zaterdag 17 oktober 2009

De Rollerbank

Al een tijdje liep ik tegen het probleem dat bandjes op het circuit geschuurd en bewerkt moesten worden. Daarnaast was de enige mogelijkheid om een schoongemaakte en/of geprepareerde slotcar te testen door deze op mijn werkplek tegen een 9V batterij te houden. Hier heb ik deze week eens verandering in aangebracht.Op een voormalig houten damstenendoosje is na wat tekenwerk een opening gemaakt voor een slotcarschoentje. Niet voor niets heb ik de Carrera Porsche als voorbeeld gebruikt. Groter schoeisel ben ik tot op heden nog niet tegengekomen. Van een koperband zijn twee stukjes op maat geknipt en voorzien van dubbelzijdig tape. Daarna zijn beide koperstrips om het hout gevouwen, zodat deze goed blijven zitten.Aan een 7,5V mobiele telefoontrafo is een stereoplug gesoldeerd en in de binnenkant van het doosje zit de contraplug gemonteerd, die met een Scalextric Classic regelaarkabeltje is verbonden met het kopertape. Een bescheiden kleurtje is uiteraard ook op z'n plaats om het geheel een beetje af te maken.Tijdens het maken van toeren trilt een slotcar gemakkelijk van zijn plaats, net als overigens het balkje dat de achterkant omhoog houdt. Een ander probleem is dat de afstand tussen de voor- en achteras per slotcar verschilt, dus het balkje zal ook op meerdere plaatsen gelegd moeten kunnen worden. Vastlijmen is dus geen optie.Door aan beide zijden het doosje in de lengte te voorzien van een strook klitteband is een dwarsbalk makkelijk te verplaatsen en op de juiste plek te positioneren, zelfs voor schaal 1/24. Als de slotcar omgedraaid wordt bestaat de mogelijkheid een schuurblokje of een doekje met fietspoetsolie tegen de bandjes te houden.De kosten van dit project zijn minimaal. De meeste materialen bestaan uit afdankertjes (damstenendoosje, telefoontrafo, kabel Scalextric regelaar) en restanten (verf, klitteband, kopertape, afwerkbalkje). Alleen de stereoplug met contra heb ik speciaal hiervoor aangeschaft. Het gebruikersgemak is enorm, dus wat mij betreft is deze missie geslaagd.

3 opmerkingen:

  1. Leuk gevonden!
    Zo zie je maar weer dat je met weinig geld hele nuttige dingen kan maken voor deze hobby!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes, ik moet nog altijd zoiets maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er goed en nog erg schoon uit. zo heeft iedereen een oplossing voor dit "probleem".

    BeantwoordenVerwijderen