Twee medailles tijdens één toernooi, het moet niet gekker worden: één voor 'Best Rookie' en één voor '3e in de Dichte Klasse'.Zoals ik al verwacht had, was het deelnemersveld indrukwekkend. Het aantal Ferrari's van Slot It voerde de boventoon, Fly was ook goed vertegenwoordigd (meestal onderhuids aanzienlijk verbouwd), maar ook een enkele Scalextric, NSR en Sloter was van de partij.De Technische Keuring was streng, maar rechtvaardig. De voorwielen van mijn Gulf #2 draaiden niet mee tijdens het rollen op de testbank, dus die mocht ik ter plekke aanpassen. Gelukkig was Willem S. zo aardig om me belangeloos een setje banden in de juiste maat aan te reiken, zodat dit euvel snel kon worden verholpen. De millimeter speling tussen chassis en carrosserie bleek ook niet toegestaan en met de opmerking 'Zo, wat is dat ding zwaar', werd door een TC-lid mijn grote licht-blauwe trots met stickertje nummer 1 accoord bevonden en in het Parc Fermée geparkeerd.Het excel bestand met heats en deelnemers werd een keer of wat aangepast om alle zesentwintig rijders correct geplaatst te krijgen. Rond 12.00 uur was het schema definitief en brandde de strijd op het circuit uiteindelijk goed los. In de eerste heat werden vier stints van vier minuten gereden en hoewel al flink gas werd gegeven, duurde het toch relatief lang voordat voor het eerst een rondetijd onder de 13 seconde genoteerd konden worden.Naast het rijden van een heat, had iedereen tevens de schone taak twee heats als baancommissaris op te treden. Het kan aan mij liggen, maar er werd betrekkelijk weinig gecrasht op de baan, terwijl het er toch behoorlijk pittig aan toe ging. De rijders waren tijdens de races uiterst geconcentreerd, hetgeen hier aan de lichaamstaal goed is te zien.Deze fraaie NSR Ford GT40 MK IV deed in de top tien goed mee. Helaas voor de rijder stond de Ford - net als de Slot It Alfa - nog niet op de homologatielijst.De heren van de organisatie waren zowel achter de schermen als op de voorgrond aardig druk met deze Classic Cup race. Je trof ze aan in de Technische Commissie, als baancommissaris en soms ook nog in het heetst van de strijd op de baan (in de top vijf). Frank praatte vanachter de computer de wedstrijden bij elkaar als een echte 'Jack van Gelder'.Als rookie moest ik aan al die 'bijzaken' behoorlijk wennen. Tijdens de strijd met de groene 917K David Piper Porsche werd dit door Frank becommentarieerd voor de toeschouwers. Het kostte mij m'n concentratie en de opgebouwde voorsprong verloor ik prompt door te crashen. De gesprekken met ervaren clubracers als Leo, Willem en Joop waren naast erg leuk ook zeer leerzaam en hebben hele nieuwe inzichten gegeven hoe een slotcar geprepareerd kan worden. Met deze nieuwe kijk ga ik zeker verder experimenteren.In de tweede heat kreeg ik helaas een aantal ronden problemen met de remwerking, waardoor ik twee maal na het lange rechte eind hard in de boarding klapte. Het duurde toch weer even, voordat het vertrouwen in het materiaal was hersteld. Zonder dit euvel had ik waarschijnlijk toch wel een paar plaatsen beter in het algemeen klassement kunnen scoren.Deze twee foto's geven uiteindelijk een realistischer beeld waar ik momenteel daadwerkelijk sta in een dergelijk slotrace toernooi. In het Algemeen Klassement ben ik 23e van de zesentwintig deelnemers geworden. Voor de volgende Classic Cup Race heb ik dus wel weer een mooi doel voor ogen en dat is hoger te eindigen in die algemene lijst.De organisatie van deze Classic Cup race wil ik bedanken voor de gezellige en leerzame dag en het culinaire optreden van Hans achter de bbq mag ook zeker vermeld worden. Heren bedankt !
Andere verslagen zijn overigens te vinden bij de blogs van Dikke Leo en HenkG.
Leuk verslag Harold!
BeantwoordenVerwijderenBij jou ook geen BBQ foto's, gemiste kans!
Ga je thuis nu ook met meer gelijkwaardige auto's rijden, aangepast aan de eisen van de classic race?
Leuk verslag en natuurlijk een leuke uitslag met een dichte auto.
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd.
Volgende keer; best rookie, 2e in de dichte klasse en winnaar Concour?
Hallo Harold,
BeantwoordenVerwijderenErg leuk om te lezen dat je duidelijk plezier hebt gehad ;-)
Ook ik heb erg genoten ondanks dat mijn auto in de eerste heat niet optimaal was. Altijd leuk om te zien wie er nu meedoen met dit soort races en ik hoop dat je een volgende x ook zeker weer van de partij bent.
Wellicht dat ook in Drachten deze race een keer verreden wordt...
Goed gedaan Harold!
BeantwoordenVerwijderenOok het verslag.
Nee, hoor op mijn blog staat niets.
BeantwoordenVerwijderenMaar doet hoeft ook niet meer, want de verslagen van jou en Leo zijn ruim voldoende. Nou sta ik ook eens een keer op de foto....
Knap verslag, zelfs als niet deelnemer heb ik het met plezier gelezen.Je kon de sfeer zo opsnuiven.
BeantwoordenVerwijderenDanny
Nou ja, niets... toch maar wat fotootjes geplaatst........
BeantwoordenVerwijderen