zondag 25 oktober 2009

Group-C 32 voorbereidingen: Het chassis

Voor de komende Group-C 32 competitie heb ik me, zoals al eerder aangegeven, voorgenomen een Slot It Porsche 956 KH van de grond af opnieuw op te bouwen. De 956KH white kit had ik al en een internetbezoekje aan Patto's Place was snel gedaan, maar dat komt later aan de orde.Op de site Group-C 32 is een .pdf file te downloaden hoe een chassis gericht kan worden en na een korte bestudering van het document ben ik aan de slag gegaan. Allereerst heb ik bij een bouwmarkt, dat zeg ik!, een metalen plaatje gehaald. In mijn begintijd als thuisracer vond ik het nodig extra magneten aan te schaffen (hoe zinloos) en die kwamen nu ook eindelijk van pas.In totaal zijn negen magneten gelijkmatig over het chassis verdeeld (zie foto). Deze metalen plaat met chassis is vervolgens in een hittebestendige glazen schaal gelegd. In de schaal is tot ruim boven het chassis kokend water gegoten om daarna in de tot 100 graden Celsius voorverwarmde oven geplaatst te gaan worden (later overigens opgeschroefd tot circa 150 graden).Zeer belangrijk is de oven vanaf dat moment uit te zetten. Het is de bedoeling dat het chassis heel langzaam en gelijkmatig afkoelt tot kamertemperatuur. Door de schaal met chassis 's avonds in de oven te plaatsen kan het water 's nachts heel geleidelijk afkoelen,met 's ochtends vroeg als resultaat een kaarsrecht chassis. Helaas werd dit effect toch enigszins teniet gedaan nadat het motormount aan het chassis werd bevestigd. De hele procedure heb ik daarom nogmaals doorlopen, maar nu met chassis inclusief motorhouder.Na het waterbad is zekerheidshalve het chassis goed schoongemaakt met WD40. De bodemplaat is nu gericht. Kind kan de was doen.

11 opmerkingen:

  1. Je vraagt je af waarom slot.it er voor kiest een methode voor het vlak maken te publiceren i.p.v. de chassis gewoon recht af te leveren.

    Ik heb overigens mijn twijfels of het chassis dan blijvend recht is. Het polymeer heeft toch een "geheugen"?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je zeker een punt Henk, het NSR chassis dat ik vorige week binnenkreeg was af fabriek al goed.
    Ik ken nog wel een kunststof expert en zal 'm eens vragen omtrent dit fenomeen 'geheugen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi artikel dat zeker niet zou misstaan in "Tuning" van slottrack.com.
    Als je hebt uitgevogeld of het inderdaad werkt natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Michaël: Ik heb inmiddels het chassis van de 962c en de 956KH hiermee geprepareerd en beide zijn kaarsrecht. Ik zal een link naar het forum maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Henk, als het plastic een geheugen heeft zou het vlak moeten blijven omdat dat de oorspronkelijke status uit de machine was. De chassis die ik gevlakt heb blijven in ieder geval zo. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. let je wel op dat je de schroefjes van je boddy niet te vastdraaid dat kan ook vervorming geven daar weet ik alles van doe dit met elke auto

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dezelfde behandeling geldt niet voor een ninco chassis.
    ik kon hem na een nachtje naar de vuilnisbak verwijzen.
    hij was n.l. aan alle kanten vervormt,schroefgaten b.v. waren scheef gezakt.
    misschien ander plastic?
    als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik het graag.
    gr.rsk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. iets niet goedgedaan ninco niet heter dan 65 graden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Joop: Gerard is me net voor, maar dan heb je inderdaad de temperatuur voor een Ninco te hoog gehad als het is gaan verzakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dank u heren,

    door schade en schande wordt je wijzer.
    het ging om een peugeot 306 met ex-ph nc-5.en pro-race spullen.
    doordat het chassis krom was,werd iedere keer het
    kroonwiel 'opgevreten'.
    voorlopig zijn er meer van deze chassis dan dat ik geld heb,hoop ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessant. Zeker iets wat ik ook eens ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen