zondag 8 maart 2009

Fahr'n fahr'n fahr'n auf der Rennbahn

Zaterdag was het dan eindelijk zover. Mijn eerste deelname aan een 1/24 SLP slotcar toernooi - met als locatie Speedway Reken in Duitsland - werd waarheid.De Speedway in Reken is in een grote loods opgebouwd. De 39 meter lange, zes sporige houten baan ziet er zeer verzorgd uit. Aan details als pitstop-plaatsen, ruimte voor de coureurs en een indrukwekkend tijdregistratiesysteem is te zien dat veel aandacht aan deze Rennbahn is besteed.Het circuit is voorzien van twee S-bochten, een ruime en een vrij listige vlak voor start/finish. De ruime kuipbocht kan volgas worden genomen, hetgeen vooral in het begin behoorlijk wennen is, maar het geeft wel een enorme kick. Met het mooie glooiende 'asfalt' is de Speedway niet alleen een lust voor het oog, maar ook een fantastische ervaring om op te rijden.Om te wennen aan de baan en de slotcars werd 's middags eerst flink getraind. Zoals bij elke clubbaan, is het van belang om alle sporen zo goed mogelijk in de vingers zien te krijgen.Der Wolfgang nam zijn taak als keurmeester zeer serieus, waardoor Max toch nog een aantal malen last-minut adjustments mocht verrichten.Gelukkig kwam mijn rode kat zonder problemen door de technische keuring, zodat deze in het Parc Fermé met stickervel en al op de qualifying kon wachten.Deze solo raceminuut voor de snelste ronde op baan vier vond ik nog wel tegenvallen, waardoor ik uiteindelijk werd ingedeeld in de tweede groep. Van de Nederlandse equipe eindigde Michel ook in deze pool, maar wisten Ferry en Max zich bij de beste vier te plaatsen. Saillant detail was dat Max dit in twee ronden wist te bewerkstelligen met een strakke 6.0 - de allersnelste rondetijd - op de klok.De strijd in de tweede groep ging vooral tussen Michel en ondergetekende en met de Toyota als extra hindernisauto kregen wij met bijzondere omstandigheden tijdens het racen te maken. Het kwam onze concentratie niet ten goede, maar gelukkig kwamen we zonder al teveel kleerscheuren door deze race.In de andere groep bleef men veel meer in het slot en uiteindelijk werden daar de echte afstanden afgelegd. Klaus bleef ik echter wel voor met in totaal vijf ronden, waardoor ik toch als vierde in het eindklassement wist te eindigen. Max gaf klop aan alles en iedereen en Ferry reed een hele knappe race, waardoor hij Wolfgang naar een derde plaats degradeerde. Ferry had vóór de race al verkondigd aspiraties te hebben voor het podium en voegde ook de daad bij het woord. Dat deed de nummer drie toch wel een beetje pijn.De avondrace werd met zeven coureurs uitgevochten, waarbij gekozen werd voor een roulatiesysteem. Op deze manier waren alle zes sporen continu in gebruik.Tijdens deze race laaide de strijd echt op. Klaus had het op mijn vierde plek voorzien en was uit op revenge. Het leek mij juist leuk om tijdens mijn Rookie race als derde te eindigen. Max wilde cout que cout zijn eerste plaats behouden.Tussen de heats door werden snel de slepers 'opgefrist' en de banden schoongemaakt. Na deze minuut, ingesteld om de eigen slotcar in het juiste slot te plaatsen, werd het gas er weer vol opgegooid.De ex-sloper van Ferry ging als de brandweer en hij wist zijn Jaguar heat na heat in het slot te houden. De twee gram extra secondelijm in de neus had waarschijnlijk zelfs positieve invloed op de slotvastheid van deze #2 Silk Cut.Hoewel Michel ook behoorlijk goed meekwam met zijn gele Playboy Jaguar, nekte baan 1 hem aan het einde van de race. De hairpin lag de slotcar niet zo goed en als je daar dan een keer of acht rechtdoor gaat en daardoor als sanctie acht maal zeven seconde geen prik krijgt van de wedstrijdleiding, dan kost je dat posities.Tijdens de gehele race waren Klaus en ik in gevecht met elkaar en hoewel hij met zijn Sauber Mercedes snellere rondetijden wist te noteren, klapte hij ook vaker uit de baan. Na een spannende strijd, trok ik gelukkig aan het langste eind en behaalde wederom een vierde plaats. Max grootste probleem tijdens de race was het lappen van al die tegenstanders, maar die eerste plek was van hem. Ferry wist wederom een podiumplaats te behalen, chapeau !Toch lag je uiteindelijk maar twee ronden op me voor Ferry, volgende keer .....? Volgende keer hoop ik verder te zijn met mijn inmiddels twee Porsche Revell kappen. De races zorgden voor adrenaline, de baan reed fantastisch en onze Duitse gastheren waren buitengewoon vriendelijk. Herzlichen dank und bis nächstem Treffen in Reken.

7 opmerkingen:

  1. Alweer een mooi verslag. En een knappe prestatie.
    En volgend jaar een podium met een schitterend Porsche. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi verslag, het enthousiasme springt van het beeld. Lijkt me echt topervaring zoiets.

    succes er verder mee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gereden voor een 1/24 rookie, de Jag is goed hersteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een meeslepend verhaal waardoor je bijna zelf 1/24 zou gaan rijden ;-)
    Het bijkomende leuke is natuurlijk het zelf geheel bouwen van de kap en het afstellen van de bodem.
    Ik ben benieuwd hoe je dat allemaal gaat bewerkstelligen ;-)
    Ik blijf in ieder geval je blog volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verslag Harold! En een mooi suc6! Van MTRC gaan ze altijd naar Hardinksveld giessendam om 1/24 te racen, ook iets voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inspirerend verhaal.
    Zal mijn 1:24 projecten ook weer eens oppakken.
    De Porsches 917 zijn af en ik ben nog bezig met een 935 Martini.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
    Bedankt voor het mooie verslag, dit geeft stof tot nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen