dinsdag 1 juli 2008

Testing ... testing, one ... two ... testing

Met de Slot It Porsche 962C Brun Motorsport had ik midden vorig jaar grootse plannen. Een totale ombouw met magneetvering, snelle en dure MB-slot motor en superdeluxe Avant Slot velgen, niets was te gek.De Hydro Aluminium heeft echter nooit waar kunnen maken, wat ik ervan had verwacht. Een zevende snelste rondetijd gereden op het Circuitpark Le Grenier is leuk, maar staat als een prestatie van het Ferrari F1 team ten tijde van Mika Häkkinen in zijn McLaren-Mercedes. Dieptepunt in de carrière van de Hydro was de avond bij Speedtrack Kampen, waarbij de MB-Slot motor doorbrandde. Ik was op dat moment wel blij, dat de complete slotcar niet volledig in de as werd gelegd.Ziehier de trieste overblijfselen van de eens zo fraaie MB-Slot Krahs 23 motor. Ik besloot dat de Hydro zich eerst maar eens moest bewijzen, voordat ik tot nieuwe investeringen over zou gaan. Een oranje Slot It motor werd ingebouwd en tot twee maal bleek de Porsche Hydro toch een geduchte tegenstander voor de MRRC Toyota GT1 van HenkG. Deze constante prestatie en het kunnen benaderen van haar beste rondetijd in de top 10 was voor mij de bevestiging dat de configuratie van de slotcar in de basis klopte. De beslissing was dan ook snel genomen om toch weer een besteding te doen in een snellere motor.Ditmaal is de keuze gevallen op de NSR shark 25 motor. De inbouw is het bekende verhaal van het op de as zetten van de 11-tands pinion en het aan beide zijden inkorten van de motoras met de dremel. Na het solderen van de kabels aan de NSR motor is tevens alles nog eens goed schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en bijgesteld.In de eerste stint van tien minuten werd de motor uiteraard gespaard. Ik draaide in die stint met nog onbewerkte (oude) bandjes de rondjes, dus de grip was verre van optimaal. Toch was op dat moment al wel te merken, dat door de toename van het vermogen, de achterkant onrustiger op het gas reageerde. Besloten werd aanvullend een paar gram lood vlak voor de achterwielen te plaatsen. Bij de 962C is de bekabeling bij de sleper altijd een moeilijk punt. De as van de sleper is van kranenvet voorzien om wrijving tegen te gaan. Bij de neus aan de binnenzijde van de carrosserie heb ik WD40 gespoten om het kunststof wat gladder te maken. Ik ben nog op zoek naar een teflon product om daar aan te brengen, zodat de kabels makkelijker heen en weer glijden.De NSR motor is lekker fel en in combinatie met het gekozen pinion en kroonwiel goed te controleren. De remwerking is klasse en de topsnelheid ligt hoog. Uiteindelijk kon ik na drie stints en vijf extra pitstops zowel een snellere rondetijd noteren, alsmede Gait van de zesde plaats stoten. Een nieuw record voor de Porsche 962C Hydro is bij deze een feit en zoals ik het nu ervaar, zijn ongetwijfeld nog snellere tijden met deze slotcar te halen.

2 opmerkingen:

  1. 7.642? Da's een verkapte uitdaging voor BK en ondergetekende als je het mij vraagt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is nog genoeg eer te behalen in de top 10 Henk en een beetje extra prikkeling is altijd goed voor de motivatie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen