maandag 27 april 2009

'Twee medailles ..... '

Zo begon de eerste zin van mijn verslag over mijn Rookie optreden tijdens de Classic Cup in Kampen. Tot mijn grote verbazing en natuurlijk ook vreugde overkwam het me een tweede keer, ditmaal bij Slotraceclub De Bunker in Drachten.Willem S. (Scrapitz) had besloten dit toernooi met een Lola T70 van het Frog Racing Team (standaard dichte klasse) uit te komen en won - terecht - de Concours d'elegance.Ik had beide Porsches 917K naar Drachten meegenomen, maar al na een paar ronden werd duidelijk dat de Gulf #2 zich op dit circuit beter thuis voelde. Op zich wel weer bijzonder, aangezien de Gesipa met de snellere motor op mijn thuisbasis met gemak twee tot drie tienden sneller was.Over het circuit van De Bunker gesproken, de heren in Friesland mogen trots zijn op dit schitterende stukje asfalt. Tevens was goed te merken dat Leo en Willem veel tijd en energie in de baan hadden gestoken om deze in perfecte conditie te krijgen. Chapeau heren, dat heeft jullie ongetwijfeld veel bloed, zweet en tranen gekost, maar het resultaat was er dan ook naar.Als ik dan toch bezig ben met het uitdelen van complimenten, de inzet van de organisatoren van de Classic Cup lijkt soms ook onuitputtelijk. Max kon met een geleende Slot it Ferrari 312PB van Frank meedoen aan dit toernooi en voor de zekerheid had Jan zijn extra regelaar ook al meegenomen.Jan staat hier alweer te schroeven aan de Porsche van Martijn. Hij is koud een minuut binnen en heeft niet eens de tijd genomen zijn jas uit te doen. Daarnaast zijn beide heren druk met de Technische Keuring en alle navernante zaken. Heren, ook jullie bedankt voor jullie enthousiasme. Het maakt de Classic Cup een leuk, sportief en spannend evenement.Tijdens de kwalificatierace stond het team Twente (Max, Ferry, HenkG en ondergetekende) schouder aan schouder. Henk ging zeer voortvarend van start en waar ik de eerste stints met moeite de drie rode Ferrari's uit de Modified klasse bij kon houden, had Henk zijn ritme vanaf het begin al goed te pakken. Helaas werd hij ongewild deelgenoot van een frontale crash. Zijn F312PB is die klap nooit helemaal te boven gekomen.Max en Ferry konden ook behoorlijk goed meekomen in al het race geweld. Stints van 17 ronden waren geen uitzondering, maar ook bij hen sloeg het noodlot toe. Bij Max liep tijdens de Finale races een wiel vast, hetgeen uiteraard tijd kost. Ferry maakte het nog bonter en liet een compleet achterwiel van de as lopen. Gelukkig voor Ferry gebeurde dit vrijwel aan het einde van de heat, maar het kostte hem toch een ronde of drie. Beide wielproblemen konden worden opgelost, zodat voor beide de race tot op het einde kon worden voortgezet.Zelf duurde het ongeveer twee stints voordat ik tijdens de kwalificatie lekker in het ritme zat. Daarnaast kreeg ik nog een serieus probleem voor mijn kiezen. In baan 1 trilde een schroefje uit de carrosserie, zodat met half losse en klapperende kap de heat werd voortgezet. Tevens miste ik op dat moment volledig de remwerking, dus dat werd even overleven. Na een kleine reparatie bleek alles weer pico bello voor elkaar en werden de rondetijden ook steeds beter.Leo had naast een schitterend gebouwde Ford GT40 tevens een perfecte set-up gevonden bij deze Fly uit de standaard dichte klasse. Uiteraard had Leo het voordeel van een thuiswedstrijd, maar hij wist wel als snelste uit de kwalificaties te komen met ruim twee ronden voorsprong op de nummer twee (Modified). In mijn ogen staat dat gelijk aan een overwinning van een LMP2 op een LMP1.De hele dag werd hard gestreden door de twintig deelnemers en hoewel de computer een paar maal dreigde te crashen, bleef Willem er ontspannen bij.
In de Finale ging het uiteindelijk om Leo met zijn Fly Ford GT40 en Sebastiaan met de Ferrari 312PB. De druk op Leo om te winnen werd behoorlijk opgevoerd. Voor veel geld werden weddenschappen afgesloten en dit werd hem ook fijntjes meegedeeld. Leo liet zich echter niet gek maken en koel en berekenend reed hij zijn 'Stars and Stripes' naar de overwinning.Waarom mocht ik dan twee Medailles in ontvangst nemen? Mijn Fly Porsche 917K eindigde in de standaard Dichte klasse achter Leo en Willem, dus (wederom) een derde plek. Mijn doelstelling voor deze Classic Cup heb ik ook gehaald. In Kampen eindigde ik als 23e algemeen en dit heb ik weten te verbeteren tot een achtste positie.De tweede Medaille is ook een hele bijzondere. Het was voor het eerst in de geschiedenis dat bij SRC De Bunker een open toernooi plaats vond. Vanwege dit heuchelijke feit kregen alle deelnemers een aandenken in de vorm van een medaille uitgereikt. Ik vond het een hele eer op deze fantastische baan te mogen rijden en een volgende keer ben ik maar wat graag weer van de partij.

3 opmerkingen:

  1. Leuk dat jij weer heel andere details ziet en onthoudt (het wedstrijdverloop blijft bij mij niet hangen). Ook weer een verslag dat er wezen mag. En er zitten ook weer een paar "platen" bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk jij ook bedankt voor de aanwezigheid en het meebrengen van een aantal rookies voor de 1:32.
    Het was voor mij een erg lang weekend maar na het resultaat (20 deelnemers), de vele complimenten over de baan en de acomodatie en het persoonlijke succes hebben Wij inmiddels Frank gemeld dat het voor herhaling vatbaar is.
    Nu begind de voorbereiding voor kampen en hoop ik daar de strijd met en tegen de twentenaren te kunnen herhalen.
    Ik zal er zijn, Willem ook en misschien nog meer uit het noorden?.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op het fielmpje bij Henk zie ik een trotse, grote man een medaille in ontvangst nemen...en de Porsche is nog mooi intakt...dus een geslaagde dag.

    BeantwoordenVerwijderen