maandag 3 november 2008

SCX Porsche 911 GT3 Cup

Op 7 augustus 2008 kwam JeeWee op zijn racebaaninfo.nl met de tip: 'Jaarabonnement AutoVisie en een SCX Porsche 911 GT3 Cup kado'. Dezelfde dag nog ging de mail de deur uit.Het heeft even geduurd voordat ik de slotcar in huis had, maar het was het wachten waard. SCX heb ik altijd als een B-merk gezien en de dun uitgevoerde doorzichtige kunststof doos onderschrijft dit vooroordeel wel. De Porsche GT3 daarentegen oogt met de scherpe decals en vele details wel erg strak en volwassen.De bevestigingspennen van de motorkap zijn goed zichtbaar gemaakt en de voorkant heeft een lekker aggresieve uitstraling. De coureur zit in een moderne stoel met helmhouder. Jammer alleen dat de stoel dezelfde kleur als het vizier heeft, waardoor dit niet echt opvalt. De banden op de fraaie velgen zijn voorzien van sponsoring.SCX heeft duidelijk werk van de carrosserie gemaakt. Het wit van de auto ziet er realistisch uit en de lijnen van de Porsche lijken me goed te kloppen. De 997 staat wel een tikje te hoog op de wielen, maar daar maken meer slotracefabrikanten zich schuldig aan. Qua looks gooit deze SCX Porsche 911 GT3 bij mij dus hoge ogen.Uiteraard schroef ik zo'n slotcar open om de techniek van dit merk te bekijken en op dat moment wordt mijn vooroordeel B-merk toch weer bevestigd. Positief weliswaar is de verlichting vóór en achter, waarbij de ledjes aan de voorzijde netjes in verchroomde gaatjes vallen. Bij de achterzijde is dit helaas niet het geval, met als gevolg dat de gehele achterkant rood oplicht tijdens het rijden. Dat is dan toch weer jammer, net niet af zal ik maar zeggen.In de slotcar lopen een aantal koperstrippen parallel, zowel bevestigd aan de carrosserie als aan het chassis. De koperstrip verbinding tussen deze onderdelen lijkt me wat fragiel. Geïsoleerde geleiders zijn inderdaad iets duurder, maar voor een slotcar, gemaakt om te racen, lijkt me dat toch wenselijker. Het schoentje is middels een klein veertje zelfcentrerend. Dat is ook wel weer een pluspunt, maar het wiebelt verschrikkelijk en is waarschijnlijk geen lang leven beschoren.Ook spijtig is het ontbreken van een vooras. Mijn ervaring is dat een vooras de slotcar een stuk stabieler maakt en de ruimte in de Porsche had dit wel toegelaten. De inline motor RX-42b uit 2007 schijnt te boek te staan als een betrouwbare krachtbron. De pinion en het kroonwiel zijn netjes af-fabriek gesmeerd. Het motormount heeft bij de achteras speling, dus is er wel sprake van flexen. Op dit punt verrast SCX me dan ook weer in positieve zin. Tussen de pinion en de motor is de magneet geplaatst. Deze is eventueel van buitenaf te verwijderen.Samenvattend kan ik zeggen dat ik het model en de looks erg geslaagd vind. Van de gebruikte technieken ben ik over het algemeen wat minder gecharmeerd. De besparingen op het product zijn vooral onderhuids goed te zien.Deze SCX is de vierde Porsche 997 in mijn garage, dus lijkt het me een goed idee binnenkort een 'vergelijkend warenonderzoek' uit te voeren. Ik zal me dan richten op het rijgedrag van de Porsche 997 van de slotracefabrikanten SCX, Carrera Evolution, Ninco en AutoArt. Ja inderdaad, Scalextric ontbreekt in het rijtje, want die ene reden heb ik nog altijd niet gevonden.

4 opmerkingen:

  1. De scx-en doen het magneetloos helemaal niet slecht, maar dan wel tegen carrera's. Tegen Ninco of slot it ben je kansloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De reden voor de Scalex 997 heb je dus eigenlijk al in je stukje gezegd....een vergelijkend warenonderzoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee zo'n vergelijkingstest. Autovisie is ook een erg goede keuze vind ik. Vooral als je kijkt naar de kwaliteit van de verslagen en foto's. Heeft net iets meer uitstraling dan bijvoorbeeld autokampioen/autoweek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Keurige review. En het doorschijnen van de achterleds zou mij ook storen. (Heb ik je aangestoken?;) )Maar je hebt in iedergeval wat te doen.

    BeantwoordenVerwijderen