maandag 14 juli 2008

New Man onder het mes

Eén van de eerste slotcars, die ik op Circuitpark Le Grenier langdurig liet rondracen, was de Slot It Porsche 956C New Man. Na vele kilometers rubber leggen, bleek groot onderhoud aan de New Man zéér gewenst.Sinds januari van dit jaar heeft de 956C alleen op mijn eigen circuit rond gereden, dus de mate van vervuiling verraste me toch wel een beetje. Dat het een tapijtracer is, laat bovenstaande foto goed zien. Ook de slepers zijn naast versmeerd ook nog eens flink korter gesleten.Qua uiterlijk stoorde ik me al tijden aan het door lijm verbleekte zijraam. De New Man kap kwam mee in de deal met de koffer, echter zonder coureur en spiegels. In mijn gehaastheid een snelle reparatie door te voeren, was dit het trieste resultaat. Het moge duidelijk zijn, dit vraagt om herstel.Met een scherp mes was het raampje toch vlot gedemonteerd. Je ziet het er niet meer aan af, maar het is echt één van de 6.000 stuks gelimiteerde zeer gezochte New Man Porsches met een blijvend hoge waarde.Alvorens een nieuw raam met spiegel aangebracht werd, zijn eerst de lijmresten verwijderd. Na dit cosmetische herstel, zijn alle draaiende onderdelen gedemonteerd en schoongemaakt. Bij het terugplaatsen is het nodige gesmeerd, hetzij met kranenvet, hetzij met smeerolie. Tevens zijn nieuwe slepers in het schoentje gestoken. Uiteraard was ik nieuwsgierig wat dit alles voor de slotcar zou betekenen qua rondetijden, dus zijn direct de bandjes bewerkt met fietspoets en werd de New Man op het circuit geplaatst.Het resultaat bleek verbluffend. Bleef de rondetijd rond de 8.4 seconde hangen in de oude situatie, na deze grote opknapbeurt, doken de tijden al snel ruim onder de acht per ronde. Uiteraard moest de zwarte Slot It motor, zoals gebruikelijk, eerst goed warm worden, maar na de vijftiende lap werd de ene snelle tijd na de andere geklokt.Op één tiende na, werd het ronderecord van de New Man geëvenaard. Dit zou te maken kunnen hebben met de wat oudere bandjes, maar ik ga deze zelfde procedure komend winter nog eens uitvoeren. Ik ben erg benieuwd of bij lagere temperaturen de baan sneller is. De New Man Porsche 956C is in deze configuratie een heerlijke Endurance slotcar en ziet er nog eens fraai uit ook !

2 opmerkingen:

  1. Tapijt hoort op de vloer, niet om je as en tandwiel heen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. D'r is iemand die die kap behoorlijk heeft afgeragd en zo af en toe een Slipper(tje) naast de baan heeft gemaakt geloof ik... :-)

    BeantwoordenVerwijderen