vrijdag 13 maart 2009

Regelaar geregeld en ietsje meer ...

Al anderhalf jaar sleepte ik een mooie tweedehands Parma regelaar mee in mijn slotracekoffer. De regelaar ligt lekker in de hand en met de mogelijkheid de rem en aggresiviteit te reguleren, leek het me indertijd een goede investering.Toch kon ik met deze Parma nooit echt lekker uit de voeten. De Parma was helaas om elektrotechnische redenen niet aan te sluiten op mijn Scalextric Classic/Sport baan, dus thuis testen was niet mogelijk. Op HenkG's TwentTrack en bij Speedtrack in Kampen heb ik de regelaar wel eens ingeplugd, maar ook daar was de inzet nooit succesvol.RaceJan bleek de bouwer van de Parma te zijn en nadat ik hem het probleem had voorgelegd, bood hij aan - in het kader van de after sales en niet te vergeten de hobby - de bewuste Parma eens goed na te kijken. Na het opsturen van de Parma gingen diverse ideeën via de mail over tafel om Circuitpark Le Grenier geschikt te maken voor alle soorten regelaars. Een beetje 'bakken en braden', zoals Jan het noemde, aan het Scalextric aansluitstuk mocht het probleem niet zijn.Waarom dan niet meteen investeren in regelbare voedingen? Ik had deze aanpassing al wel voor dit jaar op de nominatie staan, dus vooruit maar met de geit. Oh ja, die DS-Stop&Go box stond nog stof te vangen in de kast, eigenlijk wel handig die nu in het tijdwaarnemingssysteem te integreren. Uiteindelijk werd het een dermate spektakel, dat Jan het raadzaam vond het hele zaakje, naast voor te bereiden, te komen installeren.Een slotracegoeroe als RaceJan over de vloer krijgen is sowieso al een hele eer, dus een datum voor de verbouwing was snel geprikt. Naast alle aangekochte materialen en zijn eigen gereedschap had Jan ook nog een groot deel van zijn slotcarcollectie bij zich. De Porsches gingen dus al vrij snel op de gevoelige digitale plaat als bewijs dat ze op Le Grenier waren geweest.De rode Porsche 956KH en de lichtblauwe Jaguar XJR-9 zijn opgebouwd volgens het Sixpack 32 reglement en zo had Jan meer dan dertig schitterende slotcars bij zich. Toch moest ook nog een klus geklaard worden en Jan ging daarin zeer voortvarend te werk.Op het moment dat één spoor vreemde trekken begon te vertonen, werd prompt de Stop&Go box geheel gedemonteerd en toen bleek dat deze in orde was, ging de DS-200 race computer uit elkaar. Het is een bijzondere ervaring deze kastjes van binnen te kunnen bekijken. Na veel gesleutel, gesoldeer- en aansluitwerk, kon dan zowaar het licht op groen.Het was nog best lastig de juiste slotcar uit de collectie van Jan te vinden voor het benodigde testwerk, aangezien Scalextric Classic nu eenmaal niet diep genoeg is voor het gemiddelde Slot It schoentje.De beide sporen functioneerden op zich naar behoren, maar hier kwam toch het perfectionisme van Jan boven drijven. Een deel van het circuit was al wel doorgelust, maar Jan constateerde een dip in het bochtige gedeelte voor de pitsstraat. Het circuit werd derhalve op twee plaatsen opengebroken en de tweede lus kon worden gelegd.Alles bij elkaar genomen was het voor Circuitpark Le Grenier een behoorlijke elektrotechnische ingreep, maar tevens een enorme vooruitgang. Elk slot beschikt over een regelbare voeding, vele soorten regelaars kunnen in de XLR-plug worden geklikt en het tijdwaarnemingssysteem is uitgebreid met de DS Stop&Go box.Oh ja, van die Parma regelaar bleek de rempot defect te zijn, hetgeen voor Jan een klein werk was te repareren. De gevolgen waren uiteindelijk ietsje groter, maar ik ben er zéér content mee. Thanx Jan!

5 opmerkingen:

  1. Dus...
    Nou verwacht ik wel de nodige spectaculaire verbeteringen in de records, dat mag denk ik wel... Binnenkort kom ik wel een keertje aanwaaien om eens te kijken of ik ook in die illustere top kan rijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PH: Het is sowieso beter om losse voedingen te gebruiken en de powerbase van Scalextric te omzeilen. Nu kunnen ook de SI controllers aangesloten worden. Ik ben van plan dat ook nog te doen(2 gelijke voedingen of 1 gestabiliseerde voeding) Het begint nu ook te kriebelen om een keer het record op jouw baan te verscherpen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is me duidelijk waarom ik afgelopen keer geen baanrecord wist te vestigen, een dip in de spanning van het circuit! Een volgende keer zal ik jullie mijn achterlichten weer laten zien!



    Jaja, op advies van Gait zitten die nu aan de voorkanten van mijn slotraceauto's, maar dat is maar een detail...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Race-Jan: zolang ik als enige in die lijst sta, mag je deze illuster noemen, dus bij deze de uitnodiging daar iets aan te doen.
    @Steffer: Van kriebelen alleen kom je niet aan een record, dus ook voor jou geldt: Doe een poging!
    @Frank103: Het was toch met jouw Ninco Toyota Supra dat ik die top 8 tijd reed? Eigenlijk zou het niet aan de slotcar hebben gelegen, maar probeer het gerust nog eens. Die dip is nu verleden tijd en de rondetijden zijn dus achterhaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dikke Leo zei...
    Toch handig dat Jan tijd heeft om de medemens te helpen.
    Ook ik heb al eens gebruik mogen maken van de kennis van Jan. Een paar goede tips en een beetje hulp is altijd welkom.

    17 maart 2009 19:47

    BeantwoordenVerwijderen