zaterdag 14 februari 2009

Even Apeldoorn bellen ...

Deze week waren we (Ferry, HenkG en ondergetekende) bij Max uitgenodigd om te trainen voor het SLP toernooi in Reken (Duitsland), dat op 7 maart aanstaande gehouden gaat worden.Het was de insteek van deze trainingsavond om met de twee door Max geprepareerde Jaguar XJR9 slotcars ervaring op te doen met racen op schaal 1/24. De eerste vijf minuten ging alles prima, totdat ik na het lange rechte eind de gele Jaguar wist te lanceren en deze rakelings langs baancommissaris Max liet vliegen.Volgens de ervaren aanwezigen scheen dit een zeer unieke situatie te zijn, dus werden de bandjes van de XJR9 netjes schoongemaakt en mocht de kat haar weg vervolgen. Een paar ronden verder overkwam me hetzelfde en binnen een kwartier zelfs tot vier keer toe. Deslotten is normaal gesproken niet zo schokkend, maar de klap van een 1/24 klinkt veel dramatischer als zo'n slotcar èn buiten de baan belandt èn in volle vaart een halve meter lager op de vloer stort.De spatbordverbreder linksvoor bleek het niet overleefd te hebben, dus vond ik het op dat moment tijd even 'gas terug te nemen'. Om het wedstrijdelement te oefenen, werd besloten twee om twee in stints van twee minuten tegen elkaar te racen. De witte (tweede) baan lag me een stuk beter en langzamerhand kreeg ik vertrouwen genoeg de regelaar weer flink in te duwen en de juiste rempunten te zoeken.Vooral de buitenbocht van de carrousel begon me steeds beter te bevallen, maar met twee van die brede Group C jongens naast elkaar krijg je in zo'n bijzondere bocht brokken. Het was dus slimmer met een aanval te wachten tot na deze doordraaicurve. Helaas vloog de Silk Cut Jaguar - juist tijdens de wilde achtervolgingen - geregeld uit de binnenbocht waardoor ik vervolgens hard met de gele achterop de voorligger klapte (zie ook de film bij HenkG).Toch maakten niet alleen de Rookies zich schuldig aan vreselijke crashes. Ferry en Max waren geregeld in een felle strijd verwikkeld, waardoor de Silk Cut Jaguar, na een buitenbaanse laagvliegactie van Ferry, bijna in tweeën brak en door Max weer kundig in elkaar gelijmd kon worden. Na een poging 1/32 slotcars op de baan rond te krijgen, hetgeen nog best tegenviel, kon na een minuut of tien weer herstart worden met de SLP klasse. Vele spannende en snelle ronden werden afgelegd, waarbij de Jaguars het in de laatste fase flink voor de kiezen kregen.Ferry sloeg met de Silk Cut Jaguar over de kop en kwam tot stilstand tegen de houten boarding, waardoor de rechter achtervelg bijzondere vormen begon te vertonen. Na de herstart vlogen Ferry en Max beiden uit de baan, omdat de slotcars in het verkeerde slot stonden en ze prik gaven aan de verkeerde Jaguar. Als klapper op de vuurpijl vloog de Silk Cut Jaguar van Ferry over de hoge houten beschermrand ...... maakte een koprol op het lange rechte stuk en ketste via de schuine wand achter de houten baan. Het resultaat mag duidelijk zijn en voor jeugdige kijkers zijn deze foto's dan ook minder geschikt.Op basis van deze Bash 'n Crash wedstrijd, leek het Max beter de toch al gehavende carrosseriën verder in te zetten tijdens de volgende testavond en de andere Jaguar kappen op het plafit chassis te bouwen vlak voor de daadwerkelijke wedstrijd in Duitsland.Gezien de ontstane schade deze avond lijkt me dat inderdaad een zeer wijs besluit. Het valt me nog mee dat we na deze sloopsessie überhaupt de regelaar nog ter hand mogen nemen.

3 opmerkingen:

  1. Vandalen! Het is duidelijk dat 1/24 een hele andere klasse is, ik doe bij MTRC dan ook niet (meer) mee met 1/24!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou me inschrijven voor de Zwarte Cross...

    Zund van zo'n kat.

    BeantwoordenVerwijderen