zaterdag 20 december 2008

Geen BZN maar CZN

Soms blijkt het slotracevirus dichterbij te heersen dan verwacht. Collega Jeroen was zich al een tijdje aan het oriënteren in de wereld van racebanen en een aantal weken geleden ging uiteindelijk de kogel door de kerk.Maar liefst twee startsets Scalextric Sport, twee extra setcars (Aston Martin & Dodge Viper) en een fraaie Carrera Electronic Lap Counter werden her en der uiterst scherp ingekocht. Ieder zijn vak zal ik maar zeggen.Een uitnodiging volgde al snel en uiteraard ging ik hier graag op in. Jeroen was direct al zo creatief om zijn Circuit Zonder Naam op een mooie hoogte en stevig groen vilt te bouwen, zodat staand geraced kan worden. Op de foto's is goed te zien hoe efficiënt de te benutten ruimte is gebruikt.Het circuit zit vol listige bochtencombinaties en kruisingen (vier maar liefst), dus had ik wel even tijd nodig het circuit in de vingers te krijgen. Bij één van de twee startsets zaten standaard drie super resistant BMW Mini Coopers, hetgeen wel zo handig is met jeugdige racertjes, hoewel ....... ook ondergetekende maakte toch geregeld een flinke schuiver met eigen materieel. De snelste slotcars waren toch de F1 Benetton Renaults uit de Limited Edition serie. Slechts een paar weken onderweg en Jeroen kan dus al met zeven slotcars op zijn CZN strijden. Dat belooft nog wat voor de toekomst.Inderdaad, ik kon het niet nalaten om in ieder geval een gooi te doen naar de snelste rondetijd, maar dat was nog 'a hell of a job'. De magneetloze slotcars hadden te weinig grip op de Scalextric Sport baanstukken en mijn getunede Porsches waren te vermogend voor dit bochtige circuit.De 'rechtstreeks uit de box' slotcars van Scalextric èn de Jägermeister 911 van Fly presteerden erg goed. Toch bleken de F1's de snelste bolides op de baan te zijn. Net onder de 5,5 seconde was het ultieme doel, maar dat heeft nog wel wat oefening nodig. Een volgend treffen zal zeker gaan plaatsvinden, maar dan op mijn Circuitpark Le Grenier.

5 opmerkingen:

  1. Geing hoor!!

    Ben zelf niet zo'n voorstander van baanwissels. En al helemaal niet in een bocht. Maar als je het wel leuk vind dan liggen ze zo te zien wel op goed zichtbare plaatsen.

    Sport heeft inderdaad erg weing grip, zeker met absoluut geen magneet. Is denk ik ook DE reden dat ik voorlopig even op Carrera blijf rijden. Daar heeft een mangeet een klein beetje power vanwege de nagenoeg RVS litzen. RVS is niet magnetisch zoals je weet.

    Maar een collega die ook een baan heeft is natuurlijk erg gaaf. Over en weer op de koffie en dan zien dat er nog wat andere collega's besmet raken. Voor je het weet heb je een competitie tussen verschillende afdelingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, ik sluit me wel aan bij Jacko: die baanwissels zijn heel slecht voor de levensduur van de auto's! Dat vilt is wel goed: ik had modelspoormatten gebruikt en die laat dingetjes los die vindt je overal in je auto's. Als ik de baan verder bekijk zal hij nog fiks meer slipstroken moeten monteren, maar het begin is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke baan (zonder naam). ;)Lijkt me een goede reden om het aantal slotrace uren per maand iets op te voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alweer een kandidaat voor de toekomstige Twentse slotraceclub.

    Carrera heeft misschien wel meer grip maar de ECHTE rijders herken je pas als je ze op een Scalextric Sport aan de gang ziet....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wacht op de uitnodiging Henk... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen