vrijdag 18 juli 2008

Group C in Gevecht

Dankzij de uitnodiging van MJ kon ik deze week mijn slotcar verzameling op het 19 meter lange 4-baans Fleischmann circuit van WJ's track loslaten. Het begint langzamerhand een traditie te worden eerst met de Racer Jägermeister Kremer Porsche een aantal snelle ronden af te leggen.Weliswaar met magneet, kwam ik uiteindelijk toch ruim onder de zes seconde laptime uit. Met twee Jägermeisters op het circuit was het natuurlijk een must een paar foto's te schieten. Na deze 'modeshow' achter ons gelaten te hebben, werd het tijd voor het echte racewerk.Met beide een Slot It Sauber Mercedes C9 in de aanslag, had dit een behoorlijk pittige race kunnen worden, ware het niet dat ondergetekende het advies in de wind had geslagen een kleiner kroonwiel (diameter) op de achteras te plaatsen. Heftig ratelen op de baan deed ons na de start opschrikken. Het kroonwiel bleek groter te zijn dan de diameter van de velg met band. Eerst even terug naar de tekentafel werd dus het motto.De krachtmeting tussen de Jaguar en de Lancia mocht er zeker zijn. De Silk Cut Jaguar verraste door zijn baanvastheid in het bochtige gedeelte en de hoge snelheid op het vijf meter lange rechte deel. De Martini Lancia wist echter door de gunstige tandwieloverbrenging snelheid in de bochten te behouden en met name vlot uit te accelereren. Dreigde de Jaguar uit te lopen, dan wist een Italiaans 'kontje' ook wel eens raad met deze concurrentie.De Porsche 962C Hydro Aluminium mocht natuurlijk niet ontbreken deze avond. Uiteindelijk was de doelstelling snelle tijden te rijden en juist met deze geel-blauwe Slot It met nieuwe NSR motor hoopte ik hoge ogen te gooien. MJ kent het circuit als geen ander en probeerde ronde na ronde om een plaats in zijn Powerlaps Top 10 te veroveren. Het werd uiteindelijk een lage 5.7 seconde, echter wel continu in concurrentie.De GT5-klasse kwam uiteraard ook nog op de baan. Bovendien vond een heftige strijd plaats tussen MJ's beruchte Porsche 956C Hurz Heck Jägermeister en de eerder genoemde Hydro. Het waren vooral die magnifieke Group C Le Mans slotcars, die de avond domineerden. Na de nodige aanvallen op de tien snelste laptimes, kon een vijftig ronden tellende race natuurlijk niet uitblijven.Dit treffen op het circuit werd gestreden tussen de Silk Cut Jaguar en de Hydro Porsche. Na een wat trage start, kon ik door een ordinaire duw cq. crash richting mijn tegenstander een flink gat trekken. Beide slotcars, maar ook beide slotracers bleken behoorlijk aan elkaar gewaagd en dat gedurende ronden lang. De verkregen voorsprong van twee ronden wist ik geruime tijd vast te houden. Uiteindelijk rond de veertigste ronde crashte ik dermate flink aan de achterzijde van het circuit, dat MJ de eerste plek over kon nemen. Vastbesloten deze positie niet meer af te staan, ging MJ terecht tactischer rijden, omdat ik nu in de aanval moest. Concentratiegebrek zorgde voor een inschattingsfout een paar ronden verder, hetgeen de wedstrijd definitief besliste in het voordeel van MJ.Het was nabeschouwd een pittige, maar ook faire race (op die ene duw na dan). Hoge snelheden wisselden elkaar af met gecontroleerd driftwerk in de lange doordraaiers. De concentratie van beide coureurs is goed af te lezen uit de constante rondetijden van om en nabij de zes seconde. Als troostprijs kan ik me gelukkig nog tevreden stellen met de snelste rondetijd van 5,957. Je kan tenslotte niet alles hebben. Dit soort slotraces maken de sport enorm vermakelijk. Ik kan dus niet anders concluderen: Voor herhaling vatbaar !

2 opmerkingen:

  1. De baan was een drama: veel te glad en griploos, maar dat maakte alles des te leuker! Misschien dat ik ooit met die Hydro nog wel eens een dikke top 10 tijd kan klokken, want het is een kwestie van grip om in die top 10 te komen.
    Al met al was het een zeer geslaagde avond en die race was vooral genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het enige drama dat ik ervoer was het ratelen van het tandwiel over de baan :-S
    Voor de rest was het lekker racen met Group C.

    BeantwoordenVerwijderen