vrijdag 26 oktober 2007

J.J. Cale - Rewind (unreleased recordings)

2 oktober 2007 was de officiële uitgiftedatum van de meest recente CD van J.J. Cale:
REWIND unreleased recordings
Alle LP's/CD's van J.J. Cale zijn uiteraard bijzonder, maar in dit geval gaat het om een CD met opnames uit de periode 1973 - 1983. Aan de song is al snel te horen in welke periode deze in dit decenium is geschreven. Zo klinkt bijvoorbeeld Album #8 uit begin 80-er jaren veel zwaarder en meer 'down' dan de eerdere albums van Cale. De nummers uit Rewind zouden niet in de tijdgeest van die periode passen. Als ik dit album beluister vraag ik me af waarom niet, maar misschien denk ik daar te makkelijk over. J.J. Cale's producer, Audie Ashworth had de nummers al die jaren in bewaring. De meeste nummers zijn van de hand van Cale, toch komen ook namen voor als Randy Newman (Rollin') en Eric Clapton (Golden Ring).

Eén nummer kende ik vreemd genoeg al. Als J.J. Cale fan had ik al de nodige LP's, maar bij de introductie van het medium CD vond ik het nodig eind jaren 80 al het materiaal van hem ook op de digitale plaat te verzamelen. Tot mijn grote verbazing was nummer 10 van Album #5 verwisseld. Op de LP staat het origineel 'Katy Kool Lady', echter op de gelijknamige CD was een compleet ander nummer ingevoegd. Na het beluisteren van de CD Rewind blijkt, dat dit het nummer 'Out of Style' was, dat op die #5 CD deze titel had gekregen.
Het blijft fantastisch weer nieuwe songs van J.J. Cale te mogen beluisteren, ondanks dat de oorspronkelijke opnames circa 30 jaar oud zijn. Nu maar blijven hopen op een concert van J.J. Cale in Nederland. Zijn laatste optreden in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag dateert alweer uit 1994, dus mag dat van mij wel weer een keer plaatsvinden.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor deze interessante informatie. Ik geniet ook van het album! Nog een paar weken, en dan weer een nieuwe, echt nieuwe plaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You're welcome, 24 februari idd komt de nieuwe CD 'Roll On' uit. Ik kan niet wachten om deze te mogen beluisteren. Schijnt weer een meesterstuk te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen