zaterdag 23 februari 2008

Slotracen Unplugged

Tijdens mijn bezoek aan slotracevereniging Speedtrack werd bevestigd, dat het erg handig is de eigen regelaar van een Male XLR-plug te voorzien. Tevens had ik thuis genoeg van de goedkope (lees: beroerde) Scalextric Sport-achtige pluggen, die door een Amerikaanse firma aan deze Parma's waren bevestigd.Van HenkG had ik al een mooi schema ontvangen voor het aansluiten van de Neutrik XLR pluggen en op het online magazine Slotcar Illustrated is stapsgewijs uiteengezet hoe te werk te gaan.Op de site staat perfect omschreven hoe de XLR-plug aan de regelaar te solderen en zijn tevens links onderaan de pagina omtrent het bevestigen van andere type pluggen en stekkers. Zonder in herhaling te willen vallen, vond ik een aantal tips zéér zinvol.Zorg bijvoorbeeld dat de bescherm- en schroefkap al aan de kabel geregen zijn, voordat de drie kabeltjes aan de stekker gesoldeerd worden. Na het solderen is geen mogelijkheid meer dit alsnog uit te voeren en kan alles weer worden losgehaald. Met een grote lijmklem als werkbank zijn beide handen vrij voor solderen en begeleiden van de kabels. Vóór het solderen aan de stekker is het raadzaam elke gedraaide kopergeleider voor te bereiden met soldeertin.Naast de aan de Parma bevestigde Male XLR-pluggen, zijn vanaf nu ook twee verlengsnoeren aanwezig in mijn slotracekoffer. De kabel is van een Scalextric Sport regelaar afgeknipt en daarna gehalveerd. Beide lengtes zijn van een Neutrik Female XLR-plug voorzien. Aan één lengte heb ik de Scalextric Sport jackplug laten zitten en kan een 6,3 mm Stereo Adapter worden bevestigd. Het andere verlengsnoer eindigt in drie gekleurde bananenstekkers. Ik vermoed dat ik vanaf nu op bijna elke Nederlandse clubbaan zou kunnen inpluggen.

4 opmerkingen:

  1. Mocht iemand het schema willen hebben, neem via mijn blog even contact met mij op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja,ja het beschermkapje, soms ook wel het "OH-SHIT-KAPJE" genoemd.
    Telkens je denkt gedaan te hebben en nog enkel het kapje erover te plaatsen komt de kreet:"OH-SHIT-KAPJE" vergeten over de draad te schuiven en moet je van vooraan herbeginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Henkg: Ik heb al een link naar je site aangebracht;
    @danny "slotticar": ik zou het dan het "Oh-F...-Kapje" hebben genoemd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een clubgenoot is verloopstekkers voor me aan het maken, voor de slot-it regelaar. Het oh shit moment ga ik dus missen. Wel zal ik de site van henk bestuderen, anders krijg ik bij het inpluggen ook een oohhh shit moment van ongeveer 90 euro!

    BeantwoordenVerwijderen