dinsdag 19 juli 2011

De Martini Puzzel

Het blijft een uitdaging de Fly Porsche 911 RSR Martini Racing #9 mooi 'smooth' rijdend te krijgen. Bij elke stap die wordt gedaan is duidelijk een achterliggende gedachte noodzakelijk, niets kan zomaar 'op de gok'. Het lijkt wel of bij deze slotcar alles extra kritisch meeweegt. Het hele plaatje moet kloppen, want alles houdt verband. De ervaring, die in dit proces wordt opgedaan, maakt het project uiteraard wel heel erg waardevol.De in december 2009 aangeschafte Martini Porsche slotcar bezit alleen nog de originele Fly carrosserie, het kale chassis en de Fly-bedrading. Het zelf ingekleurde lexan interieur komt van een Fly Racing Porsche 911. Alle andere Fly onderdelen zijn, voornamelijk voor Slot It, verruild. De eerste rigoreuze aanpassing van het chassis en vervanging van onderdelen vond plaats bijna twee maanden na binnenkomst. In dat artikel is te lezen en te zien hoe het chassis is aangepast, zodat de carrosserie - samen met de MB-Slot schroefjes - goed kan flexen en dat niets aanloopt. Alle vier SI aluvelgen worden met inbus vastgezet aan nieuwe 45mm SI assen. Op de achteras zijn tevens nieuwe SI aslagers gemonteerd.De 911 had met de NSR Shark 22 zoveel vermogen achter de achteras, dat de Porsche bij Speedtrack Kampen met de voorwielen van de grond over Start/Finish kwam. De motor is derhalve vervangen door de groene Slot It 19.500rpm (MX12). De positie van de motor maakt de slotcar nerveus bij het uitkomen van de bochten. Tijdens het testen bij Slipstream merkte Bart tevens terecht op dat rem te hoog stond. Natuurlijk zou dit laatste ook met de regelaar aan te passen zijn, maar mijn uitgangspunt blijft dat de basis van de slotcar goed moet worden.Het gemonteerde blauwe kroonwiel was destijds gekozen, omdat dit mijn enige voorradige 18mm versie was. Aan de motor blijft de 6,5mm 11-tands pinion bevestigd, maar drijft nu een hagelnieuw 32-tands 18mm kroonwiel aan. Deze nieuwe verhouding (van 3,09 naar 2,91) maakt dat de Porsche langzamer zal versnellen en gaat inboeten aan remkracht. Vrij vertaald naar de nieuwe opbouw van de 911 RSR: de achterkant wordt bij het uitaccelereren minder tailhappy en bij het aanremmen zal de achteras beter uitrollen.Deze set-up vergt natuurlijk een compleet andere rijstijl, dan wanneer geraced wordt voor de allersnelste rondetijden. De doelstelling blijft dat de Martini Racing een fijne relaxte slotcar moet worden om acceptabele snelle ronden af te leggen zonder te deslotten. Bij de nieuwe serie Classic Cup toernooien wil en ga ik zeker een keer met deze 911 RSR aan de start verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten