zaterdag 11 oktober 2008

Turbo Boost

Tijdens de eerste ronden met de blauwe Scalextric Vectra werd het turbo-gat probleem aan het begin van het lange rechte eind pas echt goed merkbaar. Het bleek duidelijk een gevalletje 'even doorlussen'.Circuitpark Le Grenier bestaat uit een combinatie van Scalextric Classic en Scalextric Sport baanstukken en ondanks dat het van dezelfde fabrikant komt, zijn onderhuids toch een aantal essentiële verschillen aan te wijzen. De wijze van aansluiten van een doorluskabel is er eentje van.De doorluskabels van Scalextric Sport zijn voorzien van handige stekkertjes, die gemakkelijk onder de baan aan het slot bevestigd kunnen worden. Een kind kan de was doen.Classic heeft de bekende 'male' stekkers (denk ook aan de rode en blauwe controllers uit de jaren 70). Deze had ik helaas niet meer voorhanden, dus was ik genoodzaakt de kaalgemaakte kopergeleiders aan het Classic baanstuk te solderen. Net als indertijd met de XLR-pluggen, is het handig de geleiders eerst met soldeertin voor te bewerken. De kabels zijn daarna gemarkeerd om wel weer bij het juiste slot uit te kunnen komen.Het is tevens erg belangrijk de kleur van de ader in de gaten te houden en met de juiste zijde van het slot te verbinden. Omdat ik tussen de doorgeluste baanstukken één kruising en een ruime bocht heb liggen, werd het nog even listig hoe de kabels en gekleurde aders aangesloten moesten worden.Het resultaat mag er zijn. Zo had de Racer Kremer Porsche regelmatig moeite met vier wielen op de baan te blijven. Ook werd met het grootste gemak bovenstaande tijd gehaald met de getunede Scalextric Porsche Flying Lizard. Na het lange rechte stuk met nu dus die Turbo Boost volgt echter wel een ruime bocht. De crash met een slotcar - vooral uitgerust met magneet - is vele malen heftiger geworden dan voorheen. Elk Voordeel heb z'n Nadeel !

3 opmerkingen:

  1. ik zie als verkoper van slotcars alleen maar voordelen ;-)
    Misschien ook wat meer power op de baan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Willem S: dan zou ik eerder kiezen voor minder-maar-stabiele-power.
    Weg met de originele trafo's maar een regelbare en gestabiliseerde netvoeding.

    @PorscheHarry: zie boven en dan kan je gelijk die stop @ go box gaan aansluiten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon direct 220V op de baan zetten!

    BeantwoordenVerwijderen