zondag 31 oktober 2010

El Cheapo !

Tijdens het slotracen krijgt naast de slotcar ook de regelaar het nodige te verduren. Afgelopen zondag was de XLR-plug in mijn geval de zwakste schakel en met nog een paar toernooien dit jaar in het vooruitzicht, moest dit wel verholpen worden.Om zeker te zijn dat de kabels weer goed aangesloten zouden gaan worden, is eerst een foto genomen van de oorspronkelijke situatie. Het schema van Scalextric Sport had ik al wel, maar die gaat uit van andere kleuren (wit, zwart en rood).Héél belangrijk - het kan niet vaak genoeg gezegd worden - is het plaatsen van de kunststof beschermkap, vóórdat gesoldeerd gaat worden. Bij de nieuwe Neutrik XLR-plug kan het binnenwerk eventueel ook nog later om de kabel worden aangebracht.Vermoedelijk is de kapotte XLR-plug een goedkope uitvoering. Het grote verschil is wel te zien aan de manier hoe het kunststof kapje aan de metalen koker is bevestigd. Bij de merkloze wordt deze aan de buitenkant gedraaid en dat lijkt me aanzienlijk kwetsbaarder dan in de binnenkant zoals bij de Neutrik.Meer informatie over het solderen van XLR-pluggen aan Parma regelaars is in een eerder artikel te vinden. Het is geen moeilijke klus, maar het moet wel met verstand gebeuren. De Parma is inmiddels getest op correcte werking, dus we kunnen weer aan de bak.

5 opmerkingen:

  1. Dit is de ex-JacktheSlipper-Parma door Jan Groosmuller gebouwd, welke ik al een aantal jaar met veel plezier overal mee naar toe neem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb geen xlr aansluitingen op mijn baan gemaakt. Begrijp dat dit wel vaak wordt gebruikt.

    Harry kan je mij vertellen hoe slot-it regelaar (rood, zwart, geel) aangesloten moet worden op xlr plug??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marc, ik zal je vraag doorspelen naar HenkG, aangezien hij Slot It regelaars heeft met XLR pluggen.
    Het voordeel is dat je op circa 80% van de Nederlandse slotrace(club)banen met je eigen regelaar kan rijden als je deze voorzien hebt van XLR-pluggen ... en ook voor je gasten handig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor aansluiten van xlr plug en trevo op je baan kijk op
    www.racetrackdelden.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen