gevallen levert dat mooie plaatjes op. Ik heb me in deze schaal tot vandaag nooit zo verdiept. Met een thuisbaan van Scalextric is dit ook niet interessant, de baanstukken zijn te smal voor deze schaal. Mogelijk gaat daar toch in de toekomst verandering in komen, maar de tijd zal het leren.Na een keer of vijf de beurs rond te zijn gegaan, had ik me nog altijd weten te beheersen. Hagelnieuwe Slot It's van €31,-, Carrera's van €25,- en Fly's van €20,-, ik heb ze deze beurs allemaal kunnen weerstaan. Slechts een setje Slot It banden om de 917K's voor de Classic Cup af te bouwen ging mee naar Nederland.Eenmaal terug in Oldenzaal, konden we de enorme houten baan op het zolder van Max aanschouwen. Indrukwekkend is zelfs een understatement. Voor de beeldvorming: de lengte van deze uit achttien modules bestaande baan is gelijk aan die van een clubbaan als 'De Bunker' in Drachten.Deze baan is speciaal door Max ontworpen voor maximale benutting van zijn zolder en - met een aantal restricties rekening houdende (breedte trappengat e.d.) - door een professionele organisatie in Canada gebouwd. De ruimte is zo efficiënt benut, dat zelfs de standaad vlizotrap vervangen moest worden door een in drie delen inklapbare variant. De tijdwaarneming gaat via de PC en is met behulp van een mooi scherm goed af te lezen, hoewel, het gaat allemaal zo hard dat ik geen tijd had mijn tijd te lezen.Eerlijkheidshalve moet ik toegeven, dat ik mijn fototoestel als eerste richtte op deze fraaie Porsche 917K Gulf. Ik vind het ook direct één van de grootste charmes van schaal 124. Deze slotcars zijn veel gedetailleerder en komen robuuster over dan de 132 broertjes.Die gedetailleerdheid geldt niet voor alle raceklasses heb ik me door Max laten vertellen, maar het is wel iets dat me erg aantrekt in deze schaal. Eenmaal op de baan komt er ook wel wat in beweging en de verwachting zou zijn dat de slotcars snel zouden deslotten, maar het tegenovergestelde bleek het geval.'The making of .....', maar ditmaal zijn de rollen omgedraaid.Door het enorme lage zwaartepunt zijn ongelofelijke snelheden in de bochten mogelijk en let wel, we praten hier over een houten baan, dus van magneetkracht is geen sprake.Max had diverse slotcars geprepareerd in de vitrine staan. HenkG en ik mochten beide met een Jaguar XJR-9 LM rijden. Racen met schaal 124 is toch een heel andere beleving, uiteraard wel in combinatie met de imposante houten baan van Max. In het begin lieten we de Jaguars rustig over de baan rollen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus na verloop van tijd waren Henk en ik als vanouds verwikkeld in een heftige strijd. Dat het dan mis gaat is één, maar een crash in deze schaal is ook direct een stuk heftiger, vooral als de Jaguar buiten de baan belandt en de slotcar te leen is. 'Gelukkig' maakten wij ons er beiden aan schuldig en de carrosseriën schenen er tegen te kunnen.De werkplek van 'The Master' moest natuurlijk ook worden vastgelegd, al was het alleen al omdat hier héél veel uurtjes wordt doorgebracht, voordat een door Max gepreprareerde en goedgekeurde slotcar de baan op mag. Perfectionisme staat bij hem hoog in het vaandel.Voor de concurrentie heb ik dan ook waardevolle informatie: bovenstaande twee Le Mans Group-C Jaguars zijn voor het seizoen 2009 in de maak.Ik wil de heren Ferry, Piet en Max bedanken voor de gastvrijheid en uiteraard Max in het bijzonder voor het delen van zijn passie voor slotracen op schaal 1/24. Ik vermoed dat ik na gisteren toch een beetje met het schaal 124 virus besmet ben geraakt.

7 opmerkingen:

  1. Wow, wat een track, wat een mooie wagens.
    Die Gulf Porsche 917, is dat wel een slotcar ? Deze ziet er n.l. wel erg strak gemaakt uit voor een bouwpakket.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan wel zien wie hier degene is met journalistieke kwaliteiten.
    Inderdaad: 1 op 24 is machtig, maar het budget moet hiervoor ook beduidend ruimer zijn. Toch denk ik er toch over om er eentje (!) aan te schaffen. We zijn tenslotte uitgenodigd om nog eens te komen racen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij MTRC is ook een 1:24 klasse, die kan namelijk best op de oude Fleischmann baanstukken. Maar in 1:24 heb je ook erg veel verschillen en een standaard Carrera is dan geen goede aankoop (is te langzaam). Maar 1:24 is inderdaad heel leuk racen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En alweer een heel mooi verslag met erg gedetaileerde foto's. Wat een baan, zo zie je maar weer, het kan altijd groter als je daar ruimte voor hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bauke: Goed gezien, dat is een 1/18 Exoto model ;-)
    @HenkG: Daar 'denk' ik ook over, mooi 956KH Jägermeister heeft BK trouwens in 1/24;
    @Frank103: Leuk is het en lichtelijk verslavend;
    @Steffer: Raad eens wat in 2009 gaat gebeuren;
    @DikkeLeo: Wie blijft zoeken, zal de ruimte vinden en anders wel een clubbaan geschikt voor deze schaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja 1:24 vind ik ook erg mooi. Bij mij natuurlijk voor de details.En ook ik twijffel om over te gaan. Nadeel voor mij is de ruimte. Zeker omdat het ook makkelijker is om een verzameling compleet te krijgen met dank aan Tamya, Hasegawa, etceterea...En dat vraagt ruimte in de vitrine.
    Als je een keer een 1:24 auto wilt proberen kun je mijn Carrera baanstukken wel lenen.

    BeantwoordenVerwijderen