zaterdag 16 februari 2008
Speeding on Speedtrack
Samen met Gait ût Delden en HenkG toog ik vrijdagavond richting Slotrace Vereniging SpeedTrack te Kampen.Voor mij was het de eerste maal in Kampen, dus ik was erg benieuwd naar die 42,5 meter 4-sporige Fleischmann baan. Om half acht meldden wij ons precies op tijd voor de opening van de baan en gestaag begonnen de leden van Speedtrack hun geprepareerde DTM slotcars te testen, aangezien deze avond de DTM-race op het programma stond.Speciaal voor deze DTM-race had ik de Ninco Renault Mégane Bburago ontworpen en daags ervoor nog de kap van een blanke laklaag voorzien. Na voor vijfenvijftig euries aan tuning materiaal voor de Ninco Porsche 997 en de Fly Porsche 917K bij Frankslot aangeschaft te hebben (daarover later meer), leek het me ook leuk de Slot It Hydro eens flink de sporen te geven. Nou, dat hebben we geweten ...In de derde ronde op het lange rechte eind begon de motor waanzinnig te roken en vier meter verder gaf de slotcar hevig nasmeulend de geest. Om kortsluiting te voorkomen werd de Hydro vakkundig uit het slot gewipt en verspreidt de MB Slot motor tot op heden nog altijd een penetrante rooklucht. Weer een motor naar z'n grootje, ik schijn er dit jaar een abonnement op te hebben. Het is de vierde motor in een half jaar tijd !De opkomst was goed deze avond, dus de organisatie zag zich genoodzaakt het aantal slotracers in vijf groepen op te delen. Uiteraard reed elke groep vier races, waarbij de tijdsduur was vastgesteld op vier minuten per race. Door het grote aantal deelnemers hadden de keurmeesters hun handen dan ook vol aan het grote aantal inzendingen (hieronder een deel te zien) aanwezig in het Parc Fermé.Hoewel het een DTM race wordt genoemd, waren de Renaultjes Mégane en NSR Clio goed vertegenwoordigd.Gerard zag zoveel Méganes in het startveld, dat hij van zijn geloof viel en besloot zijn hagelnieuwe Fly BMW in te zetten. Dit was voor velen toch een cultuurshock en hij kreeg dan ook als eerste reactie te horen dat hij slecht 40 gram magneetkracht in zijn slotcar mocht plaatsen.De keurmeesters waren even vergeten, dat de magneetkracht niet persoonsgebonden is.In de loop van de avond ontvouwde zich de wedstrijd in een sportieve, maar zeker ook competitieve krachtmeting. Met behulp van pitstops werden tijden verbeterd en zwabberende slotcars omgetoverd tot baanvaste asfaltvreters. Geen van de slotracers had moeite met goed gas te geven ... ... maar ook baancommissarissen stonden in voor hun verantwoordelijke functie tijdens de races.Ik vond het een erg leuke, leerzame en gezellige avond. Mijn kennis over regelaars is na het gesprek met Jan weer vergroot, Hans blijkt een collega van me te zijn en Frank is een gepassioneerd slotcarliefhebber, die zo druk is voor zijn clientèle, dat hij zijn eigen slotcars vergeet als er geraced moet worden. Toch jammer dat de reistijd van anderhalf uur (maal twee) over een weinig comfortabele weg de kans op een frequent bezoek erg klein maakt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Strak verslag. Mooie foto's.
BeantwoordenVerwijderenEn de dampen van die opgeblazen motor overstegen Gerard's Chanel 5.
En misschien hebben we nog een nieuw racemaatje opgedaan...
Waar is de foto van de opgeblazen motor? En hoe doe je dat toch telkens?
BeantwoordenVerwijderenUppie
Heey, Leuk verslag heb je gemaakt. Het lijkt wel alsof er de laatste tijd weer meer thuisracers de weg naar een club weten te vinden. Die 9e foto vind ik ook erg gaaf.
BeantwoordenVerwijderen@firefighter: goed voorbeeld doet goed volgen heb ik het idee. Op het slotraceforum lees je ook steeds meer enthousiaste racers die toch eens een kijkje nemen en ook deze avond kwam een naamgenoot uit Ommen kijken en racen. Henk refereerde er al even na. Het is ook gewoon een leuke sport :-)
BeantwoordenVerwijderen