vrijdag 25 februari 2011

Meters maken ...

Het aantal openstaande slotraceprojecten rijst langzamerhand de pan uit, dus wordt het de hoogste tijd actie te ondernemen. De bottleneck blijkt vooral de spuiterij te zijn. Daar zal dan ook de komende tijd de focus komen te liggen.De in juli 2010 aangeschafte Carrera Porsche 997 GT3 RSR werd begin deze week in vijf minuten vakkundig ontmanteld. Bijzonder vond ik wel te constateren, dat het kofferdeksel van de carrosserie te demonteren was. Gewichtsbesparing stond waarschijnlijk niet op de wensenlijst van de slotcardesigners.Met korrel 800 en 1000 is vervolgens een volle avond de gehele carrosserie inclusief achterspoiler en kofferdeksel geschuurd. De decals verdwijnen als sneeuw voor de zon en het oppervlak wordt mooi egaal glad.Tussen mijn slinkende voorraadje Tamiya verf stond nog een (naar ik dacht) halfvolle 'Racing White'. Racen zal de Carrera Porsche in deze kleur echter nooit gaan doen. De goed opgewarmde verf kwam ongelijk uit de spuitmond en van het één op het andere moment was de bus leeg. Dit was de allerlaatste keer dat een spuitbusje witte verf is aangeschaft. Met de Slot It 956KH had ik al slechte ervaring opgedaan en ook deze Carrera Porsche kan na toepassing van de witte verf terug naar de schuurdivisie.Van HenkG had ik ongeveer anderhalf jaar geleden een Ninco Porsche GT3 RS - laat ik maar zeggen - in de schoot geworpen gekregen. Na veel mitsen en maren besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en te gaan voor die oranje strepen over de auto.Het idee is in principe heel simpel. Leg vijf keer de Tamiya tape naast elkaar en verwijder daarna de tweede en de vierde. Plak vervolgens alles héél goed af, want verf komt door alle kieren en gaten.Er staan nog een paar projecten op stapel met duurdere slotcars. Mijn doel was ervaring op te doen met de Tamiya tapes. 'Bright Orange' dekt helaas niet zo goed op het donkere groen met als gevolg dat in totaal vier keer een laagje is aangebracht.Na een aantal uren droogtijd is de tape verwijderd en de resultaten zijn bemoedigend. Het linker voorspatbord zal opnieuw groen moeten worden gespoten en de foutjes die te zien zijn aan de zijkant zullen me in het vervolg (hopelijk) niet meer overkomen.De capaciteit in de spuitcabine is beperkt, dus dat gaf me tijd aan de Fly Porsche 911 RSR Martini te werken. Bij Speedtrack Kampen ging de 911 wheelie over start/finish, bij De Bunker in Drachten was het vermogen amper onder controle te houden en op het circuit van Marc - het Souterrain - werd elke bocht dwars genomen.De NSR Shark22 was overduidelijk te krachtig, dus werd het tijd voor een ingrijpende modificatie. Gekozen is voor een groene 19.5K rpm bij 12V Slot It motor om wat meer rust in de kont te krijgen. Testwerk zal uitwijzen of de keuze juist is, maar eigenlijk heb ik daar wel vertrouwen in. De speling op de achteras is opgelost met nieuwe aslagers. Op de testbank loopt de motor inmiddels als een zonnetje.Last but not least is begonnen met de NSR Porsche 997 GT3 RSR, welke al sinds eind november 2010 onaangeroerd in de kast staat. Oorspronkelijk was het idee de NSR als basiskleur 'Gloss Aluminium' te spuiten met als tweede kleur 'Italian Red' op de voor-, achterbumper en inserts.De vier inserts zijn inmiddels op kleur gebracht. Door ze te plakken op dubbelzijdig tape, blijven de lichtgewicht kunststof onderdelen netjes op de plaats liggen tijdens het spuiten van de verf. Na bestudering van het afplakresultaat van de Ninco Porsche, heb ik besloten avonturen met lijnen en vlakken uit te stellen totdat ik ben overgegaan naar airbrush. De daarbij horende verf is een stuk vergevingsgezinder heb ik begrepen.De hoofdsponsor van de Porsche wordt Liqui Moly. De kleurencombinatie vond ik bij de 956KH al erg geslaagd en voldoende decals liggen nog op de plank om deze 997 RSR mooi af te kunnen werken.Van de drie Porsches uit de spuiterij is dus één project mislukt en met twee kan verder worden gebouwd. Geen slechte score na een dagje hard werken.

6 opmerkingen:

  1. Wat voor motor ga je gebruiken in je NSR Porsche ? De meegeleverde motor is een NSR 22K EVO versie, naar de ervaring bij Speedtrack veel te aggressief en helaas niet bruikbaar.
    De blauwe NSR 25K lijkt b.v. veel beter of een Slot-It Boxer.

    Jammer dat je er morgen niet bij bent bij de Classic Cup, te laat aangemeld ?

    mvg
    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Roel: in het technische deel moet ik me nog verdiepen, maar gezien mijn ervaring met de NSR Abarth vorig jaar zomer heb ik al wel gefronste wenkbrouwen na het zien van deze dikke motor. Vwb de CC, deze heb ik bewust even moeten laten schieten. Soms moet je keuzes maken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen en te zien dat jij de moed er nog in houd maar erg jammer dat je er morgen niet bij kan zijn.
    Ik hoop je de volgende Classic wel weer te zien met een van je concurerende creaties.
    Succes met de afwerking en pas op met blanke lak :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi PH,

    even een tip, dan hoef je orginele auto's niet meer kaal te schuren, haal bij de drogist 3-4 flesjes 97% alcohol, doe deze samen met het kapje in een bv auto doosje, en laat dit een paar uur staan (tijd verschilt per slotrace merk, maar je ziet de oude laag vanzelf rimpelen).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan met een harde tandenborstel poets je zo de tamponering eraf. Soms moet je het in 2 keer herhalen. Vooral witte vlakken zijn lastiger.
    Daarna even ontvetten en je hebt een makkelijker te spuiten object zonder krassen van schuurpapier, plus het is een tijdsbesparing:-).

    MvG
    Paul
    (bovenstaande is getest op: SCX, Ninco, Slot.it, Carrera en AutoArt kapjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thnx Paul, die gaan we zeker uitproberen en je mag één keer raden met welk project ;-)

    BeantwoordenVerwijderen