zondag 20 februari 2011

There's a Reason

Twee en een half jaar geleden zocht ik nog naar een reden (lees: excuus) om een Scalextric Porsche 997 GT3RS aan te schaffen. Van bijna alle slotracemerken is in huize PH een vertegenwoordiging van de 997 aanwezig, maar deze Scalextric Super Resistant Porsches konden me tot op heden niet bekoren.Vorig jaar mei kwam ik op het lumineuze idee te investeren in crashproof Scalextric Nissans 350Z na wat laagvliegwerk van zoonlief met Porsche slotcars van papa. Om in 2011 wat nieuwe uitdagingen op het circuit van junior te laten rondrijden, liet ik een zilvergrijze en oranje Scalextric Porsche 997 GT3RS uit de UK overkomen.Deze 997 Scalextric Porsches zijn sinds de introductie in meerdere kleuren verkrijgbaar, al dan niet in race-uitvoering. De uit startset C1238 afkomstige zilvergrijze en oranje Porsches hebben elk een eigengewicht van 69 gram, maar met een magneetkracht van 169 gram overtreft de oranje de zilvergrijze met 14 gram. Dit verschil komt op het circuit zeker tot uiting .De achterspoilers kunnen (en zijn al eens geweest) van de carrosserie, maar de rest bestaat uit één geheel van solide kunststof. De aanwezige prints, inclusief de gedrukte verlichting, zijn netjes en scherp aangebracht. De velgen onderstrepen jammergenoeg dat het hier om eenvoudige low budget slotcars gaat, hoewel zelfs de crashbestendige Nissans beter zijn toebedeeld.Onder de kap is weinig nieuws te ontdekken. De vertrouwde Mabuchi 18k rpm draait als sidewinder de achterwielen aan. Standaard plaats ik bij Scalextric slotcars de pinion zo ver naar buiten, zodat de enige horizontale speling vanuit de motoras kan komen. Voor de motor ligt de staafmagneet en de slotcars zijn voorzien van het meest recente type disc schoentje.Beide Porsches zijn Digital Plug Ready (DPR) en Scalextric beweert dat ombouw naar digitaal binnen zestig seconden kan plaatsvinden. Het witte stekkertje op bovenste foto komt dan in de chip, dus qua tijdsbestek kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Misschien een stap die later nog eens genomen kan worden? Het kleine schroefje dat het plaatje aan het chassis vastzet draaide wel verbazingwekkend snel lam, in beide auto's nota bene, maar dat euvel is met een beetje houtlijm verholpen.De twee Porsches zijn op enkele details beter afgesteld, zoals bijvoorbeeld het genoemde pinion. Daarna volgde de smering op de gebruikelijke punten en controle op de rondheid van de wielen. Het resultaat viel me bepaald niet tegen - of beter gezegd - verraste me in positieve zin. Beide 997's zoeven over de baan en reageren lekker snel op het gas. Met een beetje beleid valt zelfs iets te driften uit de bocht. Genoeg gepraat, ik moet mijn zilvergrijze Porsche weer snel in elkaar schroeven om mijn zoon met zijn favoriete oranje 997 bij te kunnen houden.

2 opmerkingen:

  1. Wat is er eigenlijk mis met ferrari's?

    vr gr
    Frank-103

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voordat ik een nieuw bericht lees,eerst altijd plaatje kijken......,toen ik weer naar boven scrolde,viel mij,naar wat later iets grappigs bleek,iets op aan foto 1. ik dacht,wat een grote auto's,waar stort die wiggers zich nu weer in? je kan namelijk niet zien van wie die handen zijn. gaandeweg het verhaal kwam ik tot de conclusie dat het JR?? moet zijn geweest die beide auto's vasthoud.
    en ach,je kunt het ook van de andere kant bekijken. super resistant=alles draait om de eenvoud. doet het ook geen zeer als zo'n ding een mega klapper maakt.

    BeantwoordenVerwijderen